چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
مستند «حکمت در سپهرِ معنویت»؛ فیلمی درباره اندیشه و آثار منوچهر صدوقی سها

مستند «حکمت در سپهرِ معنویت» فیلمی درباره زندگی، آثار و سلوک علمی و فرهنگی منوچهر صدوقی سها فردا پنج‌شنبه از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مستند «حکمت در سپهرِ معنویت» فیلمی درباره زندگی، آثار و سلوک علمی و فرهنگی منوچهر صدوقی سها استاد و پژوهشگر حکمت و عرفان اسلامی است، این مستند بیست و پنجمین فیلم از مجموعه مستندهای «آیینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی محراب محمدزاده روی آنتن این شبکه تلویزیونی می‌رود.

کارگردان این فیلمِ مستند با اشاره به گوشه‌ای از زندگی نامه منوچهر صدوقی سها گفت: استاد صدوقی سها متولد ۱۳۲۷ شمسی در اردبیل؛ فیلسوف، عرفان‌پژوه‌، نویسنده و حقوقدان است. او تحصیلات دانشگاهی را در رشته حقوق تا مقطع کارشناسی در دانشگاه تهران پی گرفت و پس از آن به دلیل شوق وافر به تحصیل در علوم معقول، تحصیلات خود را نزد بزرگان عرصه حکمت و عرفان اسلامی در حوزه فلسفی تهران ادامه داد.

محراب محمدزاده اضافه کرد: این استاد نامدار حکمت و عرفان اسلامی در طول حیات علمی خود، محضرِ درسِ برجسته‌ترین حکمای ایران از جمله سید محمد کاظم عصار، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، ابوالحسن شعرانی، علی محمد جولستانی، علامه طباطبایی، علامه جعفری و بسیاری از بزرگان اندیشه ایرانی و اسلامی را درک کرده و در حقیقت یادگار و یادآور حکمای بزرگ ایران است.

کارگردان مستند «حکمت در سپهر معنویت» با اشاره به میراث علمی صدوقی سها اظهار کرد: بیش از ۶۰ عنوان کتاب در قالب تألیف، ترجمه و تصحیح از استاد صدوقی سها به جامعه علمی ایران عرضه شده که از جمله مهمترین این آثار، کتاب «تاریخ حکماً و عرفای متأخر بر ملاصدرا» در حجمی بالغ بر ۱۷۰۰ صفحه است؛ اثری که در قالب آن، مؤلف پس از اشاره اجمالی به نسبت عقل و شرع، تاریخ فلسفه را از عصر ترجمه تا دوره حاج ملا هادی سبزواری بررسی می‌کند. برای این منظور، ادوار فلسفه را به ۹ دوره تقسیم کرده، در پی آن، چهره‌های شاخص و جریان ساز هر دوره را معرفی می‌کند. معرفی هر فیلسوف با خلاصه‌ای از آرا و آثار او نیز همراه است.

او اضافه کرد: با توجه به جایگاه و اهمیت کتاب «تاریخ حکماً و عرفای متأخر بر ملاصدرا» در سپهر حکمی و فلسفی ایران و جهان اسلام، به مدد روایت جمعی از استادان برجسته حکمت و فلسفه اسلامی به صورت ویژه در مستند «حکمت در سپهرِ معنویت» به این کتاب مهم و تأثیرگذار پرداخته شده است.

محمدزاده اضافه کرد: در این مستند، برای اولین بار، گفتار کوتاهی از مرحوم احمد مهدوی دامغانی استاد برجسته دانشگاه هارواردِ آمریکا نیز درباره آشنایی و ارتباط این استاد فقید با منوچهر صدوقی سها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

او در پایان گفت: در مستند «حکمت در سپهرِ معنویت» با همراهی استادان مهدی محقق، بهاءالدین خرمشاهی، حسن سید عرب، محمود شیخ، مصطفی فرهودی و سید محمد مهدی رفیع پور زندگی، آثار و اندیشه‌های حکمی و عرفانیِ منوچهر صدوقی سها بررسی و به تصویر کشیده شده است.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها