چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۳
«نشر وارش» ساری؛ کتابفروشی در سال سی‌ام فعالیت

مازندران- مدیر کتابفروشی نشر وارش ساری گفت: این کتابفروشی از سال ۱۳۶۳ فعال است و اکنون در ۳۰ سالگی فعالیت خود قرار دارد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - کلثوم فلاحی: «نشر وارش» یکی از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های ساری با قدمتی ۳۰ ساله است که تا همین چند سال قبل در فضای بزرگ‌تری فعالیت می‌کرد اما بنا به گفته مدیر این مجموعه به دلیل افزایش چند برابری اجاره بها ملک، این کتابفروشی امروز در فضای ۷۰ متری به فعالیت خود در هسته مرکزی شهر ادامه می‌دهد.

«نشر وارش ساری»؛ کتابفروشی در سال سی‌ام فعالیت

مرتضی رزاقی، مدیر این کتابفروشی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران گفت: نشر وارش از سال ۱۳۶۳ فعال است که در ابتدا مدیریت این مجموعه با آقای جمشیدنژاد بود و سپس به آقای محمدزاده واگذار شد و اکنون هم رضا مقصودی مدیریت این مجموعه را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل کوچک بودن فضای فروشگاهی، برنامه‌های جانبی نداریم، افزود: ایده‌های بسیاری در سر داریم و افراد بسیاری هم برای برگزاری برنامه‌های جانبی مراجعه می‌کنند اما فضای فروشگاه اجازه این کار را نمی‌دهد و فقط به اجرای چند برنامه زنده در پلتفرم‌های اجتماعی بسنده کرده‌ایم.

مدیر کتابفروشی نشر وارش گفت: به دلیل شرایط اقتصادی نتوانستیم در فروشگاه قبلی، ادامه فعالیت داشته باشیم چرا که اجاره ملک یکباره افزایش چند برابری داشت.

رزاقی درباره شیوه‌های ترویج کتاب با بیان اینکه دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فروشگاه‌های کتاب در این زمینه مسئولیت بر عهده دارند، تصریح کرد: البته این موارد که عنوان شد سهم اندکی در ترویج کتاب بر عهده دارند و مهم‌ترین گزینه، خانواده و خود شخص است.

«نشر وارش ساری»؛ کتابفروشی در سال سی‌ام فعالیت

وی ادامه داد: همه می‌دانیم کتاب خوب است اما تا کتاب را در سبد خانوار قرار ندهیم ترویج کتابخوانی انجام نمی‌شود، بسیاری از افراد حاضر هستند ۳۰۰ هزار تومان یا بیشتر هزینه پیتزا بدهند و این را انتخاب می‌کنند اما به کتاب که می‌رسند بهانه می‌آورند که پول خرید کتاب و وقت خواندن کتاب نداریم.

مدیر کتابفروشی نشر وارش با اشاره به اینکه باید از هزینه‌های کاذب بکاهیم و برای کتاب مصرف کنیم، خاطرنشان کرد: ما ایرانی‌ها هنوز انتخاب نکردیم که کتاب را در سبد خانوار قرار دهیم.

رزاقی درباره سامانه فروش بازار کتاب، گفت: این سامانه یک فروشگاه اینترنتی است که نمونه‌های بارز بسیاری دارد و تخفیف‌های زیادی می‌دهند و کتابفروشی‌ها توان مقابله با این فروشگاه‌های اینترنتی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه در مقابل تخفیف‌های آنچنانی این فروشگاه‌های اینترنتی، مخاطبان ما هم انتظار تخفیف بیشتری دارند، اظهار کرد: اکنون شبکه‌های آنلاین جدا کتاب می‌فروشند، ناشران سایت فروش کتاب دارند و در شبکه‌های اجتماعی هم کتاب به فروش می‌رسد و پایان کار کتابفروشی‌ها رسیده است.

«نشر وارش ساری»؛ کتابفروشی در سال سی‌ام فعالیت

مدیر کتابفروشی نشر وارش افزود: دیگر مشتری وفادار نیست که بگوید هوای کتابفروشی محله خودم را داشته باشم، حالا اگر پس از ۳۰ سال فعالیت، کتابفروشی نشر وارش بسته شود چه کسی پاسخگو خواهد بود.

رزاقی تصریح کرد: در گذشته تابستانه و پاییزه کتاب برگزار می‌شد و فروش خوبی بود و مابه‌التفاوت این جشنواره‌ها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا در مدت یک ماه واریز می‌کرد و گردش مالی خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه اگر فضای بزرگ‌تری داشتیم و می‌توانستیم کافه هم راه‌اندازی کنیم حالا که شما به اینجا آمدید حتماً شلوغ بود و گردش مالی خوبی بود، ادامه داد: کار ما در اینجا اغلب فروش کتاب است و چون گالری نداریم با ضرر مالی مواجه هستیم.

مدیر کتابفروشی نشر وارش عنوان کرد: مالکان اجاره ملک را افزایش داده‌اند و به این فکر نمی‌کنند که کار فرهنگی می‌کنیم.

«نشر وارش ساری»؛ کتابفروشی در سال سی‌ام فعالیت

رزاقی با بیان اینکه کتابفروشی‌ها معاف از مالیات هستند و با این وجود امسال برای ما مالیات تعیین کرده‌اند، افزود: بسیاری از هنرمندان با درآمدهای آنچنانی معاف از مالیات هستند اما کتابفروشی که ترویج کتاب انجام می‌دهد باید مالیات بپردازد در حالی که ملک ما هم استیجاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها