سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
فراخوان بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون منتشر شد

فراخوان بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «راز قصه‌ها، ساز زندگیست» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با رویکرد شناخت و تعمیم قصه‌های عامیانه ایران و قصه‌های جهان به سبک زندگی ایران معاصر، بر آن است تا گفتمانی جدی در حوزه روایت‌گری شفاهی ادامه دهد و بر مبنای تجربه‌های گذشته فرصت‌هایی جدید در حوزه قصه‌گویی فراهم کند.

بر همین اساس، امسال جشنواره در بخش‌های قصه‌گویی سنتی و کلاسیک، قصه‌گویی مدرن و نوآورانه، قصه‌گویی آیینی‌سنتی، قصه‌گویی منظوم، قصه‌گویی دینی، قصه‌گویی محیطی، قصه‌گویی مینی‌مال ۱۰۰ ثانیه‌ای (برگرفته از حکایت، قصه یا داستان، متون کلاسیک ادبی و حکمی فارسی همچون گلستان، بوستان، کلیله‌ودمنه و…)، قصه‌گویی علمی، قصه‌گویی قصه‌های پیشرفت و قهرمانان ایران، پادکست قصه‌گویی، قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای (براساس تجربیات زیسته قصه‌گو) و قصه‌گویی زبان اشاره برگزار می‌شود.

دبیرخانه بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در این زمینه پس از بررسی‌های لازم، شکل جشنواره را براساس فرصت‌ها و نیازهای امروز و همچنین امانت‌داری از سنت روایت‌گری تاریخی و تربیتی، براساس دو نگاه محتوایی و فرمی تقسیم‌بندی کرده تا با نگاهی واقع‌گرایانه، دستاوردهای این جشنواره را برای تحقق ترویج و عمومی‌سازی هنر قصه‌گویی به عنوان الگو منتشر کند.

همچنین جشنواره در بخش علمی در نظر دارد علاوه بر رویکردهای سال‌های گذشته، زمینه‌های گفت‌وگو و تبادل اندیشه را در شکل جدید جشنواره فراهم کند.

در جشنواره امسال سعی شده است قالب‌های ارزشمندی که تاکنون آثار قصه‌گویی کمتری در آن شرکت داده شده است، به شکل ویژه، حمایت شود و با داوران مجرب و متخصص مربوطه، در هر بخش به طور مجزا مورد داوری قرار گیرد: بخش‌هایی از قبیلِ قصه‌گویی علمی، قصه‌گویی دینی، قصه‌گویی قصه‌های پیشرفت و قهرمانان و قصه‌گویی محیطی.

در این جشنواره نگاه کمّی و کیفی، با هدف والای ترویج و مردمی‌سازی در اولویت برنامه‌ریزی خواهد بود و سعی در معرفی و تثبیت جایگاه انواع قصه‌گویی شفاهی دارد؛ بنابراین در سهمیه‌بندی و اهدای جوایز نگاهی نو را مشاهده خواهیم کرد.

بر همین اساس، توسعه کمّی و کیفی قصه‌گویی، توجه همه‌جانبه به نیازهای تربیتی و فرهنگی جامعه هدف، توجه و ارزش‌گذاری به تمام شکل‌های هنری قصه‌گویی با محوریت روایت تک‌نفره، گسترش ارتباط با قصه‌گویان غیرایرانی و نهادهای فرهنگی مرتبط غیرایرانی در عرصه قصه‌گویی، استفاده از رسانه ملی برای ترویج و تبیین قصه‌گویی، گسترش بخش علمی جشنواره قصه‌گویی و عملیاتی‌کردن اندیشه ترویج قصه‌گویی در بستر جشنواره قصه‌گویی از اهداف جشنواره است.

بخش‌های مختلف جشنواره قصه‌گویی

بخش‌های مختلف جشنواره عبارت‌اند از:

الف: قصه‌گویی با اولویت فرم و محتوا شامل قصه‌گویی سنتی و کلاسیک، قصه‌گویی مدرن و نوآورانه، قصه‌گویی آیینی‌سنتی، پادکست، قصه‌گویی مینی‌مال ۱۰۰ ثانیه‌ای (برگرفته از حکایت، قصه یا داستان، متون کلاسیک ادبی و حکمی فارسی همچون گلستان، بوستان، کلیله‌ودمنه و…)، زبان اشاره، قصه‌گویی منظوم، قصه‌گویی محیطی و قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای (براساس تجربیات زیسته قصه‌گو).

قصه‌گویی با اولویت محتوا شامل قصه‌گویی دینی، قصه‌گویی علمی و قصه‌گویی قصه‌های پیشرفت و قهرمانان.

همچنین در بخش علمی جشنواره نیز در امتداد تحقق اهداف و سیاست‌های پژوهشی دبیرخانه ترویج و توسعه قصه‌گویی ایران برگزار می‌شود و هدف آن ایجاد بستری مناسب برای تولید و توسعه آموزش و عمق‌بخشیدن به جایگاه و اهمیت قصه، قصه‌گویی و قصه‌پژوهی است.

به این منظور با بهره‌مندی از خرد جمعی صاحب‌نظران این حوزه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، مباحث نو و جدید علمی در سطح ملی و جهانی، شناسایی می‌شود و برای ایجاد انگیزه، تشویق و حمایت از استعدادهای برتر پژوهشی، متخصصان این حوزه با ارائه جستار، مقاله، کتاب (تألیفی و ترجمه)، پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی به رقابت می‌پردازند و از پژوهشگران و نوآوران پژوهشی برتر، قدردانی می‌شود.

قصه‌گویان بخش بین‌الملل

به موازات بخش ملی جشنواره قصه‌گویی، بخش بین‌الملل نیز برگزار می‌شود. در این بخش همه قصه‌گویان ایرانی که در بخش‌های بیان‌شده در سطح منطقه‌ای برگزیده شده‌اند با قصه‌گویان علاقه‌مند دیگر کشورها در بخش بین‌الملل به رقابت می‌پردازند.

قصه‌گویی بین‌الملل در بخش‌های قصه‌گویی مدرن و نوآورانه، قصه‌گویی سنتی و کلاسیک، قصه‌گویی دینی، قصه‌گویی علمی و قصه‌گویی از قصه‌های پیشرفت و قهرمانان ایران برگزار می‌شود.

بر اساس اطلاعات اعلام‌شده، بارگذاری آثار در سایت کانون قرار است بین روزهای ۲۵ تا ۳۰ مهر انجام شود.

فرآیند برگزاری بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امسال از پاییز ۱۴۰۳ آغاز و پس از طی مراحل استانی و منطقه‌ای، بخش نهایی اوایل زمستان برگزار می‌شود.

فراخوان بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط