پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
نگاهی تازه به نقش معلمان در زندگی دانش‌آموزان

معلمان با مطالعه این کتاب‌ها می‌توانند نگاهی تازه به نقش خود در زندگی دانش‌آموزان داشته باشند و از طریق داستان‌ها و شخصیت‌های این کتاب‌ها، به یادگیری و رشد شخصیت دوستان کوچک‌شان کمک کنند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فاطمه خداوردی: با شروع سال تحصیلی، هنگامی که صدای زنگ مدرسه به گوش می‌رسد، بار دیگر دل‌ها پر از شوق و امید می‌شود و فرصتی فراهم می‌آید تا دنیای کتاب‌ها و داستان‌ها، پل ارتباطی‌ای میان معلمان و دانش‌آموزان در این سفر آموزشی شوند.

در دنیای امروز اهمیت ایجاد رابطه مثبت و سازنده میان معلمان و دانش‌آموزان بر کسی پوشیده نیست. همه ما می‌دانیم که معلمان علاوه بر اینکه وظیفه انتقال علم و دانش را بر عهده دارند، باید به عنوان الگوهایی الهام‌بخش و حامی نیز در زندگی دانش‌آموزان نقش ایفا کنند. در این میان کتاب‌های کودک و نوجوان، با دنیای رنگارنگ و خیال‌انگیزشان، می‌توانند دریچه‌ای نو به روی این اتفاق باز کنند و تصویری تازه از رابطه معلم و شاگردی ارائه دهند. این آثار به دانش‌آموزان فرصت می‌دهند تا درک عمیق‌تری از چالش‌ها و زیبایی‌های حرفه معلمی پیدا کنند. از طرفی بسیاری از این کتاب‌ها با شخصیت‌های جذاب و داستان‌های آموزنده‌شان، دنیای معلمان و دانش‌آموزان را به تصویر می‌کشند و به نوعی می‌توانند ذهنیت‌های موجود از معلمان سخت‌گیر و دانش‌آموزان بازیگوش را برای هردو گروه تغییر دهند. معلمان نیز با مطالعه این کتاب‌ها می‌توانند نگاهی تازه به نقش خود در زندگی دانش‌آموزان داشته باشند و از طریق داستان‌ها و شخصیت‌های این کتاب‌ها، به یادگیری و رشد شخصیت دوستان کوچک‌شان کمک کنند. آثار مرتبط به این موضوع که به ایجاد فضایی از همدلی و فهم مشترک در کلاس درس نیز می‌انجامند، می‌توانند به معلمان کمک کنند روش‌های نوآورانه‌تری را برای برقراری ارتباط با دانش‌آموزان خود بیابند.

کتاب با موضوع معلم و دانش‌آموز در بازار کتاب‌های کودک و نوجوان ایران بسیار است. ما در این گزارش، پنج عنوان کتاب را معرفی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

نگاهی تازه به نقش معلمان در زندگی دانش‌آموزان

«معلم»

کتاب «معلم» یک جلد از مجموعه «کی چه کار می‌کنه؟» انتشارات محراب قلم است که کودکان را با شغل معلمی و وظایف معلم‌ها آشنا می‌کند.

در این داستان بچه‌های مدرسه، برای بازدید به کلاس چهارم رفته‌اند تا با معلم کلاس چهارم، خانم کرافورد، صحبت کنند و درباره شغل معلمی و کارهایی که یک معلم انجام می‌دهد اطلاعات بیشتری به دست آورند. قبل از ورود به کلاس، بیشتر بچه‌ها فکر می‌کردند که خانم کرافورد مدام در کلاس درس صحبت می‌کند و دانش‌آموزانش فقط و فقط باید به او گوش دهند؛ اما با ورود به کلاس متوجه شدند شاگردان سر جای خودشان نشسته‌اند و ساکت هستند؛ حتی خود خانم کرافورد هم ساکت بود. پس چرا هیچ‌کسی صحبت نمی‌کرد؟ خانم کرافورد برای بچه‌ها توضیح داد که الان زمان مطالعه است. او قبلاً مطالعه‌کردن را به دانش‌آموزانش یاد داده بود. در هنگام مطالعه، همه در سکوت کتاب‌هایشان را می‌خواندند. تازه در زمان‌های دیگر هم فقط خانم کرافورد نبود که صحبت می‌کرد. او از دانش‌آموزان می‌خواست که پای تخته بیایند و درباره درس آن روز برای سایر دوستان‌شان توضیح دهند. با این شیوه، بچه‌ها می‌توانستند چیزهای مفیدی از یکدیگر یاد بگیرند.

با مطالعه این کتاب، بچه‌ها یاد می‌گیرند که معلم‌ها چه کارهای دیگری را در کلاس انجام می‌دهند. همچنین آن‌ها پس از خواندن کتاب «معلم»، با استفاده از راهنمای ساختن جاقلمی، می‌توانند یک هدیه زیبا برای معلم خود درست کنند. کتاب «معلم» یک جلد از مجموعه «کی چه کار می‌کنه؟» است که بریجت هیوز آن را نوشته، کیل پولینگ تصویرگری‌اش کرده و حسین فراهانی آن را به فارسی برگردانده است. انتشارات محراب قلم این کتاب را در ۲۴ صفحه مصور رنگی برای گروه سنی «الف» و «ب» چاپ و روانه بازار نشر کتاب‌های کودک و نوجوان کرده است.

نگاهی تازه به نقش معلمان در زندگی دانش‌آموزان

«خانم‌معلم پرنده»

این مجموعه شامل دو جلد به نام‌های «خانم‌معلم پرنده ۱: در جست‌وجوی ببر گم‌شده» و «خانم‌معلم پرنده ۲: درخت بلوط دیجیتالی» است که ماجرای آن‌ها از این قرار است که خانم‌معلم یوسیه، معلم این کتاب‌ها مانند خانم‌معلم‌های دیگر معمولی است؛ ولی یک قابلیت عجیب و غریب دارد، آن هم این است که هروقت پای جان حیوانی در میان باشد، خانم‌معلم یک تکه گچ را گاز می‌زند و مثل طوفانی سبزرنگ به پرواز درمی‌آید! اما اگر آقای مدیر از این کارها خبردار شود، خانم‌معلم حسابی به دردسر میفتد. برای همین شاگردان کلاس تمام تلاش‌شان را می‌کنند که او بی‌دردسر از پنجره کلاس رفت‌وآمد کند!

در کتاب «خانم‌معلم پرنده ۱: در جست‌وجوی ببر گم‌شده» می‌خوانیم که اتفاقاتی مانند اینکه مدیر باغ وحش ناپدید شده و یک ببر را دزدیده‌اند در باغ‌وحش شهر در حال رخ دادن است و خانم‌معلم پرنده می‌خواهد گره از این مشکل باز کند.

در کتاب «خانم‌معلم پرنده ۲: درخت بلوط دیجیتالی» می‌خوانیم که تعطیلات تابستانی شروع شده و خانم‌معلم یوسیه خوش‌حال است که می‌تواند کمی استراحت کند؛ اما ناگهان معلوم می‌شود آقای شهردار برنامه‌های خاصی برای پارک مرکزی شهر دارد؛ درست در محلی که خانه خانم‌معلم یوسیه هم آنجاست. همه‌چیز قرار است بهم بریزد و از نو ساخته شود. شهردار می‌خواهد درخت بلوط دویست‌ساله را هم قطع کند و به‌جایش «طبیعت جدید» قرار دهد. خانم‌معلم پرنده متوجه می‌شود که این طبیعت قلابی خیلی سمی و دردسرساز است و باید جان حیواناتی را که از محصولات این طبیعت قلابی خورده‌اند، نجات دهد. در این جلد خانم‌معلم پرنده می‌خواهد جلوی نقشه‌های آقای شهردار را بگیرد.

این مجموعه را که یانکه اسخاتفلد نوشته و آنت اسخاپ تصویرگری کرده، انتشارات هوپا به ترتیب در ۲۰۰ صفحه و ۲۲۴ صفحه و با ترجمه مهرنوش گلشاهی‌فر برای کودکان گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال منتشر کرده است.

نگاهی تازه به نقش معلمان در زندگی دانش‌آموزان

«می‌خواهم معلم شوم»

کتاب «می‌خواهم معلم شوم» داستانی تصویری و کودکانه درباره آشنایی کودکان با معلم‌های گوناگون است. شاید شما هم از آن‌دست افرادی باشید که فکر می‌کنند فقط یک مدل معلم داریم که در مدرسه به بچه‌ها درس می‌دهد؛ اما راستش را بخواهید این‌طور نیست! پسرک داستان «می‌خواهم معلم شوم» شما را با معلم‌های گوناگون آشنا خواهد کرد: از معلم مدرسه گرفته تا معلم زبان، معلم هنر، مربی ورزش و….

هر کودکی در جهان خود آرزویی دارد که بی‌شک دوست دارد آن را مانند یک راز برای خود نگه دارد و میان این رمز و راز به دنبال کشف پیچیدگی‌های ماجرا و جست‌وجوی آنچه نمی‌داند، بگردد. در کتاب «می‌خواهم معلم شوم» دختر کوچکی است که با توجه به علاقه‌ای که به معلم خود دارد آرزو می‌کند و البته تصمیم می‌گیرد معلم شود و در این میان جست‌وجوی حقیقی‌اش شروع می‌شود. کتاب «می‌خواهم معلم شوم» پاسخ‌های کودکی را جواب می‌دهد که آرزو دارد معلم شود؛ اما هیچ‌چیز در مورد بایدها و نبایدهای آن نمی‌داند.

این کتاب را لارا دریسکول نوشته، کتلینا اچبوری تصویرگری‌اش کرده و ناهید تمیم‌داری آن را به فارسی برگردانده است. انتشارات دُکسا این کتاب را در ۳۲ صفحه مصور رنگی منتشر کرده است.

نگاهی تازه به نقش معلمان در زندگی دانش‌آموزان

«کتاب من و معلمم»

«کتاب من و معلمم» نوشته کوبی یامادا به کودکان می‌آموزد که حضور معلم برای رشد و پیشرفت آن‌ها تا چه اندازه ضروری است و بچه‌ها می‌توانند به کمک معلمان خود، مهارت‌های جدیدی بیاموزند. خرس‌کوچولو، معلمی دارد که همه‌چیز را به او یاد می‌دهد. در کنار معلم، او قوی‌ترین بچه‌خرس دنیاست که از هیچ‌چیز نمی‌ترسد و می‌تواند هر کاری را به درستی انجام دهد. اگر معلم خرس‌کوچولو نباشد، او نمی‌داند چگونه از پسِ کارها برآید یا فعالیت‌های جدیدی انجام دهد!

خیلی از بچه‌های کوچک، از رفتن به مهد کودک یا مدرسه می‌ترسند و دل‌شان نمی‌خواهد از پدر و مادرشان دور شوند؛ اما تاکنون به زندگی بدون معلم، مربی، مهد کودک و ماجراجویی‌های جذابش فکر کرده‌اید؟ به نظر شما اگر معلم‌ها نباشند، چطور باید چیزهای جدید را یاد گرفت و بزرگ شد؟

«کتاب من و معلمم» یک داستان آموزنده مصور برای همه کودکان است که باید برای رفتن به مهد کودک یا مدرسه آماده شوند.

کوبی یامادا در این کتاب به کودکان می‌آموزد که معلم یک دوست واقعی برای آن‌هاست و با کمک او می‌توانند به دنیاهای جدید سفر کنند، مهارت‌های تازه یاد بگیرند و از هیچ‌چیز نترسند. این اثر به قلم و تصویرگری کوبی یامادا با ترجمه ساناز اعتمادی در ۳۴ صفحه مصور رنگی به کوشش انتشارات پرتقال در بازار نشر کتاب‌های کودک و نوجوان عرضه شده است.

نگاهی تازه به نقش معلمان در زندگی دانش‌آموزان

«بهترین معلم دنیا»

این کتاب در مورد کریتر است که معلمش را خیلی دوست دارد و می‌خواهد برای روز معلم، یک هدیه خیلی خوب درست کند؛ اما صبح که بیدار می‌شود و می‌خواهد هدیه‌اش را ببرد، می‌بینند که سگ آمده توی خانه و هدیه‌اش را خراب کرده است.

کتاب «بهترین معلم دنیا» یک جلد از مجموعه «ماجراهای کریتر کوچولو» نوشته مرسر مایر است که هایده کروبی آن را به فارسی برگردانده و انتشارات نردبان در ۲۴ صفحه مصور منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها