یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
کتاب «۱۰۰ نکته از این معنی؛ صد نکته کاربردی خبرنویسی» منتشر شد

بوشهر – تازه‌ترین اثر رضا معتمد، نویسنده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر جنوبی با عنوان «۱۰۰ نکته از این معنی؛ صد نکته کاربردی خبرنویسی» به همت انتشارات «نای‌بند» راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، این کتاب که در ۱۳۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه تابستان ۱۴۰۳ منتشر شده است، در باب خبرنویسی و اهمیت ویراستاری در حوزه خبر به رشته تحریر درآمده است.

رضا معتمد که از سال ۱۳۷۷ با راه‌اندازی هفته‌نامه «پیغام» فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه رسانه آغاز کرده است، یکی از دغدغه‌مندان و صاحب‌نظران درست‌نویسی در عرصه خبرنویسی است. از این‌رو، وی این کتاب را در سال جاری که برآیندی از دانش، تخصص و تجربه وی در عرصه نگارش و رسانه است، منتشر کرده تا بدین‌طریق مسیر صحیح‌نویسی و حذف غلط‌های رایج در برخی از خبرنویسی‌ها را هموار کند.

این روزنامه‌نگار باتجربه جنوبی در بخشی از یادداشت ابتدای کتاب «۱۰۰ نکته از این معنی؛ صد نکته کاربردی خبرنویسی» آورده است: «کتاب حاضر مجموعه یادداشت‌هایی است که نگارنده در طول سال‌ها تجربه روزنامه‌نگاری و بیش از یک دهه ارائه درس خبرنویسی در دانشگاه گردآوری و در این کتاب ارائه کرده است. آن دسته از این یادداشت‌ها که در برگیرنده مفاهیم بنیانی خبرنویسی است، انعکاس مستقیم و غیرمستقیم مطالب کتاب‌های معتبر در زمینه روزنامه‌نگاری است که در سال‌های اخیر به قلم استادان این حوزه در ایران چاپ شده اند و در پی سال‌ها تدریس و تجربه عملی در ذهن نگارنده جاخوش کرده‌اند.

نکاتی را که حاصل برداشت مستقیم از کتاب‌های خبرنویسی است، در پاورقی ها یادآوری کرده‌ام و نام کتاب‌ها و منابعی که بخشی دیگر از مطالب این کتاب حاصل برداشت‌های غیر مستقیم از آنهاست، به رسم امانت در پایان کتاب آورده‌ام. پاره‌ای دیگر از مطالب کتاب که شامل نکته‌های کاربردی در خبرنویسی می‌شوند، بیشتر موضوعات مربوط به ویرایش و نگارش خبر را در بر می‌گیرند و حاصل تجربه‌هایی است که نویسنده با مطالعه و بررسی ضعف‌ها و لغزش‌های خبرنویسی در رسانه‌های ایران به‌ویژه در زمینه نگارش و ویرایش خبر بدان‌ها دست یافته و خود در طول بیش از دو دهه روزنامه‌نگاری کوشیده است آنها را در نوشته‌هایش به کار گیرد. با این حال، بخشی از همین یادداشت‌ها نیز با بهره‌گیری از آثار منتشرشده در زمینه خبرنویسی و همچنین نوشته‌های پراکنده در زمینه ویراستاری گردآوری شده‌اند یا نکاتی هستند که با زمینه تحصیلی و تجربه های نوشتاری نویسنده این سطور مرتبطند.

این نکته‌ها در ذیل شش عنوان کلی «بایسته‌های خبرنگاری»، «ارزش‌های خبری»، «عناصر خبر»، «سبک‌های خبری»، «آداب خبرنویسی» و «درست‌نویسی در نگارش خبر» دسته‌بندی شده‌اند. کوشیده‌ام که در هر بخش و عنوان مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نکات را یادآور شوم هر چند بر این گمانم که دو بخش پایانی کتاب برای کسانی که با آموزه‌های بنیانی خبرنویسی آشنایند، می‌تواند نکته‌هایی درخور، تازه و کاربردی‌تر به شمار آید…»

به گزارش ایبنا؛ رضا معتمد، نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و پژوهشگر و منتقد ادبی جنوبی، دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تربیت مدرس است. این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش، علاوه بر تدریس دروس تخصصی ادبیات فارسی در دبیرستان‌ها و مراکز آموزش عالی استان بوشهر، بیش از دو دهه خبرنویسی، گزارش‌نویسی و اصول ویراستاری را نیز در دانشگاه و کارگاه‌های مختلف تدریس کرده است. افزون بر این، وی با تاسیس انتشارات «نای‌بند» در حوزه انتشار کتاب نیز دستی دارد.

معتمد تاکنون آثار متعددی را در حوزه غزل، نقد شعر، معرفی شاعران و پژوهش در حوزه عرفان و تصوف روانه بازار کتاب کرده است که از جمله آنها می‌توان به «از درک آبی‌ها فراتر (دفتر غزل)»، «از حسرت لیلی (دفتر غزل)»، «جنوبی‌های جاری (معرفی شاعران نوپرداز استان بوشهر)»، «بدیوت معصوم (پژوهشی در شعر محلی استان بوشهر)», «دالکی در عصر قاجار»، «از جنوب غزل (گزیده غزل معاصر استان بوشهر)»، «در شهر جای دم زدن نیست (دفتر غزل)» و «سایه و سیب (تحلیل بوطیقایی و ژانرشناسانه کرامات صوفیه)» اشاره کرد.

«۱۰۰ نکته از این معنی؛ صد نکته کاربردی خبرنویسی» تازه‌ترین اثر این نویسنده و روزنامه‌نگار جنوبی است که به تازگی در حوزه خبرنویسی و اهمیت درست‌نویسی خبر به همت انتشارات «نای‌بند» راهی بازار نشر شده است. این کتاب شامگاه پنجشنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ در آیین پایانی دومین رویداد رسانه‌ای «نون» استان بوشهر در جم رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها