شنبه ۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۴
دل به دريا زدن دم نزدن مي‌خواهد

ميلاد كيايي، نوازنده و آهنگساز، نوشتن كتاب «دل به دريا زدن دم نزدن مي‌خواهد» را به نيمه رساند. اين كتاب جامع‌‌شناسي هنرمندان موسيقي ايران است.

كيايي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: كتاب‌هاي مكتوب شده در حوزه موسيقي بيشتر روي آثار توليد شده هنرمندان تمركز دارد و در اين آثار سخني از افكار، انديشه و شخصيت اجتماعي هنرمند نيست. 

وي ادامه داد: كمبود اينگونه كتاب‌ها در حوزه موسيقي و علاقه‌مندي من به گذشته موسيقي موجب شد كتابي تدوين كنم كه تجانس و هماهنگي اثر هنرمندان با شخصيت آنان مورد بررسي قرار گيرد.

كيايي در اين كتاب از هنرمنداني ياد مي‌كند كه حدود يك قرن پيش مي‌زيسته‌اند. وي توضيح داد: سن من كمتر از آن است كه راجع به يك قرن گذشته موسيقي بنويسم؛ واقعيت اين است كه مطالب كتاب با توجه به منابعي كه مطالعه كرده‌ام چون كتاب «سرگذشت موسيقي ايران» نوشته روح‌الله خالقي و معاشرت و مجالست با هنرمندان در زمان طفوليت، نوجواني و جواني و خاطرات آنان مكتوب مي‌شود. باقي مطالب به زمان خودم و چيزهايی كه شاهد آن بوده‌ام مربوط مي‌شود.

وي ادامه داد: كتاب شامل چند بخش است كه بخش گسترده‌اي از آن «جامع‌‌شناسي هنرمندان» را در برمي‌گيرد كه در اين قسمت از برخي از هنرمندان كه زندگي آنها جنبه‌هاي منفي داشته هرگز نامي نخواهم برد. 

كيايي توضيح داد: در بخش ديگر كتاب به «فرهنگ‌سازان و فرهنگ پروران موسيقي ايران» در نيم قرن اخير مي‌پردازم. در اين قسمت از شخصيت‌ها و دوستاني كه راه را براي پرورش ذوق هنرمندان همواره كرده‌اند به نيكي ياد مي‌شود. 

وي گفت: يك فصل كتاب به خاطرات شخصي خودم اختصاص دارد كه از هنرمنداني كه با آنها آشنا بودم سخن گفته مي‌شود. در بخش ديگري از كتاب به اتفاقاتي كه براي هنرمندان موسيقي بعد از انقلاب پيش آمد، مي‌پردازم.

كيايي تصميم داشته اين كتاب را با عنوان «جامع‌شناسي هنرمندان ايران» منتشر كند ولي به تازگي نام «دل به دريا زدن دم نزدن مي‌خواهد» را براي كتاب برگزيده كه با تصويري كه با اين مصرع همخواني دارد منتشر خواهد شد. 

وي يك سالي مي‌شود كه نوشتن اين كتاب را آغاز كرده و تاكنون 460 صفحه آنرا نوشته و پيش‌بيني مي‌كند كتاب به 900 صفحه برسد. كتاب به شكل مصور منتشر خواهد شد.

كتاب «راز آشكارا» اثر ديگري از ميلاد كيايي است كه توسط نشر نامك وابسته به انتشارات بدرقه جاويدان به چاپ رسيده است. اين اثر زبان محاوره‌اي دارد و گفت‌وگوها و خاطرات در آن به شكل دوستانه‌ مطرح شده‌اند. اين خاطرات و نكات پندآموز مي‌تواند براي نسل جوان جذاب و در انتقال تجربيات بزرگان عرصه موسيقي به نسل‌هاي بعد راهگشا باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط