مديركل دفتر فرهنگ نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اين كه آموزش قرآن كريم نبايد در لايههاي سطحي متوقف شود، عنوان كرد: تمامي جامعه بايد با عمق قرآن انس بگيرند تا اين مانوس شدن بر همه زواياي زندگي تاثيرگذار باشد._
قرآن كريم را داراي لايههاي سطحي و عمقي دانست و تاكيد كرد: انس با قرائت و حفظ آيات الهي، مربوط به ظواهر قرآن است و نفوذ مفاهيم قرآن در تار و پود جامعه و زندگي اجتماعي، لايههاي عمقي قرآن را تشكيل ميدهد كه البته رسوخ به اين بخش نيازمند برنامهريزيهاي مستمر توسط بخشهاي مختلف جامعه از جمله وزارت آموزش و پرورش از طريق به كارگيري معلمان مجرب است.
وي با اشاره به اين كه دفتر گسترش فرهنگ نماز، قرآن و عترت با هدف درونيسازي مباني قرآني، مسابقاتي در طول سال برگزار ميكند، تصريح كرد: اين مسابقات با عنوان «حفظ ترتيبي و موضوعي» قرآن كريم است. البته حفظ ترتيبي مربوط به ظواهر قرآن ميشود كه به جنبههاي حافظهمحوري ميپردازد و حفظ موضوعي، محتواي قرآن را متناسب با سن افراد آموزش ميدهد.
حجتالاسلام بهشتي با اشاره به اين كه آموزش حفظ موضوعي، قرآن كريم را در صحنه زندگي وارد ميكند، يادآور شد: آموزش قرآن كريم به دانشآموزان به تفكيك سن افراد از طريق معلمان و خانوادهها، گامي موثر در ورود به لايههاي عمقي قرآن است.
وي با تاكيد بر اين كه گرايش علاقهمندانه دانشآموزان به حفظ موضوعي قرآن، يكي از مهمترين مباحثي است كه بايد به آن توجه شود، اظهار داشت: قرآن كريم كتابي است كه در تمامي بخشهاي زندگي روزانه قابل استناد است. اين مباحث بايد ابتدا در خانوادهها به بانوان آموزش داده شود تا بستر فراگير شدن اين مباحث در خانواده آماده شود.
وي خاطرنشان كرد: در كتاب «نمونههايي از تاثيرات آيات قرآن» اثر آيتالله جهرمي، گفته شده كه بانوان و مادران در تربيت قرآني و گسترش فرهنگ نماز، قرآن و عترت فرزندان بسيار موثرند. البته اين وظيفه بايد از سوي نهادها و بخشهاي مختلف اجتماعي يا نرمافزارهاي آموزشي تقويت شود.
مديركل دفتر گسترش فرهنگ نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اين كه بر وزارت علوم، فناوري و تحقيقات و همچنين وزارت آموزش و پرورش بايد سرمايهگذاري بيشتري صورت گيرد، اظهار داشت: خوشبختانه اكنون در جلسات مختلفي در فراكسيون قرآني مجلس درباره سرمايهگذاري بر شان قرآن كريم مواردي مطرح شده است.
وي با اشاره به ضرورت حمايت رسانه ملي از مباحث قرآني اظهار داشت: همچنين در زمينههاي قرآني بايد همايشهايي برگزار شود و ارگانهاي مختلفي نظير وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان اوقاف كه منشور قرآني را طراحي كرده، فعاليت بيشتري انجام دهند.
بهشتي با تاكيد بر اين كه مركز توسعه و ترويج فعاليتهاي قرآني نيز تلاشهاي زيادي در زمينه حمايت و ترويج قرآن انجام داده است، توضيح داد: متاسفانه سازمان تبليغات اسلامي به جاي پرداختن به بحث تبليغ قرآن كريم به مباحث آموزشي ميپردازد و بسياري از پژوهشهايي كه تاريخ مصرف آنها گذشته است را آموزش ميدهد.
وي با بيان اين كه رسمالخط كتابهاي قرآني مشكلات زيادي دارد، يادآور شد: بايد در زمينه رسمالخط قرآن كريم استاندارد مشخصي ايجاد شود. براي نمونه، اعرابهاي زائد و اضافه حذف شوند تا افراد مشكلي براي قرائت قرآن نداشته باشند.
بهشتي در ادامه افزود: متاسفانه اكنون مهارتهاي آموزشي قرآن به قائدهآموزي تبديل شده است. بنابراين بايد در حوزه آموزش قرآن، بايد بحث تعادل رواني مخاطب در نظر گرفته شود تا افراد با قرآن انس بگيرند. 400 آيه از قرآن كريم درباره خانواده است ولي در اين زمينه كتابهاي زيادي نگاشته نشده است. بنابراين اگر بخواهيم فعاليت قرآني انجام دهيم، بايد تاليفات در اين زمينه جذاب و مثبت باشند و قرآن تنها به ثقل اكبر تبديل نشود.
وي در پايان خبر داد كه سايت آموزشي مجازي قرآن كريم نيز تا دو ماه آينده بر روي پايگاه اطلاعرساني شبكه رشد آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.
نظر شما