جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
اولین رمان آیریس مرداک منتشر شد

«زیرتور» اولین رمان منتشرشده‌ آیریس مرداکفیلسوف بریتانیایی ایرلندی‌تبار، رمانی فلسفی به زبانی طنزآلود و از محبوب‌ترین آثار این نویسنده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا از آیریس مرداک، نویسنده و فیلسوف بریتانیایی ایرلندی‌تبار، به‌رغم بالا و پایین‌های فراوان زندگی شخصی‌اش از جمله ابتلا به بیماری آلزایمر در سال‌های پایانی عمر، آثاری برجسته بر جای مانده که الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان و متفکران بوده‌اند. «زیر تور» اولین اثر منتشرشده او که رمانی فلسفی به زبانی طنزآلود است و از محبوب‌ترین کارش به حساب می‌آید.

آیریس مرداک ((۱۹۱۹ – ۱۹۹۹) رمان‌نویس و فیلسوف بریتانیایی بود که به واسطهٔ رمان‌هایش دربارهٔ خیر و شر، اخلاق، روابط جنسی و قدرت ذهن ناخودآگاه شناخته‌شده‌است. او دانش‌آموختهٔ فلسفه از دانشگاه آکسفورد بود.

این رمان، روایت چیک داناهیو، مترجم و نویسنده مستعد اما آس و پاسی است که علاوه بر تمام مشکلاتی که از بی‌پولی‌اش آب می‌خورد، به‌تازگی بی‌خانمان هم شده. جست‌وجوی او برای یافتن سرپناه به موقعیت‌هایی مضحک و ملاقات با آدم‌هایی عجیب می‌انجامد؛ پایش به یک حیوان‌ربایی باز می‌شود، با جمعی کمونیست دم‌خور می‌شود، برای یافتن دوستی قدیمی به پاریس سفر می‌کند و در این میان با دوستان فیلسوف‌مآبش درباره فلسفه عشق و معنای دوستی و ماهیت زبان گفت‌وگو می‌کند.


منتقد مجله‌ی تایم که «زیر تور» را یکی از صد رمان برتر انگلیسی از ۱۹۲۳ تا به امروز می‌داند، در یادداشت خود درباره‌ی این کتاب می‌نویسد: «مرداک از نادره‌های روزگار است؛ فیلسوف رمان‌نویسی که واقعاً بلد است شخصیت بیافریند و از همین اولین رمان، مهارتش را در مطرح کردن سوالات ذهنی پرسشگر و آمیختن بدبینی با طنز و آفریدن پیرنگ‌های پیچاپیچ نشانمان می‌دهد.»

رمان «زیر تور» به نویسندگی آیریس مرداک و با ترجمه پیمان خاکسار توسط نشر چشمه در ۳۱۹ صفحه و به بهای ۳۲۰ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها