سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
رقابت تأمل‌برانگیز رعد و طوفان در تیراندازی با الهام از یک افسانه چینی

کتاب «افسانه تیرانداز جوان» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانسته است نشان سه لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در پاییز ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در کتاب «افسانه تیرانداز جوان» افسانه جوانی به نام رعد بازگو می‌شود که بزرگ‌ترین آرزویش کسب مهارت در تیراندازی و شکست‌دادن قهرمان تیراندازی شهرشان به نام طوفان است. رعد برای فراگیری فنون تیراندازی عازم سفری طولانی می‌شود و در پی آن، به سرزمین ختن، نزد استاد تیراندازی می‌رود. استاد که نسیم نام دارد، طی چند سال این سه کار مهم را به او می‌آموزد: «باز نگه داشتن چشم‌ها»، «پلک نزدن» و «چیزهای کوچک را بزرگ دیدن، چیزهای بزرگ را کوچک دیدن». به این ترتیب رعد به تیرانداز چیره‌دستی تبدیل می‌شود و به سرزمین خود باز می‌گردد. روز مسابقه تیراندازی فرا می‌رسد؛ اما در لحظه موعود که رعد می‌بایست با طوفان رقابت کند، رعد رقیب تنومندش را آنقدر کوچک می‌بیند که مسابقه‌دادن با او را در شأن خود نمی‌بیند و از همین رو از ادامه مسابقه خودداری می‌کند.

این افسانه برای گروه سنی «ج» مناسب است. بخش‌هایی از این افسانه با الهام از یک افسانه چینی نوشته شده است. همچنین این کتاب به کوشش محمود محقق به زبان لاتین ترجمه شده و نسخه بریل آن نیز در اختیار مخاطبان نابینا قرار گرفته است.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

«یکی از سال‌ها بعد از تمام شدن مسابقه تیراندازی، وقتی که طوفان باز هم مثل همیشه برنده شده بود و مردم با فریادهای شادی تشویقش می‌کردند، مسافر غریبه‌ای که از سرزمینی دور به آنجا آمده بود، برای مردم تعریف کرد که در سرزمین آن‌ها استاد پیری زندگی می‌کند که در تیراندازی بسیار ماهر است. او گفت که استاد پیر سرزمین آن‌ها می‌تواند از فاصله پانصد قدمی، برگ درختی را هدف بگیرد و ده تیر را پشت سرهم به آن بزند؛ طوری که هر تیر، تیر قبلی را از میان به دو نیم کند! و از همه گذشته مرد مسافر گفت که استاد پیر تا به حال به شاگردان زیادی تیراندازی آموخته است؛ شاگردانی که هر کدام اکنون از بهترین کمان‌داران دنیا هستند.»

اطلاعات بیشتر:

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «افسانه تیرانداز جوان» به قلم حمیدرضا شاه آبادی و تصویرگری پرویز اقبالی را در ۴۰ صفحه و به بهای ۶۱ هزار و ۹۰۰ تومان برای مخاطبان بالای ۹ سال منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۳ لاک‌پشت پرنده پاییز ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط