دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
همایش «زبان و خط فارسی گفتاری» برگزار می‌شود

فرهنگستان زبان و ادب فارسی به‌حکم وظیفه‌ای که در پاسداری از زبان و خط فارسی برعهده دارد و با توجه به گسترش روزافزون صورت‌های غیرمعیار زبان و خط فارسی و بروز سلیقه‌های گوناگون و متضاد در این زمینه، بر آن است همایشی را با هدف ساماندهی به دستور خط و فرهنگ املایی فارسی گفتاری برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا محورهای این همایش شامل گفتاری‌نویسی در فارسی، ترجمه و ویرایش زبان و خط فارسی گفتاری، زبان و خط فارسی گفتاری در رایاسپهر (پردازش خط و زبان فارسی گفتاری / محاوره‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، پیکره‌ها)، زبان و خط فارسی گفتاری در ادبیات (ادبیات داستانی، نمایش‌نامه‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی)، زبان و خط فارسی گفتاری در رسانه (زیرنویس فیلم‌ها، تبلیغات شهری، صداوسیما)، ابعاد زبان‌شناختی زبان و خط فارسی گفتاری (جنبه‌های آوایی، نحوی و واژگانی- صرفی فارسی گفتاری، جنبه‌های جامعه‌شناختی گفتاری‌نویسی، گفتاری‌نویسی در فرهنگ‌نگاری) و زبان و خط فارسی گفتاری در عرصۀ آموزش (گفتاری‌نویسی در مدارس، گفتاری‌نویسی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان) است.

آخرین مهلت دریافت نسخه کامل مقاله سی‌ام آبان ۱۴۰۳ است و نتایج ارزیابی آثار رسیده سی‌ام آذر ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد.شرکت‌کنندگان باید مقاله خود را بر اساس شیوه‌نامه مجله فرهنگستان تدوین کنند. مقالات برگزیده همایش در مجله نامه فرهنگستان (ویژه‌نامه دستور) و کتابچه چکیده مقالات همایش منتشر می‌شود.

همایش «زبان و خط فارسی گفتاری» نیمه اول بهمن‌ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و برای سخنرانان و شرکت‌کنندگان گواهی صادر خواهد شد. پژوهشگران می‌توانند آثار خود را با رایانامه lang.comp۱۴۰۳@gmail.com به دبیرخانۀ این همایش ارسال کنند و درصورت نیاز، با شماره ۰۲۱۸۸۶۴۲۴۵۷ یا رایانامه یادشده با دبیرخانه همایش تماس بگیرند.

این همایش با همکاری گروه‌های زبان و رایانه و دستور زبان فارسی و رسم‌الخط فرهنگستان برگزار می‌شود و محمد دبیرمقدم، عضو پیوسته و معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان، ریاست آن را برعهده دارد. مریم مسگر خویی، پژوهشگر گروه زبان و رایانه، نیز دبیر علمی این رویداد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها