دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
«دوچرخه لعنتی»؛ داستان دروغی که بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود

کتاب «دوچرخه لعنتی» اثر مصطفی خرامان از انتشارات قصه و داستان توانسته است نشان سه لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در پاییز ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا بهمن این‌طوری درست می‌شود که سنگی از بالای کوه قِل می‌خورد و برف به آن می‌چسبد و هرچه سنگ پایین‌تر می‌آید بزرگ‌تر می‌شود و وقتی آن گلوله برفی عظیم به جاده می‌رسد، می‌تواند ده‌ها ماشین و انسان و اشیای دیگر را مدفون کند. دروغ هم همین‌طور است؛ اولین دروغ را که می‌گویی، دومی کمی بزرگ‌تر می‌شود، سومی از دومی بزرگ‌تر است و درست مثل بهمن که نجات از آن غیرممکن نیست، اما سخت است، خلاصی از دروغ نیز سخت است اما غیرممکن نیست.

کتاب «دوچرخه لعنتی» داستان پسری است که دارد زیر بهمنی که خودش ساخته، مدفون می‌شود. شخصیت‌هایی که در این رمان نوجوان با آن‌ها آشنا می‌شوید عبارت‌اند از: «رضا» که شخصیت اصلی داستان است؛ او شاگرد متوسطی است که بیشتر از درس، فوتبال و دوچرخه‌سواری را دوست دارد. تمام دروغ‌ها و خراب‌کاری‌ها کار رضا است. «زینب» خواهر بزرگ‌تر رضاست که هم درسش و هم آشپزی‌اش خوب است. او خیلی از جاها به کمک رضا می‌رود و فرشته نجاتش می‌شود. «طاها» پسر آقای رضوی است، صاحب خانه‌ای که رضا و زینب به همراه پدر و مادرشان در زیرزمین آن زندگی می‌کنند. «جمشید» پسر مهربان و مسئولیت‌پذیری است که در دوچرخه‌سازی به عنوان شاگرد کار می‌کند و عاشق خوردن قند است. بعد از تصادف پدرش و خانه‌نشین‌شدن او، با اینکه عاشق درس و مدرسه است، دیگر به مدرسه نمی‌رود و کمک‌خرج خانواده است. «آقای لطیفی» نیز پدر جمشید است که با موتور کار می‌کرد؛ ولی در تصادفی هولناک، زانویش داغان می‌شود و عمل می‌کند و بعد از عمل، زانویش دیگر مثل اول نمی‌شود و نمی‌تواند با موتور کار کند، حالا با عصا راه می‌رود.

این کتاب حاوی داستانی است که با دروغ شروع می‌شود و دروغ‌های بعدی را به همراه خود می‌آورد؛ اما درنهایت با همدلی و هم‌فکری، کمک از راه می‌رسد و در انتهای داستان با درایت و بینش آقای لطیفی، پدر جمشید، کار اشتباه رضا جبران می‌شود و جمشید که با وجود میل و علاقه زیاد به درس، مجبور به ترک تحصیل شده بود، به مدرسه بازمی‌گردد. خود آقای لطیفی هم به دلیل امانت‌داری در مغازه لوازم خانگی شروع به کار می‌کند. در این داستان به زبانی ساده دروغ‌گویی نکوهش شده است و ویژگی‌هایی چون همدلی، کمک و امانت‌داری تمجید شده‌اند.

کتاب «دوچرخه لعنتی» یک دفتر قصه نیز دارد. با کمک این دفتر قصه و با استفاده از فعالیت‌های لذت‌بخش و جذابی همچون جدول و سرگرمی، مسیرهای مارپیچ، نقاشی، طرح سوال از متن داستان، روایت داستان جدید توسط نوجوانان و…، نوجوانان با محتوای رمان تعامل برقرار کرده و درخصوص موضوع کتاب و شخصیت‌های داستان گفت‌وگو و بازی می‌کنند.

انتشارات قصه و داستان، کتاب «دوچرخه لعنتی» به قلم مصطفی خرامان و تصویرگری رضوان توسلی را در ۵۶ صفحه و به بهای ۵۰ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۱۲ سال منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۳ لاک‌پشت پرنده پاییز ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط