دوشنبه ۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۶
انجمن‌های ادبی شعر فارسی بررسی شدند

آخرین شماره از فصلنامه تخصصی «شعر» با موضوع بررسی انجمن‌های ادبی و گفتارها و نوشتارهایی از ساعد باقری، عباس کی‌منش(مشفق کاشانی)، محمد‌علی مجاهدی، سعید بیابانکی، محمد‌جواد محبت و محمود شاهرخی منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انتشارات سوره مهر، در شماره 67 فصلنامه تخصصی «شعر»، گفت‌و‌گویی با ساعد باقری که توسط مصطفی محدثی خراسانی انجام شده با عنوان «سید و قیصر احساس تنگنا کرده بودند» منتشر و سیر تشکیل و فراز و فرودهای جلسه‌های شعر حوزه هنری بررسی شده است.

عباس کی‌منش(مشفق کاشانی) در مقاله‌ای چگونگی تشکیل انجمن‌های ادبی از آغاز شعر فارسی دری تا سال 1335 را بررسی کرده، و در این میان انجمن‌های ادبی مختلف همچون انجمن ادبی خاقان، انجمن ادبی مشتاق، انجمن ادبی دانشکده و انجمن ادبی فرهنگستان را در کانون توجه خود قرار داده و به تفصیل بررسی کرده است.

«انجمن ادبی فرخ خواستگاه بزرگان ادب خراسان» با نگاه به پیشینه انجمن‌های ادبی خراسان عنوان مقاله‌ای از رضا افضلی است و در آن مطالبی پیرامون چگونگی تاسیس انجمن فرخ و سه عضو آن یعنی احمد کمال‌پور، یوسف ازغدی خراسانی و علی‌اکبر فیاض ارائه شده است.

«ده جمعه از جمعه‌های انجمن فرخ»، «انجمن قهرمان مجمع اهل ادب خراسان»، «انجمن نگارنده»، «انجمن ادبی مکتب صائب به روایت موسس»، «انجمن ادبی حکیم نظامی»، «دانشکده، مجله‌ای که در یک انجمن ادبی متولد شد»، «سابقه و تاریخچه جلسه شعر حوزه هنری مشهد»، «خاطراتی از انجمن‌های ادبی کرمانشاه» و «انجمن‌های ادبی تهران قدیم» عنوان دیگر مطالب و مقاله‌هایی هستند که در آخرین شماره فصلنامه تخصصی «شعر» گنجانده شده‌اند.

گفت‌و‌گو با علی‌اکبر مجاهدی(پروانه) به مرور دیرپاترین انجمن ادبی قم اختصاص یافته و با عنوان «این چراغ را نزدیک به نیم قرن زنده نگه داشتیم» منتشر شده است.

محمدرضا روزبه نیز در مقاله‌ای که منتشر کرده، نگاهی به شعر «به باغ همسفران» سهراب سپهری داشته است.

در بخش شعر جوان فصلنامه «شعر»، مریم جعفری به عنوان شاعری جوان معرفی شده و در این بخش حمیدرضا شکارسری مطلبی را درباره شعر او نگاشته و پگاه احمدی هم درنگی بر مجموعه شعر «هفت» جعفری داشته است.

فصلنامه تخصصی «شعر» با صاحب امتیازی حوزه هنری و مدیر مسولی حسن بنیانیان و سردبیری مصطفی محدثی خراسانی توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط