چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۸
كيانيان: جشنواره كتاب فصل موجب رشد فرهنگي است

داود كيانيان، نويسنده و پژوهشگر تئاتر كودك و نوجوان، معتقد است، برگزاري جشنواره‌هاي كتاب فصل موجب رشد فرهنگي جامعه مي‌شود. كتاب «دريچه‌اي به تئاتر كودك در ايران» وي برگزيده هفتمين دوره جايزه كتاب فصل شده است.

كيانيان به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اهداي جايزه و نقد كتاب حركت ارزنده‌اي است كه مي‌تواند انگيزه نويسندگان را تقويت كند.

وي، نقد و بررسي كتاب را ارزشيابي يك ارزش دانست و افزود: اين ارزش‌گذاري براي فرهنگ كتاب و كتابخواني مفيد است. 

كيانيان افزود: كتاب‌هاي منتشر شده به لحاظ كيفي و كمي در سطح گسترده نيازمند ارزشيابي‌ هستند و عدم وجود ارزشيابي كتاب، موجب فقر فرهنگي است كه در نهايت جامعه از اين موضوع لطمه مي‌بيند. 

وي توضيح داد: بايد برگزاري مراسم نقد و بررسي كتاب و تشويق نويسندگان بيشتر شود و حتي جايزه كتاب ماه، كتاب هفته و كتاب روز داشته باشيم، اين كار نشان مي‌دهد چقدر براي جايگاه كتاب ارزش قايليم. 

كيانيان با اشاره به كتابش «دريچه‌اي به تئاتر كودك در ايران» كه در هفتمين دوره جايزه كتاب فصل برگزيده شده، گفت: براي نخستين بار بود كه توجهي به تئاتر كودك و نوجوان شد و كتابي در اين رابطه مورد بررسي و در نهايت تقدير قرار گرفت.

كتاب «تئاتر كودك در ايران» با دقت و به درستي، تئاتر كودكان را در ايران آسيب‌شناسي و وضيعت اسف‌بار تئاتر كودكان و نوجوانان را آشكار كرده است. همچنين زيربنايي بودن مشكلات اين تئاتر، كيفيت نازل جشنواره‌ها، مذكر بودن تئاتر كودك را مطرح كرده و بي‌اعتنايي و ناآگاهي برخي برنامه‌ريزان و مسوولان امور تربيتي و تئاتر را از دلايل ماندن در وضعيت اسف‌بار برشمرده است. 

«ب‍چ‍ه‌ه‍ا و س‍گ‌ه‍ا» بررسی ادبیات نمایشی برای کودکان و نوجوانان، «ت‍م‍ن‍ای‌ ب‍اران»‌، «تئاتر مشارکتی برای کودکان و نوجوانان (تئاتر آیینی نوین)»، «چ‍گ‍ون‍ه‌ ۲۰ م‍اه‍ی‌ م‍ی‍ان‌ ۱۰ ن‍ف‍ر ت‍ق‍س‍ی‍م‌ م‍ی‌ش‍ود!»، «حج، نمایش ناب‌الهی» و «راز درخ‍ت‌ م‍ق‍دس‌» از جمله آثار منتشر شده كيانيان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها