دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
«شعر معاصر ژاپن» منتشر شد

کتاب «شعر معاصر ژاپن»، مجموعه‌ایی از اشعار معاصر ژاپنی با گردآوری هاشم رجب زاده روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «شعر معاصر ژاپن» شامل مجموعه‌ای از اشعار شعرای معاصر ژاپن، با ترجمه و گردآوری هاشم رجب‌زاده از سوی انتشارات مراورید روانه بازار نشر شد.

شعر امروز ژاپن در سال‌های پایانی قرن نوزده بنیان گرفت. ژاپن در این سال‌ها پس از قرن‌ها گوشه‌گیری و تنیدن در یک فرهنگ بسته اما پربار، درگیر نخستین رویارویی‌های خود با تمدن جدید غرب بود.


در قرن نوزدهم، ژاپنی‌های هوشمند و کنجکاو که شیفته یافتن و کاربرد اندیشه‌ها و شیوه‌های نو بودند خود را با دنیای غیر شرقی و چشمه علوم و تفکر پویای غربی روبرو دیدند. با روی کارآمدن میجی امپراطور ژاپن در سال‌های (۱۸۶۷ - ۱۹۱۲) که عصر او دوره تجدد ژاپن نام گرفته است، شیوه‌ها و اندیشه‌های باختر زمین در زمینه‌های تجربی و نظری به دقت آزموده شد. در میان کتاب‌هایی که در این دوره ترجمه شده گردآوری‌هایی است از سروده‌های شاعران اروپا و آمریکا بود و این سرآغاز در شعر معاصر ژاپن جریان تازه ای شد همسو با رویدادهایی که همزمان در غرب می‌گذشت.

بریده‌ای از کتاب:

از همان روز که چشم به جهان گشودم
فقط یک چیز یاد گرفتم:
پُل ساختن در جهان، تا می‌توانم، و هرچه بیشتر بهتر
در روشنایی صبح
پلی بر فاصلۀ کوتاه میان دو ساختمان می‌زنم
پلی می‌سازم که قلب‌ها را به هم پیوند دهد،
قلب مردمی را که بی‌هدف شتابان از کنار هم می‌گذرند.
امّا دست هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌تواند فاصلۀ قلب‌ها را
که از هم بریده‌اند، پُر کند.

کتاب «شعر معاصر ژاپن» به قیمت ۲۶۰ هزار تومان در ۲۵۵ صفحه، قطع رقعی توسط انتشارات مروارید روانه بازار کتابفروشی‌ها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها