چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کتاب «سورئالیسم در ایران» منتشر شد

کتاب «سورئالیسم در ایران» نخستین کتاب فارسی‌زبان و غیرترجمه درباره فتومونتاژ و تصویرسازی دیجیتال منتشر شده در ایران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «سورئالیسم در ایران، آشنایی با مکتب سورئالیسم از نگاه تصویرسازی با نرم‌افزار و نقاشی دیجیتال» نخستین کتاب فارسی‌زبان و غیرترجمه درباره فتومونتاژ و تصویرسازی دیجیتال در ایران است.

همواره مطرح می‌شود که تصویرسازی مقوله‌ای مختص به دو رشته طراحی گرافیک و نقاشی است و به عکاسی ربطی پیدا نمی‌کند؛ اما نویسنده کتاب «سورئالیسم در ایران» در این کتاب با قاطعیت اعلام می‌کند از دهه ۶۰ میلادی مرز بین سه هنر عکاسی، گرافیک و نقاشی کم‌رنگ شد.

این کتاب به خوانندگان می‌گوید کمی بیشتر از عکاسی روز دنیا با خبر شوند و از طرفی هر فتومونتاژی در داخل نرم‌افزار فتوشاپ، سورئال به حساب نمی‌آید.

داوود عزتی نویسنده این کتاب متولد ۱۳۶۰ در تهران و فارغ التحصیل رشته گرافیک است. او از از سال ۱۳۷۹ تا کنون در حوزه طراحی گرافیک کار کرده است.

در بخشی از کتاب آمده است: «برخورد هنرمند با ساعات در هر مونتاژ با دیگری متفاوت است. حتی پس زمینه‌ای که برای هر کدام از کارها استفاده شده‌است نیز متفاوت است. بایدی برای این منظور وجود ندارد ولی شما می‌توانید یک پس‌زمینه واحدی را طراحی کنید. تنها نکته مشترک بین همه آن‌ها، افقی بودن کارها و وجود ساعت است. تعدادی سیاه و سفید و تعدادی نیز رنگی هستند. مجموعه دیگر از همین هنرمند، با موضوع چشم است.
در اینجا نیز برخورد هنرمند با چشم انسان در هر مونتاژی متفاوت ولی حساب شده است. چرا حساب شده؟ به دلیل اینکه طوری این مجموعه را آفریده که در عین متفاوت بودن راوی یک داستان است، خودتان با دقت ببیند تا متوجه منظورم شوید، چون هر مونتاژ متفاوت است دلیل بر ضعف مجموعه نیست ولی بیننده‌ای را می‌طلبد که دید بسیار موشکافانه‌ای داشته باشد و در عین حال آشنا به تجربه و تجلیل آثار هنری و مبحث نشانه‌شناسی، مجموعه آخری که با هم از همان هنرمند مذکور، می‌بینیم با موضوع خانه‌سنگی است»

کتاب «سورئالیسم در ایران» منتشر شد

کتاب «سورئالیسم در ایران، آشنایی با مکتب سورئالیسم از نگاه تصویرسازی با نرم‌افزار و نقاشی دیجیتال» تالیف داوود عزتی با شمارگان ۲۰۰ نسخه، در ۵۳۰ صفحه مصور، در تیر ۱۴۰۳ توسط نشر برناراد منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها