سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
بررسی نشر کتاب‌های هنری در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳/ اردیبهشت و مرداد؛ ماه‌های طلایی

مقایسه روند تولید کتاب در ۶ ماه گذشته به تفکیک شهر تولید، تالیف یا ترجمه، تازه نشر یا تجدید چاپ در این ۶ ماه، وضعیت فراز و نشیب نشر کتاب‌های هنری را نشان می‌دهد. با نگاهی به نمودار مشاهده می‌شود که ماه اردیبهشت و مرداد به نسبت سایر ماه‌های نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۳ وضعیت مطلوب‌تری بر نشر کتاب‌های هنری کشور حاکم بوده است.

سرویس هنر خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نازنین فاطمه سامنی: با گذشت نیمی از سال ۱۴۰۳، خانه کتاب و ادبیات ایران آمار نشر کتاب در ۶ ماه نخست سال را منتشر کرده است. در ادامه به مشاهده و مقایسه روند انتشار کتاب‌های هنری بر اساس این آمار به تفکیک ماه خواهیم پرداخت.

مقایسه روند تولید کتاب در ۶ ماه گذشته به تفکیک شهر تولید، تالیف یا ترجمه، تازه نشر یا تجدید چاپ در این ۶ ماه، وضعیت فراز و نشیب نشر کتاب‌های هنری را نشان می‌دهد. با نگاهی به نمودار و جدول مشاهده می‌شود که ماه اردیبهشت و مرداد به نسبت سایر ماه‌های نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۳ وضعیت مطلوب‌تری بر نشر کتاب‌های هنری کشور حاکم بوده است. این وضعیت و نشر بیشتر، همه ساله در ماه اردیبهشت به واسطه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر کل نشرها حاکم می‌شود که ناشران هنری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما رشد تولید کتاب در مرداد ماه یک خبر خوب برای هنرمندان، هنرجویان و هنردوستان محسوب می‌شود.

مقایسه روند نشر ۶ ماه گذشته در جدول و نمودار زیر به خوبی قابل مشاهده است.

روند نشر کتاب هنر در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳/ اردیبهشت و مرداد ماه‌های طلایی

کل ترجمه تالیف چاپ اول تجدید چاپ تهران شهرستان
فرودین ۲۱۲ ۶۴ ۱۴۸ ۱۴۹ ۶۳ ۱۴۸ ۶۴
اردیبهشت ۴۰۳ ۱۳۲ ۲۷۱ ۳۰۶ ۹۷ ۲۹۷ ۱۰۶
خرداد ۲۹۵ ۶۵ ۲۳۰ ۱۸۵ ۱۱۰ ۲۳۰ ۶۵
تیر ۲۴۹ ۸۱ ۱۶۸ ۱۵۶ ۹۳ ۱۶۸ ۸۱
مرداد ۳۴۳ ۱۰۸ ۲۳۵ ۲۱۲ ۱۳۱ ۲۸۷ ۵۶
شهریور ۲۱۳ ۵۸ ۱۵۵ ۱۵۲ ۵۳ ۱۴۹ ۵۶

آمار نشر کتاب‌های هنری در فروردین ۱۴۰۳

کتاب‌های هنری در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران، ۲۱۲ عنوان است که ۱۴۸ عنوان تألیف و تنها ۶۴ عنوان ترجمه بوده است. همچنین ۱۶۸ عنوان در تهران منتشر شده و فقط ۴۴ عنوان در سایر استان‌ها به چاپ رسیده که همچنان برتری قابل توجه چاپ کتاب هنر در استان تهران نسبت به ۳۰ استان دیگر به چشم می‌خورد.

۱۴۹ عنوان این کتاب‌ها چاپ اول و ۶۳ عنوان تجدیدچاپ بوده که با شمارگان کلی ۱۰۷ هزار و ۳۶۰ عدد راهی بازار شده است. با کمی محاسبات می‌توان به این دست یافت که هر عنوان کتاب به طور میانگین در ۵۰۶ نسخه منتشر شده است.

این کتاب‌ها به طور کلی با قیمت ۱۹۸ میلیون و ۷۳ هزار ریال چاپ شده که هر کتاب حدود یک میلیون و ۸۴۴ هزار و ۷۳ ریال قیمت را دارا بوده است.

عنوان

تهران

شهرستان

چاپ اول

تجدید چاپ

میانگین شمارگان

میانگین قیمت

تالیف

ترجمه

۲۱۲

۱۴۸

۶۴

۱۴۹

۶۳

۵۰۶

۱۸۴۴۰۷۳

۱۴۸

۶۴

آمار نشر کتاب‌های هنری در اردیبهشت ۱۴۰۳

نشر کتاب‌های هنری در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران، ۴۰۳ عنوان است که ۲۷۱ عنوان تألیف و تنها ۱۳۲ عنوان ترجمه بوده است. همچنین ۲۹۷ عنوان در تهران منتشر شده و فقط ۱۰۶ عنوان در سایر استان‌ها به چاپ رسیده که همچنان برتری قابل توجه چاپ کتاب هنر در استان تهران نسبت به ۳۰ استان دیگر به چشم می‌خورد.

۳۰۶ عنوان این کتاب‌ها چاپ اول و ۹۷ عنوان تجدیدچاپ بوده که با شمارگان کلی ۲۴۱ هزار و ۹۱۵ عدد راهی بازار شده است. با کمی محاسبات می‌توان به این دست یافت که هر عنوان کتاب به طور میانگین در ۶۰۰ نسخه منتشر شده است.

این کتاب‌ها به طور کلی با قیمت ۳۹۴ میلیون و ۳۹۸ هزار و۵۰۰ ریال چاپ شده که هر کتاب حدود یک میلیون و ۶۳۰ هزار و ۳۱۸ ریال قیمت را دارا بوده است.

عنوان

تهران

شهرستان

چاپ اول

تجدید چاپ

میانگین شمارگان

میانگین قیمت

تالیف

ترجمه

۴۰۳

۲۹۷

۱۰۶

۳۰۶

۹۷

۶۰۰

۱۶۳۰۳۱۸

۲۷۱

۱۳۲

آمار نشر کتاب‌های هنری در خرداد ۱۴۰۳

نشر کتاب‌های هنری در خردادماه ۱۴۰۳، طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران، ۲۹۵ عنوان است که ۱۹۵ عنوان تألیف و تنها ۱۰۰ عنوان ترجمه بوده است. همچنین ۲۳۰ عنوان در تهران منتشر شده و فقط ۶۵ عنوان در سایر استان‌ها به چاپ رسیده که همچنان برتری قابل توجه چاپ کتاب هنر در استان تهران نسبت به ۳۰ استان دیگر به چشم می‌خورد.

۱۸۵ عنوان این کتاب‌ها چاپ اول و ۱۱۰ عنوان تجدیدچاپ بوده که با شمارگان کلی ۱۹۲ هزار و ۶۵۰ عدد راهی بازار شده است. با کمی محاسبات می‌توان به این دست یافت که هر عنوان کتاب به طور میانگین در ۶۵۳ نسخه منتشر شده است.

این کتاب‌ها به طور کلی با قیمت ۳۴۶ میلیون و ۴۰۵ هزار ۲۰۰ ریال چاپ شده که هر کتاب حدود یک میلیون و ۷۹۸ هزار و ۱۰۶ ریال قیمت را دارا بوده است.

عنوان

تهران

شهرستان

چاپ اول

تجدید چاپ

میانگین شمارگان

میانگین قیمت

تالیف

ترجمه

۲۹۵

۲۳۰

۶۵

۱۸۵

۱۱۰

۶۵۳

۱۷۹۸۱۰۶

۱۹۵

۱۰۰

آمار نشر کتاب‌های هنری در تیر ۱۴۰۳

نشر کتاب‌های هنری در تیرماه ۱۴۰۳، طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران، ۲۴۹ عنوان است که ۱۶۸ عنوان تألیف و تنها ۸۱ عنوان ترجمه بوده است. همچنین ۱۹۹ عنوان در تهران منتشر شده و فقط ۵۰ عنوان در سایر استان‌ها به چاپ رسیده که همچنان برتری قابل توجه چاپ کتاب هنر در استان تهران نسبت به ۳۰ استان دیگر به چشم می‌خورد.

۱۵۶ عنوان این کتاب‌ها چاپ اول و ۹۳ عنوان تجدیدچاپ بوده که با شمارگان کلی ۲۵۳ هزار و ۹۷۰ عدد راهی بازار شده است. با کمی محاسبات می‌توان به این دست یافت که هر عنوان کتاب به طور میانگین در ۶۵۳ نسخه منتشر شده است.

این کتاب‌ها به طور کلی با قیمت ۲۶۷ میلیون و ۲۹۴ هزار ۷۵۰ ریال چاپ شده که هر کتاب حدود یک میلیون و ۵۷۳ هزار و ۳۶۱ ریال قیمت را دارا بوده است.

عنوان

تهران

شهرستان

چاپ اول

تجدید چاپ

میانگین شمارگان

میانگین قیمت

تالیف

ترجمه

۲۴۹

۱۶۸

۸۱

۱۵۶

۹۳

۶۵۳

۱۵۷۳۳۶۱

۱۶۸

۸۱

آمار نشر کتاب‌های هنری در مرداد ۱۴۰۳

نشر کتاب‌های هنری در مردادماه ۱۴۰۳، طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران، ۳۴۳ عنوان است که ۲۳۵ عنوان تألیف و تنها ۱۰۸ عنوان ترجمه بوده است. همچنین ۲۵۴ عنوان در تهران منتشر شده و فقط ۸۹ عنوان در سایر استان‌ها به چاپ رسیده که همچنان برتری قابل توجه چاپ کتاب هنر در استان تهران نسبت به ۳۰ استان دیگر به چشم می‌خورد.

۲۱۲ عنوان این کتاب‌ها چاپ اول و ۱۳۱ عنوان تجدیدچاپ بوده که با شمارگان کلی ۲۰۰ هزار و ۴۳۱ عدد راهی بازار شده است. با کمی محاسبات می‌توان به این دست یافت که هر عنوان کتاب به طور میانگین در ۵۸۴ نسخه منتشر شده است.

این کتاب‌ها به طور کلی با قیمت ۳۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار ۴۰۰ ریال چاپ شده که هر کتاب حدود یک میلیون و ۵۲ هزار و ۴۶۵ ریال قیمت را دارا بوده است.

عنوان

تهران

شهرستان

چاپ اول

تجدید چاپ

میانگین شمارگان

میانگین قیمت

تالیف

ترجمه

۳۴۳

۲۸۷

۵۶

۲۱۲

۱۳۱

۵۸۴

۱۰۵۲۴۶۵

۲۳۵

۱۰۸

آمار نشر کتاب‌های هنری در شهریور ۱۴۰۳

نشر کتاب‌های هنری در شهریورماه ۱۴۰۳، طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران، ۲۱۳ عنوان است که ۱۵۵ عنوان تألیف و تنها ۵۸ عنوان ترجمه بوده است. همچنین ۱۴۹ عنوان در تهران منتشر شده و فقط ۵۶ عنوان در سایر استان‌ها به چاپ رسیده که همچنان برتری قابل توجه چاپ کتاب هنر در استان تهران نسبت به ۳۰ استان دیگر به چشم می‌خورد.

۱۵۲ عنوان این کتاب‌ها چاپ اول و ۵۳ عنوان تجدیدچاپ بوده که با شمارگان کلی ۱۲۴ هزار و ۶۷۵ عدد راهی بازار شده است. با کمی محاسبات می‌توان به این دست یافت که هر عنوان کتاب به طور میانگین در ۶۰۸ نسخه منتشر شده است.

این کتاب‌ها به طور کلی با قیمت ۲۲۶ میلیون و ۸۱۴ هزار و ۲۵۰ ریال چاپ شده که هر کتاب حدود یک میلیون و ۸۱۹ هزار و ۲۴۴ ریال قیمت را دارا بوده است.

عنوان

تهران

شهرستان

چاپ اول

تجدید چاپ

میانگین شمارگان

میانگین قیمت

تالیف

ترجمه

۲۱۳

۱۴۹

۵۶

۱۵۲

۵۳

۶۰۸

۱۸۱۹۲۴۴

۱۵۵

۵۸

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها