سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۹
شگردهاي زباني سعدي در گلستان بررسی می‌شود

دهمين مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ سعدی به بررسي «شگردهاي زباني سعدي در گلستان» اختصاص دارد که با سخنراني دكتر حسن ذوالفقاري عصر چهارشنبه ۶ آبان در مركز فرهنگي شهرکتاب برگزار مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بي‌شک نثر گلستان يکي از شاهکارهاي زبان فارسي است که ابعاد گوناگون زيبايي‌‌شناختي نثر را مي‌توان در آن دريافت. سعدي در اين اثر گران‌سنگ خود از تقارن‌ها و تناسب‌هاي زباني و بياني، آرايه‌ها و عناصر ادبي، وزن عروضي، تناسب‌هاي کلامي و... به نحو شايسته‌اي استفاده کرده است.

حسن ذوالفقاري در دهمين مجموعه از درس‌گفتارهايي درباره سعدي به بحث و بررسي ابعاد زيبايي‌‌شناسانه نثر گلستان مي‌پردازد. 

سعدي شيرازي شاعر و نويسنده پارسي‌گوي ايراني است كه مقام والايي نزد اهل ادب دارد تا آنجا كه به وي لقب استاد سخن داده‌اند. آثار معروف اين شاعر فرزانه کتاب «گلستان» در نثر و «بوستان» در بحر متقارب و نيز «غزليات» وي است.

بوستان کتابي منظوم در اخلاق و در بحر متقارب ‌است كه در ۱۰ باب «عقل، تدبير و راي»، «احسان»، «عشق، مستي و شور»، «تواضع»، «رضا»، «قناعت»، «عالم تربيت»، «شکر بر عافيت» و«توبه و راه صواب» و «مناجات» گردآوري شده است.

گلستان کتابي است که سعدي يک سال پس از اتمام بوستان، آن را به نثر آهنگين فارسي در هشت باب «سيرت پادشاهان»، «اخلاق درويشان»، «فضيلت قناعت»، «فوائد خاموشي»، «عشق و جواني»، «ضعف و پيري»، «تاثير تربيت»، و «آداب صحبت» نوشته است.

دوره پيشين نشست‌هاي درس گفتارهايي درباره سعدي به «طنز و طيبت در سخن سعدی» اختصاص داشت و دكتر رضا داوري اردکاني رئيس فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران در اين باره به بحث‌ و گفت‌وگو پرداخت.

دکتر حسن ذوالفقاري متولد ۱۳۴۵ دامغان داراي دکتراي زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه تهران، پژوهشگر و مولف کتاب‌هاي درسي است. وي مدرس و عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس است و طرح بزرگ «دايره‌المعارف داستان‌هاي فارسي» را با همكاري دكتر محمد غلام و با سرپرستي دكتر تقي‌پور نامداريان براي معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طی ۸ سال كار مداوم به پايان برد و مجموعه بزرگ ديگر «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌هاي فارسي» را با ياري گروهي از محققان به سرانجام رساند. ذوالفقاري در كارنامه‌اش تأليف 25 عنوان كتاب درسي و 20 عنوان كتاب غير درسي دارد.

مركز فرهنگي شهر کتاب، از علاقه‌مندان به شركت در اين درس‌گفتار دعوت کرده، عصر روز چهارشنبه ۶ آبان ساعت ۱۶:۳۰ به نشاني خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش کوچه سوم مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط