پنجشنبه ۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۰
استعمار فرانو؛ عمليات نظامي با توجيه رسانه‌اي

كارشناس حوزه رسانه و ارتباطات از مراحل پاياني كتابي با نام «استعمار فرانو» خبر داد كه شيوه جديد استعمار را كه مبتني بر «عمليات نظامي با توجيه رسانه‌اي» است، تشريح مي‌كند.

دكتر سيدرضا نقيب‌السادات، نويسنده و پژوهشگر حوزه رسانه و ارتباطات، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه تاليف اين اثر در مراحل پاياني قرار دارد و پيش‌بيني مي‌شود پس از تعطيلات نوروزي به دست ناشر سپرده شود، گفت: اين نوشتار مراحل گوناگون استعمار را بررسي مي‌كند.

وي استعمار كهنه، استعمار نو و استعمار فرانو را از جلوه‌هاي مختلفي كه تاكنون استعمار در آن قالب‌ها خود را نمايان ساخته است، خواند و متذكر شد: هر يك از اين انواع استعمار ويژگي‌ها، الزامات، شيوه‌هاي مقابله‌اي خاص خود را دارند كه اين اثر به صورت خاص اين مباحث را همراه با راه‌كارهايي براي مواجهه با «استعمار فرانو» و نقش رسانه‌ها در شكل‌دهي آن عنوان می‌دارد. 

نويسنده كتاب «راهنماي عملي تحليل محتوا» تهديدات رسانه‌اي و جنگ نرم نيز از ديگر مواردي‌ برشمرد كه اين كتاب با توجه به استعمار فرانو به تبيين آنها نظر دارد و گفت: «استعمار فرانو» محصول دوران جديد است و پس از استعمار نو كه بيشتر در وادي فرهنگ مطرح بود، در دهه اخير شكل گرفته و بر مبناي عمليات نظامي و توجيه رسانه‌اي استوار است.

دكتر نقيب‌السادات افزود: اين استعمار نوپديد، تمامي دنيا را شامل مي‌شود و در كتاب حاضر نيز به صورت فراملي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در تحرير آن نيز علاوه بر منابع داخلي، از آثار خارجي و مباحث كارهاي گروهي اين حوزه بهره گرفته‌ام.

وي انگيزه اصلي تقرير كتاب «استعمار فرانو» را پيروي از مباحث مقام معظم رهبري مبني بر اشكال نوين استعمار بيان داشت و گفت: اين كتاب كه بر نظام فصل‌بندي استوار است، راهبردهايي را براي بحث‌هاي اخير جنگ رواني و تهديدات رسانه‌اي دربردارد و حجمي حدود 215 صفحه را به خود اختصاص مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها