یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰
«فرهنگ‌نامه موسيقي ايراني» توسط جاويد تدوين مي‌شود

كتاب «فرهنگ‌نامه موسيقي ايراني» توسط هوشنگ جاويد، پژوهشگر و نوازنده موسيقي در دست تدوين است. جاويد در اين فرهنگ به بازشناسايي فرهنگ موسيقي ايراني مي‌پردازد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين فرهنگ‌نامه جدول و راهكارهايي براي بازشناسايي فرهنگ موسيقي ايراني ارايه شده است.

وي در حال حاضر مشغول نوشتن اين فرهنگ‌نامه است و به بخش بررسي فرهنگ «سور و سوگ» رسيده است.

جاويد هدف خود را از نوشتن اين كتاب بررسي و دسته‌بندي فرهنگ‌هاي موسيقي دانست و افزود: فرهنگ عزاداري به سوگ معروف است ولي همين سوگ دو شكل دارد كه يكي ملي و ديگري مذهبي است. حتي سوگ «قومي» هم داريم كه در اين فرهنگ‌نامه دسته‌بندي شده و بعد به سوگ مذهبي مي‌رسيم كه شاخص‌هاي آن گفته مي‌شود.

وي كتاب «نمودار فرهنگي مردم ايران» را در دست تاليف دارد كه در قالب يك كتاب مرجع براي نخستين بار در ايران تهيه مي‌شود. در اين اثر به فرهنگ‌هاي مختلف و تغييرات رفتاري مردم همزمان با شكل‌گيري آيين‌ها و باورها پرداخته مي‌شود.

جاويد مجموعه 3 جلدي «تاريخ نقل و نقالي در ايران»، جلد دوم كتاب «آشنايي با موسيقي مناطق و نواحي ايران»، مجموعه مقالات «آوا و آيين‌هاي كار در ايران»و جلد 3 و 4 «پرند ستايش در ايران» را نيز در دست تاليف دارد.

«آواهاي روح‌نواز»، «موسيقي آييني»، «نقش زن در موسيقي مناطق و نواحي» و «موسيقي رمضان در ايران» از جمله آثار منتشر شده هوشنگ جاويد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط