شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۱
نگاهي به ديپلماسي جنگ نرم از نگاه پژوهشگران

سراي اهل قلم خانه كتاب، سوم بهمن ماه ميزبان نشستي با عنوان «جنگ نرم؛ چيستي و چرايي» است. اين نشست با بررسي تعاريف نظري جنگ نرم، مي‌كوشد وضعيت آثار و منابع موجود را با توجه به نياز جامعه معاصر بررسي كند و با واكاوي تخصصي جبهه‌هاي جنگ نرم، شيوه‌هاي مقابله با اين نوع از تهاجمات را با نگاهي علمي به مرور بنشيند.

محمدياسر هدايتي، دبير اين نشست،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، از دكتر سيدجلال فيروزآبادي ‌دهقاني، استاد علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي و دكتر ابراهيم متقي، استاد روابط بين‌الملل دانشگاه تهران به عنوان سخنران‌هاي اين برنامه نام برد و اظهار كرد: هريك از اين محققان، مقالات و پژوهش‌هاي متعددي در اين زمينه داشته‌اند.

وي درباره ضرورت برپايي اين نشست عنوان كرد:‌ باتوجه به وضعيت فرهنگي معاصر و توجهات مقام معظم رهبري به موضوع ناتوي فرهنگي و جنگ نرم دشمن، تمامي رسانه‌ها وظيفه خودشان مي‌دانند كه به اشكال گوناگون در حوزه‌هاي مسووليتي خود، به چيستي و چرايي، انگيزه‌ها، اهداف و راهبردهاي مقابله با جنگ نرم در جبهه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و سياسي بپردازند.

مجري برنامه راديويي «نقد فرهنگي»‌ كه نشست‌هايي را در حوزه جنگ نرم در اين برنامه شكل داده است، گفت: جنگ نرم عنواني كلي براي فعاليت‌هاي غيرسختي به شمار مي‌آيد كه دشمن در جبهه‌هاي گوناگون براي رخنه در اعتقادات، باورها و آنچه از آن به عنوان عقبه فرهنگي ياد مي‌شود، به كار مي‌گيرد.

دبير نشست «جنگ نرم؛ چيستي و چرايي» با اشاره به اين كه از نظر منابع مكتوب در حوزه جنگ نرم دچار نوعي از فقريم، رسالت چنين برنامه‌هايي را بررسي وضعيت موجود علمي و نظري و ارايه راه‌كارهايي براي غني‌سازي پشتوانه‌هاي فرهنگي خواند و اظهار داشت:‌ اميدواريم در اين جلسات علاوه بر بررسي ابعاد گوناگون موضوعات عنوان شده، نحوه فعاليت متخصصان در اين حوزه‌ها را تحليل و ذهن مخاطبان و پژوهشگران را به سوي منابع اين حوزه‌ها معطوف كنيم.

هدايتي با اشاره به سخني از مقام معظم رهبري درباره جنگ نرم كه ايشان دانشجويان را جزء قشر نخبه مملكت دانسته و آنها را افسران جوان اين جنگ معرفي كرده‌اند، تصريح كرد: در اين برنامه متخصصان و استادان علوم سياسي و روابط بين‌الملل، وجوه ديپلماسي جنگ نرم را با رويكردهايي علمي و تخصصي بررسي خواهند كرد.

نشست «جنگ نرم؛ چيستي و چرايي» يك‌شنبه(سوم بهمن ماه) از ساعت 30/16 در سراي اهل قلم به نشاني خيابان انقلاب، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، شماره دو برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها