یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
هر وسیله کهنه‌ای دورریختنی نیست

کتاب «چتر شکسته» از انتشارات سروش توانسته است نشان سه لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در پاییز ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «چتر شکسته» به قلم مصطفی خرامان از انتشارات سروش، داستان خانواده‌ای از موش‌ها را به تصویر می‌کشد که به خانه‌ای تازه که یک انباری متروکه است نقل مکان کرده‌اند و حالا قصد دارند هر چیزی را که به‌نظر اضافه می‌آید، دور بریزند؛ اما مدتی بعد از اینکه مادر دستور بیرون‌ریختن همه‌چیز را صادر می‌کند، پسرعموی پدرشان که مردی همه‌چی‌دان و باتجربه است از راه می‌رسد. زمانی که او متوجه می‌شود موش‌ها مشغول دورریختن همه‌چیز هستند، از آن‌ها می‌خواهد کمی صبر کنند. او برای هر وسیله‌ای که در ظاهر دورریختنی به نظر می‌آید، کاربردی در نظر می‌گیرد. مثلاً اینکه، می‌شود از سطلِ سبز رنگ، برای پنهان‌شدن در مواقع خطر استفاده کرد. در پایان، وسیله‌ای باقی می‌ماند که به نظر نمی‌رسد هیچ کاربرد داشته باشد؛ آن وسیله یک چتر شکسته است.

به نظر شما آیا چتر شکسته هم روزی به کار خانواده موش‌ها خواهد آمد؟ اگر علاقه‌مند به دانستن این موضوع هستید ادامه داستان را در کتاب «چتر شکسته» از انتشارات سروش دنبال کنید.

نویسنده در این داستان تأثیرگذار به کودکان نشان می‌دهد بسیاری از چیزهایی که در نظر به‌دردنخور یا کهنه هستند، می‌توانند بسیار کاربردی باشند و آن‌ها با مطالعه این اثر، یاد می‌گیرند از وسایل قدیمی خود استفاده‌های خلاقانه به عمل آورند و از چیزهایی که به ظاهر دورریختنی هستند، استفاده کنند.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

خانه‌ی جدیدشان یک انباری متروک بود. موش پدر، موش باتجربه‌ای بود. او خیلی جست‌وجو کرده و مدتی انباری را زیر نظر گرفته بود. به موش مادر گفت: «دیگر خانه بهتر از اینجا گیرمان نمی‌آید.»

مادر به بچه‌هایش گفت: «همه‌ی این آشغال‌ها را می‌ریزیم بیرون.»

سطل سبز پلاستیکی، چتر سیاهی که باز مانده و دسته‌اش شکسته بود. یک چراغ موشی که شیشه نداشت. یک لنگه دمپایی بچگانه، قوطی دَربَسته‌ی رنگ، پیچ‌گوشتی دسته شکسته و کلی خرت و پرت دیگر.

همه‌چیز را روی هم ریختند وسط انباری. مادر دستورش را صادر کرد:

«همه‌چیز بیرون!»

موش پدر پرسید: «مطمئنی؟»

مادر گفت: «مطمئنم.»

بچه‌ها از این طرفِ وسایل و آشغال‌ها می‌رفتند بالا، از آن طرفش می آمدند پایین. موش مادر لنگه دمپایی بچه‌گانه را پرت کرد به طرف پسرش و فریاد زد: «بازی بی‌بازی! اول نظافت.»

اطلاعات بیشتر:

انتشارات سروش، کتاب «چتر شکسته» به قلم مصطفی خرامان و تصویرگری سارا خرامان را در ۲۴ صفحه و به بهای ۳۷ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۶ سال منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۳ لاک‌پشت پرنده پاییز ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط