جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
خوب فکر کردن لازمه کار نویسنده است

اصفهان- نویسنده ادبیات داستانی گفت: نویسنده «صید درخت» جهان خوبی ساخته و برای ساختش به‌خوبی فکر کرده است. من به‌عنوان یک خواننده موقع خواندن یک کتاب دوست دارم بفهمم نویسنده‌اش فکرکرده کتابش را نوشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، مریم راهی در مراسم رونمایی کتاب «صید درخت»، اثری از لیلا شمس که عصر پنجشنبه در حوزه هنری اصفهان برگزار شد، با تأکید بر خواندنی بودن این کتاب گفت: «صید درخت» در عین حجیم بودن، بسیار روان بوده و داستانی متفاوت دارد؛ به‌طوری که وقتی کتاب را دست می‌گیرید، متوجه گذر زمان نمی‌شوید. این کتاب متفاوت نوشته شده و شیوه روایتش قدری متفاوت با رمان‌های متداول است؛ اما پیچیدگی زبانی ندارد و همین باعث شده این تکنیک جدید یا کمتردیده‌شده مطالعه کتاب را سخت نکند.

راهی ادامه داد: استفاده از این شیوه با توجه به اینکه داستان شخصیت‌های زیادی دارد، کار بزرگی است. ما ۶۷ روایت در کتاب می‌خوانیم؛ اما تعداد شخصیت‌ها بیشتر از این تعداد است و چیدن این‌ها کنار هم برای نوشتن رمان کار راحتی نیست.

او ضمن اشاره‌ای گذرا به شخصیت قصه گفت: ارغوان او دختری نوجوان است که زندگی عجیبی دارد و به علتی از جامعه طرد شده و تنها حلقه وصلش با جامعه خواهرش است که او نیز حلقه‌ای معیوب است.

مریم راهی ضمن بیان اینکه داستان با توجه به تکنیک مدرنش، خطی را از نقطه آغاز تا پایان تعریف نمی‌کند و گاهی پراکندگی زمان را می‌بینیم، افزود: در مجموع، نویسنده جهان باورپذیری ارائه داده است، ضمن اینکه انگار هیچ ربطی هم با واقعیت ندارد و جاهایی شبیه رمانی سوررئال است. موقع خواندن داستان با شاعرانگی بسیار ظریفی سروکار دارید و نویسنده پشت هر کلمه‌اش حرفی دارد و کلماتش سطحی نیستند.

این نویسنده ادبیات داستانی عنوان کرد: این رمانی مدرن است و با داستان کلاسیک فاصله دارد. خاصیت رمان مدرن، تعداد شخصیت‌های بالا و پیچیدگی در نوع روایت و روایت غیرخطی است. اینها به نوبه خود تعلیق و کشش ایجاد می‌کند. این رمان خواننده خاص خود را دارد و شاید بعضی نتوانند با آن کنار بیایند.

با خواندن این رمان عمیق‌تر به خودمان نگاه می‌کنیم

پژوهشگر علوم انسانی در این برنامه عنوان کرد: در «صید درخت» ما از سه زاویه به یک شخصیت نگاه می‌کنیم که در سه دفتر در کتاب ارائه شده است: از ارغوان، در ارغوان، با ارغوان. این سه زاویه درباره همه ما صادق است. ما هرکسی که هستیم، آدم‌ها درباره ما و از ما صحبت می‌کنند. خیلی از چیزهایی هم که ما از خود می‌دانیم، از دیگران و محیط به ما رسیده است. هرکدام از ما یک آدم و شخصیت هستیم و خودی داریم که حاصل آن نگاه‌هاست و ما آن نگاه‌ها را پذیرفته‌ایم.

احسان نمازی گفت: خود دوم ما چالش‌هایی است که با خودمان و درکی است که از احساسات و افکارمان داریم؛ خودی که درونمان است و با آن زندگی می‌کنیم. خود دیگری نیز هست که هرکسی با آن همراه نیست و فقط کسی می‌تواند با آن خود همراه شود که ما را دوست داشته باشد و نه بخواهد ما را قضاوت و نه در بودنمان دخالتی کند و ما را تبدیل به کسی غیر از خودمان کند. آن خود در کنار ماست و ما را قبول دارد. ما هم‌زمان با هر سه این خودها داریم زندگی می‌کنیم و همه به این سه خود برای یک زندگی متعادل لازم داریم.

او با اشاره به نسبت برقرار کردن بین این سه خود اظهار کرد: نویسنده کتاب خواسته به زبان خودش این موضوع را بیان کند که چگونه این سه خود در کنار هم قرار بگیرند. همه ما نیاز داریم تکلیفمان با خودمان مشخص شود. خواندن این رمان تجربه مفید و موثری است برای اینکه هرکدام از ما عمیق‌تر به خودمان نگاه کنیم.

می‌خواستم تصویر ذهنی‌ام را بیان کنم

نویسنده کتاب «صید درخت» بیان کرد: شکل‌گیری این رمان از یک تصویر برای من شروع شد و می‌خواستم این تصویر را به‌نحوی بیان کنم. اول یک داستان کوتاه نوشتم تا آن تصویر را توضیح دهم؛ اما دیدم کافی نیست. به‌آرامی سعی کردم آن تصویر را از وجودم بیرون بکشم و این کار باعث شد بارها صفحات زیادی بنویسم. پنج شش سال درگیر این پروژه شدم؛ چون کاملاً تجربه‌گرا باید به آن ساختار می‌رسیدم. بارها شد که نوشته‌هایم را دور ریختم و از اول شروع کردم.

لیلا شمس گفت: آدم وقتی داستان می‌نویسد، هرچیزی را که می‌خواهد بگوید، در کتابش می‌گوید. اگر کسی تجربه زیسته نداشته باشد، نمی‌تواند حسش را در داستانش را بیان کند. من با این قصه زندگی کردم.

گفتنی است رمان «صید درخت» به‌تازگی در انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها