دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
«گلگشت‌های ادبی و زبانی» منتشر شد

کتاب «گلگشت‌های ادبی و زبانی» مجموعه‌ای است از تألیف، ترجمه و گزارش که استاد احمد سمیعی گیلانی به مناسبت‌ها و ضرورت‌های گوناگون به قلم آورده است و از سوی نشر هرمس وارد بازار کتاب شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا این کتاب با مقدمه‌ای از یادبود و فعالیت‌های درخشان استاد احمد سمیعی گیلانی و کوشش او در این سه دفتر در جهت غنای ادبیات فارسی به مثابه متن و ویرایش آغاز می‌شود.

احمد سمیعی در فصل اول کتاب به فنون تالیف پرداخته و با نگاهی به آثار و شیوه نگارش سعدی، به جدال و روریارویی کلامی‌اش با حافظ پرداخته و به بررسی تاثیری که این رویارویی در تصحیح و شیوه نامه سخنوری زبان فارسی نگاهی ویژه داشته است. همچنین بخش دوم این کتاب به مباحثی چون ترجمه و گزارش می‌پردازد و از ژان‌ژاک‌روسو، ابن سینا، گاندی و ابن خلدون اساتید بلامنازع ادبیات، از این حیث که تلاش آنها چگونه به شکل‌گیری زبان فارسی و به تاثیر بیگانه‌ها در زبان فارسی پرداخته است و با نگاهی نو به سابقه ادبیات تطبیقی جهان، چشم اندازی وسیع از آن به دست داده است. آخرین بخش از این کتاب با عنوان چهره‌های شاخص است و به اساتیدی مانند بدیع الزمان فروزانفر، ابوالحسن نجفی، فضل الله رضا، احمد تفضلی و… که در نگارش و ترجمه سرآمد اساتید زبان فارسی بودند، آموزه‌های محتوایی و سخن‌هایی به یادبود آورده شده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم، «در عصر ما، در عصر ادبیات، رمان جلوه‌گاه والا و درخشان دنیای خیال شده است. مراد ما از رمان استان‌های بنجل و به اصطلاح فرنگیان (یکی یکی پول) از قماش آثار موریس دو کبرا نیست، مراد آن نوع ادبی است که عناوینش به ادبیات جهانی تعلق دارد»

نویسنده این اثر، احمد سمیعی گیلانی (۱۲۹۹ -۱۴۰۲) مترجم، ویراستار و نویسندۀ ایرانی است که از او به عنوان پدر ویرایش ایران یاد می‌کنند. سمیعی گیلانی در اواخر دهۀ ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در مؤسسۀ انتشارات فرانکلین مشغول به کار شد و هم‌زمان دورۀ کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را نیز در دانشگاه تهران به‌پایان برد. او در کنار حرفۀویراستاری، چند کتاب در زمینۀ نگارش و ویرایش هم نوشت و به‌مرور مقاله‌های ارزشمندی در مجلات گوناگون نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به‌چاپ رسانید. «آیین نگارش و ویرایش و شیوه‌نامۀ دانشنامۀ جهان اسلام» از جملۀ این آثار هستند. سمیعی پس از انقلاب در بنگاه ترجمه و نشر کتاب مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، انتشارات سروش، مرکز نشر دانشگاهی و بنیاد دایرةالمعارف اسلامی به ویراستاری ادامه داد. او از سال ۱۳۷۰ به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد و پس از آن، از ابتدای انتشار دورۀ جدید نشریۀ نامۀ فرهنگستان در سال ۱۳۷۴ تا خرداد ۱۳۹۸ سردبیر این مجله بود. سمیعی همچنین مدیریت گروه «ادبیات معاصر» فرهنگستان زبان و ادب فارسی را نیز برعهده داشت. وی مشاور علمی پژوهشگاه علوم انسانی و سردبیر نامۀ فرهنگستان نیز بود. احمد سمیعی گیلانی چهارشنبه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ در تهران درگذشت.

انتشارات هرمس، دفتر سوم «گلگشت‌های ادبی و زبانی» به قلم احمد سمیعی (گیلانی) را در ۴۱۰ صفحه و به بهای ۳۸۴ هزار تومان در تابستان ۱۴۰۳ منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها