شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۴
اظهارنظر مديران كل ارشاد سه استان درباره جشنواره شعر فجر

مديران كل ارشاد استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان جنوبي و قزوين درباره جشنواره شعر فجر به مسايلي چون تاكيد بخش بين‌المللي جشنواره،‌ توچه به تمام قالب‌هاي ادبي و تفكيك گروه‌هاي سني اشاره كردند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مدير كل اداره ارشاد استان قزوين در اين‌باره گفت: جشنواره شعر فجر مي تواند در سطح منطقه تاثيرگذار باشد. 

محمدحسين شفيعي‌ها به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: حوزه شعر در كشور ما يكي از پيشروترين زمينه‌هاي ادبي است كه در قياس با ساير حوزه‌ها تاثير عميق‌تري بر رويدادهاي اجتماعي و سياسي گذاشته است.

وي سهم شعر را در رويدادهايي چون پيروزي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس بسيار بالا ارزيابي كرد و متذكر شد: جامعه شعري ما يك طلب بزرگ از مسوولان داشت كه خوشبختانه با راه‌اندازي جشنواره شعر فجر به طرز شايسته‌اي ادا شد.

وي با اشاره به افزوده شدن پست سازماني قائم مقام وزير ارشاد در حوزه شعر بيان كرد: خوشبختانه حضوري آقاي دكتر يحيي طالبيان در اين سمت يك عامل تقويت كننده به شمار مي‌آيد كه اميدواريم بتواند عقب افتادگي و غفلت بيست و چند ساله مسئولان را جبران كند.

وي با اشاره به اهتمام جدي مقام معظم رهبري نسبت به شعر يادآور شد: ايشان به شدت پيگير فعاليت‌هاي اين عرصه هستند و مي‌توان گفت كه اعتلابخشي به حوزه شعر از مطالبات اساسي ايشان است.

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين خواستار تقويت جنبه رقابتي در بخش استاني جشنواره شعر فجر شد و عنوان كرد: برگزاري جشنواره‌هاي رقابتي استاني مي‌تواند راه‌گشاي حضور شاعران توانمند شهرستان‌ها در سطح ملي باشد. 

مدير كل اداره ارشاد استان خراسان جنوبي:
شاعران در جشنواره شعر فجر بر اساس گروه‌هاي سني تفكيك شود

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان جنوبي با بيان اينكه مقايسه شاعران نوقلم با پيشكسوتان صحيح نيست؛ پيشنهاد كرد كه شاعران بر اساس گروه‌هاي سني و در دسته‌بندي‌هاي مجزا مورد ارزيابي قرار بگيرند.

محمد مطهري‌فر گفت: اين جشنواره در نخستين گام‌هاي خود اقدامات ارزشمندي را به ثبت رساند و توانست از شاعران برجسته و پيشكسوت كشور تجليل درخوري به عمل بياورد.

وي اضافه كرد: متاسفانه اين روند مثبت در دوره‌هاي بعدي شتاب مطلوبي نداشت و به گمان من ديگر نتوانست در ابعاد نخستين دوره ظاهر شود.

به گفته مطهري‌فر جشنواره شعر فجر به قدر كفايت به شاعران جوان و نوقلمان عرصه شعر توجه ندارد و آنها غالبا در سيطره نام شاعران پيشكسوت مجال عرض اندام ندارند.

وي ادامه داد: مسئولان اجرايي و علمي جشنواره بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنند كه شاعران جوان احساس كنند جدي گرفته مي‌شوند و فعاليت‌هاي آنها مورد توجه قرار مي‌گيرد.

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان جنوبي در پايان خاطرنشان كرد: راه‌اندازي كارگاه‌هاي آموزشي و جلسات نقد و بررسي شعر، سهم بالايي در جذب مخاطبان دارد و اميدوارم كه مسوولان به اين نكته توجه داشته باشند. 

مدير كل اداره ارشاد استان خراسان رضوي:
جشنواره شعر فجر به تمام قالب‌هاي ادبي توجه كند

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان رضوي گفت: جشنواره شعر فجر به عنوان فراگيرترين رويداد ادبي در كشور بايد به تمامي سبك‌ها و قالب‌هاي شعري توجه كند.

سيد جواد جعفري گفت: يكي از خلاء‌هاي موجود در زمينه برنامه‌هاي فرهنگي دهه مبارك فجر، جشنواره شعر فجر بود كه خوشبختانه با درك صحيح مسؤولان اين شكاف فرهنگي ترميم شد.

وي از اين جشنواره به عنوان يكي از پر مخاطب‌ترين و جدي‌ترين برنامه‌هاي ادبي در كشور ياد كرد و ادامه داد: خوشبختانه عليرغم عقب افتادگي بيست و چند ساله جشنواره شعر فجر از ساير جشنواره‌هاي حوزه فيلم، تئاتر و موسيقي فجر در حال حاضر جامعه فرهنگي اين همايش ملي را در رديف ساير رويدادهاي مشابه به ياد مي‌آورد.

وي جايگاه شعر در كشور را بي‌بديل دانست و تصريح كرد: گاهي يك مصرع چنان گل مي‌كند كه سينه به سينه مي‌چرخد و آحاد مختلف جامعه با آن ارتباط برقرار مي‌كنند و همين هم نقش فرهنگ‌ساز شعر را در كشور برجسته مي‌كند.

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان رضوي كاركرد نهايي جشنواره شعر فجر را شناسايي و معرفي اشعار فخيمي كه حاوي ارزش‌ها و نقاط قوت فرهنگ ايراني و اسلامي هستند، معرفي كرد و گفت: اين وظيفه‌اي است كه اگر به درستي انجام شود، همه اقشار جامعه از آن برخوردار مي‌شوند.

جعفري در پايان با تاكيد بر ضرورت تقويت جنبه بين‌المللي اين جشنواره، خاطرنشان كرد: بايد سهم تمامي كساني كه در هر نقطه از جهان در جهت بسط ادبيات فارسي و فرهنگ والاي آن تلاش مي‌كنند، در جشنواره شعر فجر ادا شود و مسلما بايد جهت‌گيري‌هاي آتي مسئولان به اين سمت و سو باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها