یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵
اثري درباره آسيب‌شناسي مباني روايي

مسوول گروه تخصصی تفسير حوزه علميه قم از مراحل پاياني اصلاح و ارزيابي كتاب «مباني تفسير روايي» سخن گفت و آن را به عنوان منهجي تفسيري كه معيارهاي صحيح تفسير قرآن را بر اساس رويات عنوان مي‌كند، معرفي كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدفاكر ميبدی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تبيين اين كه چه مواردي براي تفسير روايي صحيح‌اند را از عمده رويكردهاي اين نوشتار برشمرد و گفت: بخش اصلي اين اثر را آسيب‌شناسي تفاسير روايي تشكيل مي‌دهد.

ميبدي با اشاره به اين كه پركردن خلاء موجود در مكتوبات و تحقيقات اين حوزه دليل اصلي تاليف اين كتاب بود، جامعه مخاطبان اين اثر تخصصي را فضلاي حوزه‌هاي علميه و افرادي كه سطح تحصيلات مرتبط آنها كارشناسي ارشد و بيش از آن است، خواند.

نويسنده و پژوهشگر ديني با اشاره به اين كه پيش‌بيني مي‌شود اين اثر تا پايان سال جاري از سوي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر و روانه بازار نشر شود، عنوان داشت: اين كتاب يكي از مقدمات تفسيري به شمار مي‌آيد كه در حقيقت از دانش‌هاي لازم براي تفسير قرآن كريم است و مي‌‌كوشد تفاسير را در پرتوي مباني تاييد شده و بر اساس روايات تبيين كند.

محقق و عضو هيأت علمي گروه قرآن پژوهشي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي درباره تفاوت اين اثر با ساير مكتوبات اين حوزه گفت: با توجه به اين كه پيش از اين مطلبي در اين حوزه به رشته تحرير در نيامده، اين كتاب، مجموعه‌اي نوپديد است كه طرفي براي مقايسه ندارد و در دو بخش كلي به بررسي مباني صدوري و دلالي روايات همراه با مقدمه‌اي تفصيلي مي‌پردازد و مهمترين رويكرد آن آسيب‌شناسي مباني روايي محسوب مي‌شود.

از ديگر تاليفات حجت‌الاسلام والمسلمين محمدفاكر ميبدی مي‌توان كتاب‌هاي تحليلي بر سوگندهاي قرآن، قواعد التفسير لدي الشيعه و السنه، فرزانگان ميبد؛ ‌زندگي‌نامه تعدادي از دانشمندان، نويسندگان و شعراي ميبد و مراحل انس با قرآن را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط