دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲
شرح حال امام‌زاده‌گان شیراز در یک دفتر شعر

احد ده‌بزرگی مجموعه‌ شعری را در شرح حال و زندگی امام‌زاده‌گان استان فارس آماده انتشار دارد./

ده‌بزرگی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این دفتر شعر شرح حال، زندگی و مدح حدود 80 امام‌زاده استان شیراز چون حضرت شاه چراغ، علی‌ابن حمزه، سید علاء‌الدین حسین، سید میر محمد، نوه حضرت ابوالفضل، نوه امام حسن مجتبی(ع)و  فرزندان امام صادق(ع) را شامل می‌شود.

وی از شیراز به عنوان شعر اولیاء یاد کرد و به ارائه توضیحی درباره سرگذشت حضرت احمدبن موسی و 15 هزار نفر از یاران او پرداخت که از مدینه به سوی مرو حرکت می‌کنند و در این مسیر از منطقه چشمه سلمان و کُشن شیراز می‌گذرند.

این شاعر درباره قالب‌های شعری این مجموعه افزود: بیشتر این شعرها در قالب‌های مثنوی، غزل و رباعی سروده شده‌اند. به عنوان مثال در مدح حضرت شاه چراغ یک مثنوی بلند و دو غزل در این کتاب آمده است. درباره برخی از این شخصیت‌ها نیز گاه تنها یک رباعی سروده‌ام. 

وی با تاکید بر لزوم پشتوانه مطالعاتی در انجام چنین کاری اظهار داشت: شعرهای این مجموعه طی دو سال اخیر سروده‌ شده‌اند. این شخصیت‌ها در حافظه تاریخ ضبط شده‌اند اما شاید برخی مواقع از توجه به این افراد و مطالعه سرگذشت آن‌ها غفلت کرده‌ایم.

ده‌بزرگی در پایان یادآور شد: برای سرودن شعرهای این مجموعه ابتدا زندگی‌ و سرگذشت این شخصیت‌ها را مطالعه و بررسی کردم. احساس می‌کنم پرداختن به سرگذشت این افراد در قالب شعر می‌تواند توجه مخاطبان را بیش از پیش به موضوع جلب کند. 

این کتاب با مقدمه و شرح عبدالرضا لطف‌الهی درباره این شخصیت‌ها و همچنین آداب زیارت در استان فارس همراه است.

عنوان و ناشر اين كتاب هنوز مشخص نشده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط