چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
توجه به آرشیو کردن آثار، شرط ماندگاری آن‌ها است

سید مسعود شجاعی طباطبایی گفت: پس از پایان یک نمایشگاه، آثار یا به انبار می‌روند یا فروخته می‌شوند. البته فروش خوب است، اما مشکل اینجاست که این آثار در خاطره‌ها نمی‌مانند. کتاب‌های هنری مربوط به ایران، در کتابخانه‌هایی مثل کنگره آمریکا با کیفیت بسیار بالا نگهداری و به‌عنوان بخشی از گنجینه‌های جهانی معرفی می‌شوند. اما ما در داخل کشور چنین توجهی به آرشیو آثار نداریم.

سید مسعود شجاعی طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در رابطه با دغدغه ماندگاری آثار هنری مربوط به مقاومت گفت: هنر به عنوان یک زبانی برای ارتباط با عموم مردم جهان است اما متأسفانه در کشور ما این زبان اغلب محدود به نمایشگاه‌ها یا آرشیوهایی می‌شود که بعدها فراموش می‌شوند. هنرمندان ما با وجود تمام تلاش‌ها و زحماتشان، معمولاً با موانعی مثل کمبود بودجه، نبود حمایت کافی و زیرساخت‌های ضعیف برای انتشار آثارشان روبه‌رو هستند. این برای من همیشه یک دغدغه بوده که چرا چنین هنری نباید ماندگار شود.

وی افزود: ما باید به راه‌حل‌های نوآورانه فکر کنیم. فقط چاپ کتاب کافی نیست. باید از ظرفیت‌های فضای مجازی و پلتفرم‌های آنلاین استفاده کنیم. این فضاها به ما امکان می‌دهند که هنر را نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح جهانی معرفی کنیم. هنر مقاومت، هنر شیعی و بسیاری از آثار ارزشمند دیگر باید از این طریق گسترش پیدا کنند.

شجاعی گفت: فضای مجازی، راهی برای حذف کتاب نیست. حرکت امروز دنیا، به سمت نشر کتاب‌ها به شکل دیجیتال است. این روش نه تنها باعث ماندگاری می‌شود، بلکه دسترسی را برای مخاطبان بیشتر فراهم می‌کند.

شجاعی در رابطه با انتشار آثار هنرمندان گفت: زحمت هنرمند با نداشتن بودجه برای چاپ کتاب از آثارش مغفول می‌ماند. این آثار باید به دست عموم مردم برسند. مثلاً تصور کنید، محمد خزایی به عنوان یک گنجینه زنده، از میان ما برود. ما نه تنها یک هنرمند ارزشمند با کارهای علمی - تحقیقی دقیق و حساب‌شده را از دست می‌دهیم، بلکه آثار و نتیجه تجربیات او را نیز از دست خواهیم داد.

وی مطرح کرد: متأسفانه، ما متولیان بسیار کمی برای چاپ کتاب داریم. تعداد نویسندگانی که کار تألیفی انجام می‌دهند و تحلیل‌هایشان مبتنی بر یافته‌های خودشان است، انگشت‌شمار است. وقتی با این افراد صحبت می‌کنیم و می‌پرسیم چرا این مطالب به کتاب تبدیل نمی‌شوند، معمولاً پاسخشان به مشکلات مالی و کمبود حمایت‌ها برمی‌گردد.

او در رابطه با سرنوشت آثار هنری مقاومت پس از خلق، گفت: پس از پایان یک نمایشگاه، آثار یا به انبار می‌روند یا فروخته می‌شوند. البته فروش خوب است، اما مشکل اینجاست که این آثار در خاطره‌ها نمی‌مانند. ماندگاری این آثار به مشکل جدی صنعت چاپ، هزینه بالای کاغذ و سرمایه‌گذاری نکردن در ترویج کتاب‌خوانی برمی‌گردد. بسیاری از هنرمندان نمی‌توانند کتاب‌هایشان را از یک دفتر طراحی خود فراتر ببرند.

شجاعی راه‌حل خود را این‌گونه مطرح کرد: یکی از راه‌حل‌ها، انتقال این آثار به فضای مجازی است. امروز مردم به فضای مجازی تمایل بیشتری دارند. گالری‌های آنلاین یا سایت‌های خارجی نمونه‌های موفقی هستند که آثار هنری را با کیفیت بسیار بالا ارائه می‌دهند. این سایت‌ها معمولاً امکان دریافت آثار با کیفیت چاپی را فراهم می‌کنند. اما در ایران تعداد سایت‌های تخصصی بسیار کم است. تعداد این سایت‌ها به زحمت به ۵ عدد می‌رسد و همان سایت‌ها نیز استانداردهای لازم را ندارند.

او درباره نحوه نگهداری کتاب‌های ایرانی در خارج کشور، توضیح داد: در خارج از کشور، کتاب‌های ایرانی حتی آثار قدیمی سنگی ما، در کتابخانه‌هایی مثل کنگره آمریکا با کیفیت بسیار بالا نگهداری می‌شوند. این کتاب‌ها به‌عنوان بخشی از گنجینه‌های جهانی معرفی می‌شوند. اما ما در داخل کشور چنین توجهی به آرشیو آثار نداریم.

دبیر جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور «هلوکاست» گفت: دنیا به این سمت رفته که کتاب‌ها و آثار نه فقط به شکل چاپی، بلکه به صورت دیجیتال و در سایت‌های معتبر ارائه شوند. آخرین نمونه‌ای که در این زمینه انجام شده، کتابی است که ۱۵ روز پیش به صورت دیجیتالی روی سایت ایران کارتون قرار گرفت.

وی افزود: متأسفانه در ایران توجه به این حوزه بسیار کم است. باید تلاش کنیم تا زیرساخت‌هایی فراهم شود که هنرمندان بتوانند آثارشان را نه فقط چاپ کنند، بلکه به فضای مجازی بیاورند. این آثار باید در دسترس عموم قرار بگیرند، نه اینکه در گوشه‌ای فراموش شوند. به این ترتیب می‌توانیم هنر مقاومت، هنر شیعی و آثار ارزشمند دیگر را به بهترین شکل ممکن گسترش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها