به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، سخنران این نشست هدیه کازرونی بود که از زندگی و آثار قاضی ربیحاوی صحبت کرد و گفت: لزوم شناخت آثار قاضی ربیحاوی معطوف به ژانر ادبیات ضد جنگی است که فقدانش در ادبیات معاصر ما به شدت احساس میشد.
ژانر ادبیات ضد جنگ با آثار قاضی ربیحاوی به اوج خود رسید و ماندگار شد. او در آثار داستانی خود دست به تجربه رئالیسم محض زده بود و چنان چهره ای واقعی از جنگ هشت ساله ایران و عراق را نمایان کرده بود که با بازگویی دوباره اش، بسیاری از حاضرین در جلسه که خود بعد از جنگ به شیراز آمده بودند، چنان تحت تاثیر قرار گرفتند و با آثار او همذات پنداری کردند که منجر به گفتمان بیان خاطرات شخصی آنها از جنگ شد. چرا که قاضی ربیحاوی صدای مردمان مظلومی بود که جنگ همه زندگیشان را از آنها گرفته بود.
به گفته کازرونی، آوارگی شخصیتهای داستانی قاضی ربیحاوی، پدیدهای طبقاتی نبودند، بلکه از زیست آنها از درون وضعیت جنگی میآمد که با درونمایه سرگردانی در آثار داستانی او درمیآمیخت و همین موضوع منجر به همدلی و نزدیکی آثار وی با مخاطبین شده بود.
وی افزود: قاضی ربیحاوی نویسندهای است که علاوه بر پرداخت موضوعات مهم تاریخی معاصر به عنوان محتوا دست به تجربه های نو در فرم و تکنیک هم زده است.
کازرونی همچنین در جلسه سخنرانی از شروع و پایان جلسات پنجشنبه داستان نویسی اعضای کانون نویسندگان و حضور فعال قاضی ربیحاوی به عنوان یکی از اعضای اصلی جلسات صحبت کرد. از نگارش فیلمنامه «گلهای داودی» که اکرانش در سالهای جنگ منجر به آشتی دوباره مردم با سینما شد.
همچنین این نویسنده جنوبی با همکاری کاوه گلستان مجموعه پنج اپیزودی از جنگ را به صورت فیلمهای کوتاهی ساختهاند که گنجینهای بسیار مهم و ارزشمند در هنر معاصر ما به حساب میآیند.
قاضی ربیحاوی در دهه هفتاد از ایران به انگلستان مهاجرت کرد و در طی این سالها رمان و داستان کوتاه و نمایشنامههای متعددی نوشت که از آن جمله میتوان به اجرای نمایش «نکاه کن اروپا» اشاره کرد که با بازی و همکاری هارولد پینتر در سراسر دنیا اجرا شد.
از آثار این نویسنده جنوبی میتوان به مجموعه داستان و رمانهایی چون مرداد پای کورههای جنوب، حادثه در کارگاه مرکزی، نخل و باروت، وقتیکه دود جنگ در آسمان دهکده دیده شد، خاطرات یک سرباز، امروز خوش، پسران عاشق، لبخند مریم، داستان یک عاشق و رمان دانیال و پدرش اشاره کرد.
نظر شما