یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۸
ترکی: داوران تکراری، داوری‌های تکراری خواهند داشت

محمدرضا ترکی، شاعر، جشنواره شعر فجر را بذر مبارکی دانست که در زمین فرهنگ جامعه پاشیده می‌شود و در همين حال تاکید کرد: داوران تکراری داوری‌های تکراری خواهند داشت و بايد ناظر بر جلوگيري از انتخاب هاي مشخص بود.\

ترکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در بیان ارزیابی‌اش از برپایی جشنواره شعر فجر گفت: برای ارزیابی یک جشنواره یا هر اتفاق فرهنگی دیگر باید به تاثیراتی که آن جشنواره یا رویداد فرهنگی به تدریج بر فضای فرهنگی و ادبی باقی می‌گذارد توجه کرد.

وی ادامه داد: اهدای جایزه‌های سنگین ، تبلیغات جنبی، برگزاری مراسم باشکوه و دعوت از انبوه میهمانان داخلی و خارجی به تنهایی نمی‌تواند ما را به تاثیرگذاری یک اتفاق فرهنگی و کامیابی برگزارکنندگان آن دلالت کند.

ترکی با تاکید بر این امر که پس از یک اتفاق فرهنگی باید شاهد رشد و شکوفایی نسبی در عرصه تولید آثار ارزشمند باشیم توضیح داد: چنان‌چه پس از برگزاری هر جشنواره یا رویداد فرهنگی شاهد رشد و شکوفایی نسبی در تولید آثار ارزشمند، گسترش فضای نقد و بررسی و دعوت مخاطبان یک جشنواره به تامل، درنگ و مطالعه باشیم، می‌توانیم بی هیچ تردیدی نسبت به توفیق آن جشنواره و برگزارکنندگان آن اطمینان پیدا کنیم. هر‌چه این تاثیرگذاری بیشتر باشد، موفقیت کامل‌تر و دلنشین‌تر است.

وی جشنواره‌هایی چون جشنواره شعر فجر را بذرهای مبارکی دانست که در زمین فرهنگ جامعه پاشیده می‌شود و اظهار داشت: باید تلاش شود که شاعران جوان و استعدادهایی که در شهرستان‌ها و مناطق محروم زندگی می‌کنند بیشتر از شاعران مرکز‌نشین در زیر چتر این جشنواره و اتفاقات فرهنگی مشابه قرار گیرند.

وی درباره داوری‌های چنین جشنواره‌هایی افزود: شایسته است داوری‌ها نیز در هر دوره از سطح علمی بالاتری برخوردار شوند و افرادی که مسوولیت داوری این جشنواره‌ها را بر عهده دارند نیز از سطح علمی بالاتر و تنوع بیشتری بهره‌مند باشند.

این شاعر یادآور شد: داوران تکراری داوری‌های تکراری خواهند داشت و سلیقه آن‌ها همواره در یک چرخه باطل، تنها طیف ویژه‌ای را به عنوان برگزیدگان جشنواره معرفی می‌کند.

وی در پایان تشریح کرد: در دنیا جایزه‌های ادبی بسیاری هستند که ارزش مادی زیادی ندارند و مراسم اهدای جوایز آن‌ها نیز بسیار ساده و معمولی برگزار می‌شود، اما ارزش معنوی آن‌ها و اعتبار داورانشان زبانزد است. برهمین اساس باید تلاش کنیم تا جایزه‌های ادبی ما نیز رفته رفته به چنین ارزش و جایگاه معنوی نزدیک شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط