چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
روایت شکل‌گیری «کتابفروشی البرز» از پخش پوستر در جمعه‌بازار کتاب اصفهان تا کتابفروشی

اصفهان – کتابفروشی البرز کار خود را با فروش کتاب‌های دانشگاهی و درسی آغاز کرد اما زورش به جزوه‌های آموزشی و دست به دست شدن آنها میان دانشجویان نرسید و بازارش کساد شد و به سمت فروش کتاب‌های عمومی روی آورد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – زینب دبیری: چهارباغ در تاریخ اصفهان محل شکل‌گیری بسیاری از اندیشه‌ها بوده است. سینماها و عکاسخانه‌ها و کتابفروشی‌های زیادی در این مکان قرار داشته و محلی مناسب برای علاقه‌مندان به هنر و هنرمندان بوده است.

مجتمع تجاری چهارباغ نیز یکی از مکان‌های مهم پیاده‌راه چهارباغ است که کتابفروشی‌های زیادی در آن قرار گرفته است. گرچه فضایی که برای این کتابفروشی‌ها در نظر گرفته شده، محل رفت و آمد اکثر مردم نیست، فروشندگان کتاب همچنان پرشور و پرامید به کار خود ادامه می‌دهند.

کتابفروشی البرز و ۲۲ سال فعالیت در خرید و فروش کتاب‌های درسی و کمک‌درسی

شعبه یک کتابفروشی البرز در فضایی با مساحت ۵۵ متر در مجموعه تجاری چهارباغ قرار دارد و یکی از کتابفروشی‌های معتبر در زمینه خرید و فروش کتاب‌های درسی و کمک‌درسی است.

علی عابدینی به همراه دو برادر دیگرش حدود ۲۲ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنند. یکی از برادران در شعبه دوم فعال است و دو برادر دیگر در همین شعبه فعالیت می‌کنند.

در بدو ورود به کتابفروشی، انواع نوشت‌افزار و حتی وسایل کمک‌درسی به چشم می‌خورد. بیشتر قفسه‌های کتابفروشی البرز شامل کتاب‌های کمک‌درسی است؛ اما در بین قفسه‌های کتاب کتاب‌های غیردرسی و رمان‌های مختلف را می‌توان دید.

بخش دیگر کتابفروشی را کتاب‌های کودکان و نوجوانان به خود اختصاص داده است. در این بخش، از کتاب‌های کمک‌درسی پیش دبستانی تا سال دوازدهم گرفته تا انواع و اقسام کتاب‌های داستان برای کودکان و نوجوانان را می‌توانید پیدا کنید.

روایت شکل‌گیری «کتابفروشی البرز» از پخش پوستر در جمعه‌بازار کتاب اصفهان تا کتابفروشی

از پخش پوسترهای آموزشی در جمعه‌بازار تا تأسیس کتابفروشی البرز

عابدینی از گذشته‌ها می‌گوید؛ از اینکه پایه‌گذاری این کتابفروشی با پخش پوسترهای آموزشی در جمعه‌بازار کتاب بوده؛ اما برادر دیگر که در تهران فعالیت می‌کرده است، به آنها پیشنهاد عرضه کتاب‌های کمک‌درسی در اصفهان را می‌دهد و این‌گونه می‌شود که کتابفروشی البرز در اصفهان به منظور تامین کتاب‌های کمک‌درسی و کتاب‌های درسی و دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود.

کاهش تقاضای کتاب‌های درسی و گرایش به عرضه کتاب‌های عمومی

از او دلیل تغییر فعالیت کتابفروشی البرز از محل عرضه کتاب‌های درسی به کتاب‌های عمومی را می‌پرسم. می‌گوید: هدف اصلی ما فروش کتاب‌های درسی دانشگاهی و حتی مدارس بود؛ اما بعدها به علت افزایش جزوه در دانشگاه‌ها استقبال این دست کتاب‌ها کاهش یافت. این‌گونه شد که به سمت عرضه کتاب‌های عمومی، کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌های کمک‌درسی و لوازم‌التحریر رفتیم. با این حال، عمده کار ما در بخش کتاب‌های کمک‌درسی و کتاب‌های درسی دانشگاهی و حتی خرید و فروش کتاب نو و دست‌دوم است.

وقتی از او می‌خواهم درباره کارهای خلاقانه‌ای که برای خرید بیشتر کتاب‌های کتاب انجام داده‌اند بگوید، کمی فکر می‌کند و می‌گوید: تاکنون فعالیتی در این حوزه انجام نداده‌ایم. البته در سایت کتابفروشی البرز فعالیت داریم و کتاب‌های جدید را معرفی می‌کنیم. امیدوارم در آینده بتوانیم در زمینه کتاب فعالیت‌های موثری انجام دهیم.

روایت شکل‌گیری «کتابفروشی البرز» از پخش پوستر در جمعه‌بازار کتاب اصفهان تا کتابفروشی

قیمت بالای کتاب و کاهش قدرت خرید مردم

او دلیل اصلی کاهش خرید کتاب را قیمت بالای کتاب دانست و افزود: اگر یارانه ویژه‌ای از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتاب تعلق گیرد، در افزایش خرید و فروش کتاب موثر خواهد بود. البته این یارانه باید به تمام بخش‌های خصوصی و دولتی تعلق گیرد تا هم توازن در این بخش رعایت شود و هم شاهد خرید و فروش در هر دو بخش باشیم.

تبلیغات شهری و معرفی کتاب به جوانان

او تبلیغات را در افزایش خرید و فروش کتاب موثر دانست و گفت: تبلیغات و معرفی کتاب در بسیاری از ارگان‌های دولتی مانند شهرداری اصفهان و مراکزی که وابسته به اداره ارشاد هستند، در افزایش علاقه مردم به کتاب موثر است. حتی می‌توان با برگزاری جلسات کتابخوانی، گفتگو در زمینه بسیاری از کتاب‌ها و اختصاص مکانی برای به اشتراک گذاشتن و امانت دادن کتاب، در ایجاد علاقه به کتاب و به دنبال آن خرید و فروش کتاب تاثیر گذاشت.

عابدینی ادامه داد: البته در کشور ما ناشران زیادی فعالیت می‌کنند و تعداد انتشارات کتاب بسیار زیاد است؛ اما سخت به دست مشتری می‌رسد چون قیمت کتاب بالاست و دوم اینکه تبلیغ در زمینه کتاب بسیار کم است، این مسئله حتی در سرانه مطالعه نیز تاثیر زیادی گذاشته است.

روایت شکل‌گیری «کتابفروشی البرز» از پخش پوستر در جمعه‌بازار کتاب اصفهان تا کتابفروشی

او در ارتباط با سامانه بازار کتاب عنوان کرد: فکر نمی‌کنم با آن سامانه کار کرده باشیم. سامانه‌ای با مدیریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سراغ دارم که حتی شامل طرح تابستانه و زمستانه بود. اما اگر در نمایشگاه کتاب اجرا شده باشد طرحی بود که سالانه برای مشتری‌ها پیامکی ارسال می‌شود و آنها را از قیمت کتاب و چگونگی خرید کتاب مطلع می‌کند.

چهارباغ و فرصتی مغتنم برای معرفی مجتمع تجاری چهارباغ

پایان گفت‌وگو فرا رسیده است. عابدینی به گوشه گوشه کتابفروشی نگاه و از کاهش مشتری‌ها گله می‌کند. وقتی از او دلیل کاهش مراجعه مشتری‌ها را می‌پرسم، می‌گوید: بسیاری از مردم از محل این پاساژ و اینکه در این مکان کتابفروشی‌های زیادی قرار دارد بی‌خبرند؛ اما می‌شود از امکانات پیاده‌راه چهارباغ استفاده کرد تا مردم از این پاساژ و محل کار ما مطلع شوند و همین طور که در چهارباغ پیاده‌روی می‌کنند، وارد مجتمع تجاری چهارباغ شوند و کتاب‌های مورد علاقه خود را بخرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها