جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
بررسی تاثیر هوش‌مصنوعی بر کتاب‌های هنری

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران، هفته گذشته چندین گزارش، خبر و مصاحبه داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته سرویس هنر چندین گزارش، خبر و مصاحبه، یادداشت داشته که در این گزارش، چندی از مهم‌ترین‌های این اخبار بازگو می‌شود. اخبار این هفته گزیده‌ای از گفت‌وگو با هنرمندان و هنرپژوهان تا کتاب‌های تازه در زمینه هنر است.

به همت انتشارات طراحان تین؛ کتاب «حکایت گنجشکی که عزیز سلطان شد» منتشر شد

کتاب «حکایت گنجشکی که عزیز سلطان شد» نوشته مهدی نوری، یک نمایشنامه است که به همت انتشارات طراحان تین در نوبت اول ۱۴۰۳ منتشر شده است. این کتاب یک داستان تمثیلی و آموزنده را روایت می‌کند که در قالب نمایشنامه به رشته تحریر درآمده است. عنوان کتاب به گونه‌ای انتخاب شده که نشان‌دهنده‌ی داستانی در مورد گنجشکی است که به لطف بخت و اقبال، مورد توجه و احترام سلطان قرار می‌گیرد. این تمثیل می‌تواند به موضوعاتی همچون قدرت، تغییر سرنوشت، و جایگاه اجتماعی اشاره داشته باشد. همچنین، نویسنده از این حکایت برای انتقال پیام‌های اخلاقی و اجتماعی بهره برده است.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

به همت انتشارات مشکی؛ کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» منتشر شد

کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» نوشته سوئتزو یاناگی و ترجمه مریم پور اسماعیل با ۲۲۴ صفحه در نوبت اول تابستان ۱۴۰۳ به قیمت ۲۴۶ هزار تومان به همت انتشارات مشکی منتشر شد. کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» اثری فلسفی و هنری است که به بازنگری در رابطه انسان با اشیای روزمره می‌پردازد. یاناگی در این کتاب از نوعی زیبایی شناسی سخن می‌گوید که بر اساس احترام و توجه به اشیای روزمره شکل گرفته است. او معتقد است که در گذشته، مردم با اشیا رفتاری متفاوت داشتند؛ رفتاری که با توجه و احترامی خاص همراه بود. این نوع برخورد به دلیل صداقت و مهارت بالای صنعتگران در ساخت این اشیا بود و همچنین به دلیل کیفیت بالای این کالاها که با گذشت زمان نه تنها کهنه نمی‌شدند بلکه زیبایی بیشتری نیز پیدا می‌کردند.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

معرفی کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان (۲)»؛ تاثیر بومی بر ژانر در سینما

کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان (۲)» در ۲۳۲ صفحه و با شمارگان ۳۰۰ جلد به چاپ دوم رسیده است. این کتاب توسط مجید کیانیان به فارسی برگردانده شده است. کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان (۲)» نوشته گیلیان مک ایور توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان و نشر ایجاز منتشر شده‌است. جلد دوم کتاب «تاریخ هنر برای فیلمسازان» در ۲۳۲ صفحه و با شمارگان ۳۰۰ جلد به چاپ دوم رسیده است. این کتاب توسط مجید کیانیان به فارسی برگردانده شده است. برای معرفی این کتاب در پشت جلد آن و از زبان مترجم آمده است: «از همان روزهای نخستین سینما، اقتباس ادبی داستان‌هایی را در اختیار فیلم‌ها قرار داده و پیرو آن از اصطلاحات ادبی نظیر استعاره، کنایه و مجاز برای توصیف موضوعات بصری استفاده شد؛ اما شیوه دیگری نیز برای نگریستن به فیلم وجود دارد و آن ارتباط سینما با هنرهای تجسمی- عمدتاً نقاشی، به‌عنوان قدیمی ترین اشکال هنری است.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

یادداشت کارگردان فیلم «آپاراتچی»؛ رشد اقتباس ادبی حاصل سیاست‌های خوب معاونت فرهنگی بود

حضور پررنگ و تنوع آثار اقتباسی در جشنواره چهل‌ودوم فجر، نویدبخش آینده‌ای روشن برای این حوزه است و امیدواریم در جشنواره‌های آتی، جایگاه ویژه‌ای برای فیلم‌نامه‌های اقتباسی قائل شویم و جوایز ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر بگیریم. قربانعلی طاهرفر، کارگردان فیلم «آپاراتچی»: به نظر من، جایگاه اقتباس در سینمای ایران، همچنان که در دهه‌های گذشته مورد غفلت و کم‌توجهی قرار گرفته، در دهه‌های اخیر نیز از توجه کافی برخوردار نبوده است. با وجود اینکه اقتباس‌ها غالباً سوژه‌های ناب و خلاقانه‌ای را به وجود آورده‌اند و مخاطبان نیز استقبال گرمی از آن‌ها داشته‌اند، جریان‌های زیرپوستی یا ناخواسته‌ای باعث شده‌اند تا این سبک سینمایی مورد غفلت قرار گیرد و کارگردانان بیشتر به سمت خلق آثار مولف سوق پیدا کنند و کمتر به سراغ اقتباس بروند.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

به همت «مجله آینه خیال» فرهنگستان هنر؛ مقاله «مشابهت نگاره‌های شاهنامه داوری با تعزیه» منتشر شد

مقاله «مشابهت نگاره‌های شاهنامه داوری با تعزیه» نوشته مهرنوش عسگری طاری به بررسی تطبیقی و تحلیلی بین نگاره‌های شاهنامه داوری و تعزیه می‌پردازد. این مقاله در مجله آینه خیال از انتشارات فرهنگستان هنر منتشر شده است. مقاله به طور خاص به مقایسه بین دو هنر نمایشی و تصویری می‌پردازد: تعزیه، که نوعی نمایش آیینی و مذهبی در ایران است، و نگاره‌های شاهنامه، که هنری تصویری و بخشی از کتاب‌آرایی ایرانی به شمار می‌رود. نویسنده به شباهت‌های موجود در مضامین، شیوه بیان هنری، و نحوه بازنمایی صحنه‌ها و شخصیت‌ها در این دو حوزه می‌پردازد.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

معرفی کتاب «جامعه شناسی استعاره لنز انتقادی در عکاسی هنری ایران»؛ مباحث جامعه شناسی درباره عکاسی هنری

کتاب «جامعه شناسی استعاره لنز انتقادی در عکاسی هنری ایران» نوشته حامد طاهری کیا است که در ۵ فصل به بررسی عکاسی هنری و جامعه شناسی لنز انتقادی در آن می‌پردازد. کتاب «جامعه شناسی استعاره لنز انتقادی در عکاسی هنری ایران» نوشته حامد طاهری کیا است که در ۵ فصل به بررسی عکاسی هنری و جامعه شناسی لنز انتقادی در آن می‌پردازد. سیاست‌گذاری فرهنگی و سویه‌های آن، هنرهای تجسمی در روزهای پسا انقلابی، تمان‌های سیاسی و سیاست‌های فرهنگی حمایت از هنرهای تجسمی، وضعیت تاریخی میدان عکاسی ایران و عکاسی هنری، تولید هنرمند آوانگارد یا تربیت هنرمند معاصر: نگرشی نظری به آموزش عالی هنر در ایران و نظام آموزشی عالی و میدان عکاسی هنر از عناوین و سرفصل‌های مهم این کتاب است.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

نویسنده کتاب «تجلی دین در نمایش شرق و غرب» مطرح کرد؛ تجلی خدمات متقابل ادیان و هنر نمایش برای من جذاب بود

حسین فدایی‌حسین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اولین‌بار تحت عنوان موضوع پایان‌نامه این بحث را انتخاب کردم چرا که از همان ابتدا موضوع ادیان و ویژگی‌های آن‌ها، سبک نمایش و نوع پرداخت ادیان به نمایش، تفاوت‌ها و شباهت‌های آن برای من جذاب بود و دوست داشتم درباره خدمات متقابل دین و نمایش بیشتر بدانم. وی در رابطه با انتشار این کتاب مطرح کرد: «تجلی دین در نمایش شرق و غرب» موضوع پایان‌نامه من بود که به ۲۰ سال پیش برمی‌گردد، بعد از آن یک‌بار در انتشارات نمایش این کتاب را با همین عنوان چاپ کردیم اما به دلیل استقبال مخاطب و اینکه کتاب در این زمینه با پیشینه پژوهشی بسیار کم است؛ تصمیم گرفتم پژوهش مفصل‌تری انجام دهم و نتیجه آن کتاب حاضری‌است که انتشارات سوره‌مهر منتشر کرده‌است.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

یادداشت؛ هوش مصنوعی؛ ابزاری که دیگر خطرناک نیست

مجتبی دلخوشیان: هوش مصنوعی به این معناست که من باید حدس بزنم کلمه بعدی چه چیزی باشد که به مذاق شما خوش بیاید. این یک تعریف است. حالا سوال اینجاست که آیا هوش مصنوعی برای طراحان خطراتی به همراه دارد؟ آیا هوش مصنوعی یک ابزار حرفه‌ای‌تر است، مثلاً یک فتوشاپ با ورژن بالاتر، یا به نوعی رنسانس در دنیای طراحی محسوب می‌شود؟ به نظرم این ابزار به نوعی یک نگاه جدید به جریان طراحی است. این تغییر دلیل دارد، گرچه لایه‌های پایین‌تر ابزار هم به شکل جدیدی درآمده‌اند. وقتی به تعریف مدرن‌تری از هوش مصنوعی می‌رسیم، مفهوم آن در ذهن افراد به عنوان یک فضای کاری پیشرفته تجسم می‌شود. یعنی ما به لبه‌های تکنولوژی رسیده‌ایم؛ زمانی که ما پیکان تولید می‌کردیم و دیگران بنز. اکنون دیگر از تکنولوژی‌های جدید ترسی نداریم؛ زیرا ما هم در حال ساخت نسخه‌های بعدی هستیم. آنچه که باعث نگرانی ما می‌شود، وجود ناآگاهی است، نه وجود تکنولوژی‌های جدید.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

نویسنده کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» مطرح کرد؛ هنرجویان نمایش، از کتابی ناظر به شرایط و ساختار جامعه ایران استفاده کنند

محمدرضا دلیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رابطه با کتاب «مبانی ادبیات نمایشی» مطرح کرد: این کتاب نتیجه سال‌ها پژوهش، تحقیق و تجربه در رابطه با سینما و ادبیات نمایشی و تئاتر است. او در رابطه با هدف نوشتن کتاب تصریح کرد: در زمینه سینما، ادبیات نمایشی و تئاتر متن پژوهش محور کم است و ما به نوعی با فقر محتوا در این زمینه روبرو هستیم، از دلایل این اتفاق نیز نداشتن سواد پژوهش است چرا که کتاب‌های ترجمه، جای کتب تالیفی را گرفتند و کمتر تلاشی برای تالیف کتاب می‌شود. این کتاب، تألیفی در این حوزه‌است و با پژوهش به چاپ رسیده‌است. تمام منابعی که در پژوهش استفاده شده‌است نیز در انتهای کتاب آمده‌است.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

به همت انتشارات نگاه؛ «کتاب مبانی نظری فیلمسازی» منتشر شد

«کتاب مبانی نظری فیلمسازی» به همت انتشارات نگاه نوشته نوئل برچ و ترجمه نیکا خمسی با موضوع سینما به عرصه نشر رسیده‌است. کتاب مبانی نظری فیلمسازی» به همت انتشارات نگاه، در ۲۳۸ صفحه سال ۱۴۰۳ با قیمت ۲۵۰ هزار تومان برای اولین‌بار منتشر شده است. این کتاب با ادبیاتی آمریکایی و واقع‌گرایانه با موضوع سینما و تئاتر نوشته نوئل برچ و ترجمه نیکا خمسی مواجه می شود. مخاطبان اصلی این کتاب علاقه‌مندان حوزه تئاتر و سینما هستند. نویسنده این کتاب نوئل برچ نظریه‌پرداز سینما و فیلم‌ساز آمریکایی است که در جوانی به فرانسه نقل مکان کرد. برچ به خاطر مشارکتش در اصطلاحاتی که معمولاً توسط محققان فیلم استفاده می‌شود. مانند شیوه بازنمایی نهادی و نظریه‌هایش که در کتاب‌هایی مانند تئوری عمل فیلم گردآوری شده، شناخته شده است.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

کتاب، تئاتر و سینمای کودک و نوجوان- ۲۶ محافظت از محیط زیست بر دوش هنر و ادبیات کودک و نوجوان

در این مطلب به معرفی انیمیشن بلند «لوراکس» محصول سال ۲۰۱۲ پرداخته‌ایم که بر اساس کتابی با همین نام ساخته شده است؛ اثری که رویکرد محیط زیستی دارد و حفاظت از درختان را به مخاطب یادآوری می‌کند. نیمیشن کمدی، فانتزی، موزیکال لوراکس "The Lorax" به کارگردانی چینس رنود و کیل بالدا بر اساس داستان کتاب «لوراکس» اثر دکتر زیوس، در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. لوراکس کتابی نوشته دکتر زئوس است که اولین‌بار در سال ۱۹۷۱ به چاپ رسید. داستان اصلی این کتاب رویکردی محیط زیستی دارد و درباره شخصیتی به نام لوراکس است که نگهبان درختان است و وظیفه‌اش حفاظت از درختان در برابر قطع‌شدن. داستان انیمیشن «لوراکس» نیز برگرفته از داستان همین کتاب است. داستان این انیمیشن بلند از شهری عجیب و غریب آغاز می‌شود که در آن همه‌چیز از گل و گیاه و درخت گرفته تا چشم‌اندازهای طبیعی مصنوعی است. کارخانه‌ای در این شهر به نام «او هِیر» "O’Hare"، مسئول تأمین هوای تازه برای ساکنان شهر است و رئیس این کارخانه که نام خود را بر کارخانه گذاشته است، قدرتمندترین فرد در این شهر محسوب می‌شود.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

پژوهشگر هنر مطرح کرد؛ نقش زنان در خلق بازی‌های نمایشی خانگی / «نمایش‌های شگفتانه‌ی زنانه ایران» راوی فرصت‌هاست

نویسنده و پژوهشگر هنر گفت: اصولاً محدودیت‌هایی در گذشته‌ها، برای خانم‌ها وجود داشت که باعث خلق آثار نمایشی جالبی در خانه‌ها می‌شد؛ مواردی که جواد انصافی در کتابی با نام «نمایش‌های شگفتانه‌ی زنانه ایران» هم به آن پرداخته است. نصراله حدادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خصوص باز شدن پای هنر و بازی‌ها قدیمی به جامعه بیان کرد: تا قبل از انقلاب مشروطه، چیزی با عنوان هنر و سرگرمی برای مردم وجود نداشت و هر چه بوده تنها برای اقویا، درباریان و اعلیحضرت همایونی بود. با انقلاب مشروطه بسیاری از هنرها، مثل هنر نمایش مردمی شدند و به کف خیابان‌ها آمدند. او افزود: به عنوان مثال ترنا بازی یکی از بازی‌هایی بود که در قهوه‌خانه‌ها رواج داشت. قصه این بازی، قصه مردی و نامردی بود و اگر هر شرکت‌کننده‌ای ترنا را طوری رد می‌کرد که به دست طرف مقابل نمی‌خورد، حرکت جوانمردانه‌ای به حساب می‌آمد چون ناجوانمردانه این بازی می‌تواند حتی دست دیگری را بترکاند.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

یادداشت؛ گام بلند سینما در اقتباس ادبی به همت معاونت فرهنگی

بازیگر فیلم «پروین» گفت: در ۳ سال اخیر با توجه تمرکز وزارت ارشاد و همت معاونت فرهنگی، اقتباس ادبی روندی روبه‌رشد داشته‌است و با فیلم‌های رنگارنگ نظر مخاطبان و پژوهشمندان این حوزه را به خود جلب کرده‌است. سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمدرضا شهبانی نوری، بازیگر فیلم «پروین»: در ۳ سال اخیر با توجه تمرکز وزارت ارشاد و همت معاونت فرهنگی، اقتباس ادبی روندی روبه‌رشد داشته‌است و با فیلم‌هایی نظیر پرویزخان و آسمان غرب و چندی دیگر این پیشرفت نظر مخاطبان و پژوهشمندان این حوزه را به خود جلب کرده‌است. در واقع اقتباس کپی محض نیست و الهام گرفتن و دخل و تصرف است، و همین مسئله، آن را به مسئله‌ای جذاب برای اقشار متفاوت جامعه تبدیل کرده‌است. چرا که پیوند تخیل پیوند با زمان امروز میتواند نیاز جامعه را برطرف کند و اقتباس بر روی این نقطه دست گذاشته‌است.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

به همت انتشارات مشکی؛ کتاب «دیزاین خدمات کتابخانه» منتشر شد

کتاب «دیزاین خدمات کتابخانه» نوشته جو. جی. مارکز و آنی داونی، با ترجمه سجاد محمدیان و فاطمه اکبریان، برای طراحان، کتابداران و کارکنان کتابخانه‌ها طراحی شده است. این کتاب در ۲۰۰ صفحه و به قیمت ۲۱۶ هزار تومان توسط انتشارات مشکی در تابستان ۱۴۰۳ منتشر شده است. این کتاب از سه بخش مجزا تشکیل شده است. در بخش اول، مقدمه‌ای بر درک دیزاین خدمات ارائه شده و توضیح داده می‌شود که دیزاین خدمات چیست و شامل چه نوع خدماتی می‌شود. این بخش به کتابداران کمک می‌کند تا با مفهوم دیزاین خدمات و اهمیت آن در محیط کتابخانه آشنا شوند.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

با میزبانی از اهالی ادب، هنر و فلسفه؛ «سپنج» برنامه وفاداران به کتاب

برنامه گفت‌وگو محور «سپنج» با اجرای علی درستکار به گپ‌وگعده با مهمانان ویژه اهل ادب، فرهنگ، هنر و فلسفه می‌پردازد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برنامه گفت‌وگو محور «سپنج» با اجرای علی درستکار در فیلیمو پخش می‌شود. این برنامه به گپ‌وگعده با مهمانان ویژه اهل فرهنگ و هنر و فلسفه می‌پردازد. برنامه «سپنج» یک برنامه گفت‌وگو محور است که در هر قسمت میزبان یکی از اهالی فرهنگ و هنر و فلسفه و عرفان است و مهمانان او در این برنامه، همگی از افراد سرشناس فرهنگی هستند. میزبان این برنامه، علی درستکار است. پیش از این هم علی درستکار سال‌ها در تلویزیون به نکات عمیق دینی و فلسفی می‌پرداخت و همیشه خواصی از مردم را که به دنبال فضیلت و علم بودند را با خود همراه می‌ساخت.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

در گفت‌وگو با نویسنده کتاب «جهان به سفر می‌رود» مطرح شد؛ پژوهش در حیطه کتاب‌های کودک با وسایل بازیافتی

نویسنده کتاب «جهان به سفر می‌رود» درباره نحوه ساخت کتابش گفت: چندسالی‌است همزمان که درگیر کار و پژوهش در حیطه کتاب‌های کودک هستم با وسایل بازیافتی مجسمه می‌سازم و علاوه بر تصویرسازی، کتاب طراحی می‌کنم و در حال حاضر تعداد قابل توجهی، کتاب و تصویرسازی‌های آماده دارم. زهرا شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رابطه با سبک متفاوت کتاب «جهان به سفر می‌رود»، مطرح کرد: من و خواهرم هردو تصویرگری خواندیم. من رشته گرافیک، گرایش تصویرسازی خوانده‌ام و چندسالی در جشنواره‌های متعدد تصویرسازی شرکت کردم. خواهرم؛ هانیه شجاعی دارای مدرک فوق لیسانس تصویرگری از انگلیس است، به همین سبب هردو نفر ما علاقه خاصی به تصویرگری داریم. شجاعی در رابطه با عکس مجسمه‌های داخل کتاب توضیح‌داد: چندسالی‌است همزمان که درگیر کار و پژوهش در حیطه کتاب‌های کودک هستم با وسایل بازیافتی مجسمه می‌سازم و علاوه بر تصویرسازی، کتاب طراحی می‌کنم و در حال حاضر تعداد قابل توجهی، کتاب و تصویرسازی‌های آماده دارم.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

تحلیل‌وبررسی «سرگذشت الفبا»؛ راهنمای جامع طراحی حروف فارسی

کتاب «سرگذشت الفبا؛ تجربه عملی کارگاه طراحی حروف فارسی» نوشته ضحی اصغرزاده‌چرندابی، در ۱۱۰ صفحه، با ۲۰۰ نسخه به تازگی در نوبت اول به همت انتشارات پویانما به قیمت ۱۳۰ هزار تومان منتشر شده است.این کتاب با تمرکز بر خط فارسی، داده‌پردازی، فونت‌های کامپیوتری و الفبای فارسی، به ویژه برای علاقه‌مندان و طراحان گرافیک گردآوری شده است و یکی از آثار مهم و نوآورانه در زمینه طراحی حروف و خط فارسی به شمار می‌آید و با نگاهی تخصصی و عملی به موضوع طراحی حروف فارسی پرداخته است. در این کتاب، نویسنده با استفاده از تجربیات عملی کارگاه‌های طراحی حروف، به بررسی فرآیندهای طراحی و ساخت فونت‌های کامپیوتری پرداخته است. یکی از نکات برجسته این اثر، توجه ویژه به تطابق طراحی حروف با اصول و قواعد خط فارسی است. این تطابق نه تنها از منظر زیبایی‌شناسی، بلکه از جنبه‌های عملی و کاربردی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

یادداشت؛ بال‌های رنگارنگ فرهنگ در دوران شهید رئیسی

محمدرضا وحیدزاده، پژوهشگر و مؤلف هنری: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جمله رویدادهایی‌است که طول عمر زیادی دارد و پیشینه‌اش به سال‌های قبل برمی‌گردد. از جمله دوره‌هایی که این رویداد بزرگ فرهنگی در آن برگزار شده‌است دوره شهید جمهور آیت‌الله رئیسی است که اتفاقات فرهنگی و ادبی متعدد غنای خاصی به آن بخشیده بود.بخش مجازی نمایشگاه کتاب از آن اتفاقات فرهنگی بزرگ است که سبب افزایش مخاطب نمایشگاه کتاب و دسترسی آسان‌تر به آن شد؛ چرا که با امکان جستجو از طریق سایت دسترسی به کتاب‌ها به مراتب راحت‌تر شده و در نتیجه مخاطب امروزی نیز از دیجیتالی شدن هر چیزی استقبال می‌کند. همچنین این امر، به دغدغه صرف وقت زیاد و مسیر و دوری راه نیز کمک کرد و باعث شد که در این سال‌ها مخاطبان بیشتری از نمایشگاه کتاب استفاده کنند.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

گروه روندهای فکری پژوهشکده مطالعات خاورمیانه برگزار می‌کند؛ رونمایی از کتاب «آیینه‌های کج و معوج: سینما و تغییرات اجتماعی در ایران»

گروه روندهای فکری پژوهشکده مطالعات پیشرفته خاورمیانه با همکاری نشر کرگدن نشست رونمایی و وارسی نکته‌ها و آموزه‌های کتاب «آیینه‌های کج و معوج: سینما و تغییرات اجتماعی در ایران» را برگزار می‌کند: این نشست با حضور فرزین وحدت، استاد جامعه‌شناسی موسسه ایران آکادمیا و مدرس پیشین دانشگاه‌های هاروارد، ییل و کالج وسار، سیدمحسن علوی‌پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، عسگر قهرمانپور، مترجم اثر و پژوهشگر در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی ایران و مختار نوری، مدیر گروه روندهای فکری مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه حضور خواهند داشت.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

انتشارات سروش منتشر کرد؛ کتاب «عکاسان و عکاسی» به چاپ دهم رسید

کتاب «عکاسان و عکاسی» هفت مقاله از ۶ عکاس بزرگ جهان است که در آن‌ها عکاسی نه فقط به عنوان تکنیکی برای ثبت تصویر، بلکه به مثابه یک رسانه بررسی شده است؛ رسانه‌ای که با مختصات ویژهخود در میان تمامی ابزارهای بیانی دیگر جایگاهی مستقل دارد. در مجموع، مقالات این کتاب را می‌توان در مباحث فلسفه عکاسی و جامعه‌شناسی عکاسی جای داد.هانری کارتیه بروسون، عکاس فرانسوی، درست می‌گوید: «موفقیت عکاس به میزان فرهنگ عمومی شخص، به نظام ارزشی شخص و به روشن‌اندیشی و چالاکی شخص بستگی دارد. بیش از هر چیز از تدابیر مصنوعی‌ای که خلاف زندگی است باید ترسید.». این مقالات نیز به این فرهنگ عمومی و نظام ارزشی و روشن‌اندیشی و چالاکی عکاسان می‌پردازند.

داستان تازه‌ای درباره پینوکیو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها