دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
پرورش بینش فردی رایج‌ترین هدف «کتاب درمانی» است

آذربایجان‌غربی - معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: رایج‌ترین هدف «کتاب درمانی»، پرورش بینش فردی و شناخت خود است که با ادبیات و فیلم می‌توان به حل مشکلات روزمره کمک کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، محسن حاجی زین العابدینی، صبح دوشنبه، در دوره آموزشی «کتاب درمانی» ویژه کتابداران و مروجان کتابخوانی که با هدف دانش افزایی برگزار شد، ضمن بیان مشکلات انسان امروزی، به تعریف «کتاب درمانی» پرداخت و گفت: استفاده از مطالب خواندنی به منظور درمان بیماری‌های جسمی و روانی کتاب درمانی نام دارد و به عنوان رشته خاصی از کتابداری بیمارستانی و سازمانی به شمار می‌رود و مفهوم اساسی کتاب درمانی، بازپروری از طریق خواندن است و شامل کتاب درمانی رشدی، کتاب درمانی بالینی، کتاب درمانی تحولی و کتاب درمانی سازمانی است.

معاون آموزشی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: رایج‌ترین هدف «کتاب درمانی»، پرورش بینش فردی و شناخت خود است، هدف دیگری که برخی کتاب درمانگران در جست و جویش هستند، تحریک عاطفی در کودکان است و هدف سومی که کتابشناسان برجسته از آن نام برده‌اند، این است که با ادبیات و فیلم می‌توان به کودکان در حل مشکلات روزمره کمک کرد.

وی افزود: بهبود روابط با دیگران، تفریح و سرگرمی، جامعه گرایی و … از دیگر اهداف آن است و شامل دو رویکرد مهم پیشگیری و تقویت کننده و درمان کننده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با تبیین جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه کنونی گفت: علیرغم تغییرات و دگرگونی‌ها در جهان کنونی، هیچ رسانه‌ای جایگزین کتاب نشده است و کتاب همواره یک ابراز بنیادین فرهنگ ساز و تمدن آفرین بوده است.

خدیجه معصومی ادامه داد: حفظ هویت ایرانی، عقیدتی و فرهنگی ایران اسلامی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است و کتابداران و دست اندرکاران این حوزه به عنوان مشاوران امین در حوزه تبادل اطلاعات و آگاهی بخشی در جامعه نقش‌آفرینی می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به تأثیر کتاب در توسعه فردی و اجتماعی گفت: خواندن ارتباط مستقیم با توسعه فردی از طریق کسب مهارت‌های هوشمندی، پرورش شخصیت خلاق، کسب فضایل شخصی، عمق دهی به مفاهیم، نشاط روحی و اجتماعی دارد و از اینرو، در توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز تاثیرگذار بوده و کارآمدترین ابزار ایجاد نظم اجتماعی است.

به گزارش ایبنا؛ این دوره، با پرسش و پاسخ پایان یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها