شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
بازار کتاب ناجی کتاب‌های خاک خورده کتابفروشی «امام غزالی» سنندج

کردستان - مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج با اشاره به فروش مجازی کتاب در طرح بازار کتاب گفت: این طرح ظرفیتی برای فروش کتاب‌های است که سالها در قفسه کتاب بعضی کتابفروشی‌ها مانده است و خاک می‌خورند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - شنو نوری: شهر سنندج از نظر ادبی و فرهنگی در سطح بالایی قرار دارد. از زمانی که این شهر به سال ۱۰۴۶ ه.ق، به دارالایاله اردلان‌ها تبدیل شد و سلیمان خان اردلان، قلعه محکمی در مرکز آن بنا کرد و رسماً به شهر بدل شد، همواره یکی از مراکز فرهنگی ادبی بوده و شاعران و نویسندگان فراوانی را در دامن خود پرورش داده است.

بر همین اساس علاقه به مطالعه و کتاب و کتابخوانی همواره در سنندج مورد توجه بوده است و به طبع این مهم وجود کتابفروشی‌های متعدد در این شهر گواه این ادعاست. در دل شهر تاریخی سنندج، خیابان منتهی به خیابان امام و شهدای این شهر، مرکز خریدی در دو طبقه با قدمتی بیش از ۴ دهه وجود دارد که سرزمینی از جنس کتاب را در دل خود جای داده است.

پاساژ عزتی سنندج که به بازارچه کتاب در سنندج نیز شهرت دارد، فقط مغازه‌های کتابفروشی دارد. همه مغازه‌های این بازارچه مملو از کتاب و انتشاراتی است. اگرچه بازارچه کتاب سنندج در حال حاضر بی رونق است و بسیاری از کتاب‌های کتابفروشی‌های آن سالهاست که خاک می‌خورند اما زمانی برای خودش بروبیایی داشت.

بازارچه کتاب سنندج، یکی از میعادگاه‌های اهالی فرهنگ و ادب در این شهر است که ده‌ها کتابفروشی همچون امام غزالی، روشنبیر، کردستان، زانکو، شیخی، آراس، توحید، پیشوا، هژار، ذانست، مولوی، میدیا، حمید، کاردوخ، حرمین، دانشجو و امیرکبیر در آن فعالیت دارند.

با چرخی در این بازارچه کوچک، سراغ کتابفروشی امام غزالی که یکی از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های این شهر است، را می‌گیرم و وارد مغازه‌ای با فضای ۱۰۰ متری با قفسه‌های مملو از کتاب، میز و صندلی برای مطالعه و مدیری خوش‌رو و باذوق موجهه می‌شوم.

عثمان مرادی، مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج که سال‌هاست کتابفروشی دارد، فضای دلنشین و دنج را برای علاقه‌مندان به مطالعه فراهم کرده است و دقایقی را با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

بازار کتاب ناجی کتاب‌های خاک خورده کتابفروشی «امام غزالی» سنندج

مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج با بیان اینکه فضای فیزیکی کتابفروشی‌ها و حضور علاقه‌مندان و مخاطبان کتاب در این فضا حس و حال خوبی دارد، اظهار کرد: تعداد زیادی از مردم همچنان از خرید حضوری کتاب بهره می‌گیرند و کتابفروشی حضوری باید به عنوان ضرورت فرهنگی جایگاه در خور توجهی در جامعه دارد.

کتابفروشی‌ها نیازمند حمایت مادی و معنوی هستند

عثمان مرادی با بیان اینکه امروزه کتابفروشی‌ها نیازمند حمایت مادی و معنوی هستند، گفت: انتظار می‌رود ارگان‌های حمایتی و صندوق حمایت از مولفان و ناشران، بستری را برای این مهم فراهم کرده و تسهیلاتی در اختیار مولفان و ناشران قرار گیرد.

وی ادامه داد: کتابفروشان ما در استان از زندگی خود مایه گذاشته و علیرغم وضعیت موجود و نبود خریدار و کتابخوان، همچنان حوزه کتاب و کتابخوانی را سرپا نگاه داشته اند که امید می رود این مساله مورد توجه مسئولان باشد.

بازار کتاب ناجی کتاب‌های خاک خورده کتابفروشی «امام غزالی» سنندج

مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج با اشاره به نقش تاثیرگذار کتاب در زندگی انسان‌ها عنوان کرد: بدون شک بهره‌گیری از کتاب و گسترش فرهنگ مطالعه می‌تواند نقش قابل توجهی در ارتقای سطح آگاهی و دانش افراد داشته باشد اما در این میان باید این مهم را نیز مدنظر قرار داد که آگاهی افراد با یک بار خواندن و مطالعه یک کتاب بالا نمی‌رود بلکه اول از همه چیز باید فرهنگ مطالعه درون افراد و جامعه ترویج پیدا کند و مردم نسبت به این مهم احساس نیاز داشته باشند.

مرادی که سال‌های سال است با کتاب سر و کار دارد، در پاسخ به سوال جایگاه و اهمیت فروش مجازی از طریق بازارچه کتاب گفت: در حال حاضر مردم بیشتر ترجیح می‌دهند از فروش درگاه مجازی بهره بگیرند، تعداد زیادی از مشتریان خرید مجازی را ترجیح می‌هند، چرا که هر کتابی را از هر ناشری که بخواهند به سهولت می‌توانند خرید کنند.

فروش کتاب‌هایی که خاک می‌خورند

وی اضافه کرد: بعضی از کتاب‌ها، در بعضی کتابفروشی‌ها وجود دارد که به دلیل نداشتن مخاطب خود، سال‌ها در قفسه‌های کتاب خاک می‌خورند و این در حالی است که این کتاب در بسیاری از کتابفروشی‌ها موجود نیست و مخاطب خاص خود را نیز دارد.

این فعال فرهنگی، یکی از مشکلات پیش روی اجرای طرح بازارچه کتاب را بستر ضعیف سایت فروش عنوان کرد و افزود: لازم است رفع موانع و مشکلات زیرساخت‌های فروش مجازی کتاب بیشتر مورد توجه مسئولان این حوزه باشد.

مدیر کتابفروشی امام غزالی سنندج در خصوص همکاری پست در ارسال مرسولات پستی نیز گفت: لازم است پشتیبانی خوبی از ارسال کتاب به دست مشتری صورت گیرد و این روند تسریع شود تا مخاطب رغبت بیشتری برای خرید داشته باشد.

بازار کتاب ناجی کتاب‌های خاک خورده کتابفروشی «امام غزالی» سنندج

مرادی، مسائل اقتصادی و تاثیر شبکه های اجتماعی بر مخاطب را از مسائلی برشمرد که موجب کمرنگ شدن، خرید کتاب در سبد خانواده‌ها عنوان کرد و در این خصوص گفت: با این شرایط خرید کتاب در تعدادی از خانواده‌های ما بسیار کم و یا کلاً حذف شده است و همین موضوع تعداد زیادی از کتابفروشی ها را به سمت تعطیل شدن کشانده و لازم است با فرهنگ سازی و یادآوری ضرورت و اهمیت کتاب در جوامع بیش از پیش به این موضوع پرداخته شود.

لزوم آسیب شناسی نشر کتاب توسط ناشران زیرزمینی

مرادی در پاسخ به سوال چه کتاب‌های بیشترین مخاطب و فروش را دارد، عنوان کرد: کتاب‌های روانشناسی زرد که متاسفانه توسط ناشران زیرزمینی چاپ و به قیمت ارزان‌تر به فروش می رسد، مخاطب زیادی را در این حوزه جذب کرده که لازم است این موضع آسیب شناسی شود.

این فعال فرهنگی کردستان با مقایسه فروش مجازی به عنوان جایگزین فروش حضوری اضافه کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از کسب و کارها به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و به دایره فروش آنلاین آمده‌اند و امروز به جرئت می‌توان گفت که فروش مجازی سبقت می‌گیرد و فروش اصلی کتابفروشی‌ها مجازی می‌شود و به مرور زمان، جای فروش حضوری را می‌گیرد.

بازار کتاب ناجی کتاب‌های خاک خورده کتابفروشی «امام غزالی» سنندج

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها