دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۷
«کتاب فصل» شایسته ایجاد زمینه گفت‌و‌گو میان اصحاب قلم است

فاضل نظری، برگزیده نهمین دوره جایزه «کتاب فصل» معتقد است برای پویاتر شدن این جایزه باید کتاب‌های برتر به مخاطبان معرفی شوند و جایزه یک فضای صمیمی برای گفت‌و‌گو میان اصحاب قلم اعم از شاعران، نویسندگان و دیگر پدیدآورندگان آثار مکتوب فراهم کند._

نظری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره جایزه «کتاب فصل» گفت: به‌طور کلی موضوع بررسی آثار مختلف در حوزه‌های مختلف به صورت فصلی اقدام شایسته و ارزنده‌ای است. به شرط آن‌که این آثار به مخاطبان هر حوزه نیز معرفی شوند و جلب نظر مخاطب کتاب نیز در این زمینه لحاظ شود.

وی در ادامه توضیح داد: اگر برگزاری چنین جایزه‌هایی تنها به صورت نمادین صورت بگیرد از اثرگذاری آن کم می‌شود. جایزه «کتاب فصل» در حقیقت باید زمینه دم‌خوری اصحاب قلم را فراهم آورد تا در فضایی صمیمی شاعران، نویسندگان و پدیدآورندگان آثار مکتوب به گفت‌و‌گو بنشینند و کتاب‌های برتر آن‌ها به مخاطبان معرفی شود.

این شاعر با تاکید بر لزوم ارزیابی آرای دیگر کاندیدهای این جایزه تشریح کرد: برای پویاتر برگزار شدن جایزه‌ای همچون جایزه «کتاب فصل» باید نظر دیگر کاندیدهای هر حوزه نیز در ارتباط با انتخاب اثر برگزیده و یا شایسته تقدیر ارزیابی شود و همراه با دلایل انتخاب آثار برتر در اختیار مخاطبان قرار داده شود تا اصحاب قلم و مخاطبان کتاب را در جریان برگزاری جایزه قرار داده باشیم.

وی درباره عملکرد داوران بخش شعر جایزه «کتاب فصل» اظهار داشت: به‌طور کلی امر داوری در کشور ما بسیار سلیقه‌ای است، گرچه ممکن است ذوق‌های سلیمی داوری‌ها را برعهده داشته باشند، اما چون مبنای مشخصی در اغلب مواقع برای داوری وجود ندارد احتمال اعمال سلیقه شخصی وجود دارد.

برگزیده نهمین دوره جایزه «کتاب فصل» ادامه داد: خوشبختانه در جایزه «کتاب سال» و «کتاب فصل» تا آن‌جا که اطلاع دارم داوری‌ها بر مبنای ملاک‌های مشخصی صورت می‌گیرد و ذوق و سلیقه شخصی در امر داوری دخالت چندانی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که عملکرد داوران بخش شعر جایزه «کتاب فصل» در 13 دوره برگزاری آن چگونه بوده است، گفت: شناخت کاملی نسبت به تمامی برگزیدگان جایزه «کتاب فصل» در بخش شعر ندارم؛ اما کارنامه کتاب فصل نشان می‌دهد که نسبت به داوری‌های آن مخالفت محسوسی در دوره‌های پیشین صورت نگرفته است.

نظری در پایان تاکید کرد: به‌طور حتم وجود نام آشنا در میان اسامی برگزیدگان نمی‌تواند مبنای انتخاب شایسته باشد؛ چراکه گاهی ممکن است یک چهره ناآشنا با نخستین اثرش بتواند ارتباط موثری با مخاطب برقرار کند و شایستگی‌های لازم برای انتخاب شدن را داشته باشد.
 
مجموعه شعر «آن‌ها» سروده فاضل نظری در نهمین دوره جایزه «کتاب فصل» به عنوان برگزیده انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط