یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
تشییع  ۲ چهره ماندگار فرهنگ و ادب فارس

فارس- پیکرهای دو چهره ماندگار فرهنگ و ادب فارس با حضور جمعی از مردم و اصحاب فرهنگ و دانایی در شیراز تشییع شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، آیین تشییع و تدفین و ترحیم دو تن از نام آوران عرصه های فرهنگی و ادبی محمد آل عصفور و غلامعلی مهدیخانی (مجرد) در میان حزن و اندوه خانواده ها و دوستداران این دو شخصیت نام آشنای شعر و ادب و علم و فرهنگ تشییع و در آرامستان بزرگ شیراز تدفین و همزمان مراسم ترحیم و یادبود های این دو به حق پیوسته برگزار شد.

غلامعلی مهدی خانی از پیشکسوت‌های شعر کشور محسوب می‌شد. این شاعر فرهیخته در غزل عاشقانه بسیار توانمند بود. استاد مجرد اشعار آیینی و اجتماعی قابل ملاحظه‌ای هم در کارهای ارزشمند خود داشتند.

از وی چهار مجموعه با نام‌های باغ گیلاس، سبز زیتونی، صدای مادرم عشق وجاودانه ها به یادگارمانده است.

محمد آل عصفور ادیب و سخنور، استاد دانشگاه و آخرین بازمانده از شاگردان استاد ملک الشعرای بهار در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در محله لبِ آب شیراز بدنیا آمد.

آل عصفور دوره های مختلف تحصیلات ابتدایی تا متوسطه خود را در شیراز گذراند و بعد از این دوران در دانشگاه ادبیات و دانشسرای عالی تهران پذیرفته شد و در محضر استادان علوم و ادب عصر خویش از جمله زنده یاد استاد ملک الشعرای بهار کسب دانش کرد و در کلاس‌های استادان بزرگ ادبی معاصر آقایان بدیع الزمان فروزانفر، جلال الدین همایی و محمد معین رحمت الله علیهم حاضر شده و بهره‌ها برد.

آل عصفور بیست عنوان کتاب در زمینه ادبیات و فلسفه نگاشته و ده‌ها عنوان مقالات تخصصی در زمینه اخلاق، عرفان، ادیان و مذاهب، چهره‌های ادبی و نقد و بررسی اشعار و متون پارسی تالیف کرد که در نشریات تخصصی درج شده است.

جبر و اختیار در شاهنامه، دستور زبان فارسی، عقاید خیام، شرح آموزه‌های روان‌شناسی در قرآن واحادیث، فلسفه و تحقیق در تاریخ بیهقی از کتاب‌های مرحوم محمد ال عصفور است.
او چند مدرک دکترا از کشورهای مختلف داشت و مدرک خارج فقه و اصول خود را از حوزه‌های علمیه شیراز و قم دریافت کرد.

استاد آل عصفور شصت سال از ۹۵ سال عمر خود را به تدریس و تحقیق در مدارس و دانشگاه ها پرداخت. او دارنده نشان مفاخر فارس و چهره ماندگار ادب، عمر خود را در راه کسب علم و دانش و تدریس و تربیت نخبگان علمی صرف کرد.‌

به گزارش ایبنا؛ پیکر محمد آل عصفور، ادیب، سخنور و استاد دانشگاه با حضور جمعی از مردم فرهنگ دوست شیراز در دار الرحمه این شهربه خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها