چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۵
بزرگداشت «محمد قهرمان» برگزار می‌شود

بزرگداشت «محمد قهرمان» شاعر و محقق معاصر عصر پنج‌شنبه(يكم مهر) در سالن اجتماعات خانه شاعران ایران با حضور چهره‌های فرهنگی و اهالی شعر و موسیقی برگزار می‌شود._

فاطمه سالاروند، مسسول روابط‌ عمومی خانه شاعران ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این مراسم با حضور چهره‌های فرهنگی، اهالی شعر و موسیقی و پیشکسوتان این حوزه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مرتضی کاخی، پروانه بهار(دختر ملک‌الشعرای بهار)، همایون خرم، کیوان ساکت و خانواده ابوالحسن ورزی از جمله چهره‌هایی هستند که در این مراسم حضور دارند.

سالاروند درباره برنامه‌های این مراسم اظهار داشت: در این مراسم ساعد باقری و مرتضی کاخی به ایراد سخنرانی درباره شعر و آثار قهرمان می‌پردازند. همچنین شعرخوانی قهرمان، شعرخوانی شاعران جوان و اجرای موسیقی از دیگر بخش‌های این برنامه است.

وی افزود: با توجه به اهمیت چهره‌های فرهنگی در نظر داریم هر فصل یک مراسم بزرگداشت در انجمن شاعران ایران برگزار شود.

محمد قهرمان متولد 10 تیر سال 1308 در شهر تربت حيدريه، فارغ‌التحصیل رشته حقوق در مقطع کارشناسی و از دوستان نزدیک مهدی اخوان‌ثالث است. وی دوران ابتدایی تا دوم متوسطه را در تربت حیدریه گذرانده، پس از آن برای اتمام تحصیلات متوسطه به مشهد رفته و تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در تهران ادامه داده است.

قهرمان سرودن اشعار محلى به گویش خراسانی را از دوران تحصيل آغاز کرد. غزل‌هایش به سبک هندی است. وی در دهه 40 کتابدار کتابخانه دانشکده ادبيات خراسان بود. این شاعر همچنین پژوهش‌هایی را در حوزه شاعران سبک هندی و تصحیح متون کهن سبک هندی انجام داده است. حدود 20 اثر تحقيقى در این زمینه دارد.

«تصحيح ديوان صائب تبريزى»(۶جلد)، «تصحيح ديوان صيدى تهرانى»، «تصحيح مجموعه آثار ابوطالب کليم همدانى»، «تصحيح ديوان حاج محمد جان قدسى مشهدى»، «برگزيده اشعار صائب»، «صيادان معنى»(برگزيده اشعار سخن سرايان شيوه هندى) از جمله آثار تحقیقی او هستند.

«حاصل عمر» دربرگیرنده مجموعه اشعار قهرمان از سال 1338 تا 1382 و «خدى خلدى خودم» دربرگیرنده شعرهاى تربتى این شاعر است. درباره محمد قهرمان کتاب «شناخت‌نامه محمد قهرمان» تاليف رضا افضلى و «پردگيان خيال» ارج‌نامه او نیز منتشر شده است.

مراسم بزرگداشت «محمد قهرمان» پنج‌شنبه(1 مهر) از ساعت 18 تا 21 در خانه شاعران ایران واقع در خیابان شریعتی، خیابان شهید کلاهدوز(دولت)، نبش خیابان شهید نعمتی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط