دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۸
آغاز كار گروه «منطق دين» پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

كتاب حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر رشاد با عنوان «منطق فهم دين» با نام فرعي «ديباچه‌واره‌اي بر روش‌شناسي اكتشاف گزاره‌ها و آموزه‌هاي ديني» از سوي گروه منطق دين پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در راه انتشار است. اين كتاب نخستين اثر گروه تازه تاسيس «منطق دين» اين مركز به شمار مي‌رود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب كه اثري از رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به شمار مي‌رود، در تبيين منطق كشف دين به رشته تحرير در آمده است.  

به اعتقاد مولف اين كتاب «براي بي‌نيازشدن دانش منطق فهم دين از ورود در مباحث تمهيدي بايد در يك دانش پيشيني مستقل، پي‌ساخت‌هاي مباحث منطق فهم دين طرح و تحكيم شده باشد. از اين رو در پي طراحي دستگاه روشگاني كشف دين، به طراحي و تدوني فلسفه‌ منطق فهم دين و فلسفه معرفت ديني نيز پرداختم.»

وي حاصل مطالعات 10 ساله‌اش را در مقدمه كتاب در قالب چهار دانشواره با عنوان‌هاي «فلسفه دين(اسلامي)»، «فلسفه منطق فهم دين»، «منطق فهم دين( و روشگان‌هاي تخصصي هريك از حوزه‌هاي هندسه معرفتي دين» و «فلسفه معرفت ديني» آورده است. در خلال اين پژوهش پاره‌اي تعابير علمي و اصطلاحات كليدي نيز پديد آمده است كه در ادامه مقدمه تعريف يا توصيف فشرده برخي از آنها جاي دارد. 

از ديگر تاليفات اين پژوهشگر و نويسنده ديني مي‌توان كتاب‌هاي «دانشنامه امام علی(ع)»، «معنا منهای معنا»، «آسیب‌شناسی ادبیات اجتماعی معاصر با درنگی در باب خشونت و مدارا»، «حریت و مدارات»، «تماشای جمال» و «فلسفه دین» را نام برد.

نخستين چاپ كتاب «منطق فهم دين» را سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به زودي در شمارگان 2500 نسخه، 424 صفحه و بهاي 55000 ريال روانه بازار نشر مي‌كند. پيش‌بيني مي‌شود چاپ اين كتاب براي ارايه در بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران پايان يابد.

بيست و سومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با حضور ناشران داخلي و خارجي از 15 تا 25 ارديبهشت‌ ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط