شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۵
پدافند غيرعامل؛ راهي براي آمادگي جامعه براي مقابله با تهديدات

سي و پنجمين شماره ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني، نقد و بررسي كتاب با عنوان «كتاب ماه علوم اجتماعي» ويژه پدافند غيرعامل و افكار عمومي، از سوي خانه كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مجله، نشريه‌اي است كه با هدف اطلاع‌رساني و نقد و بررسي كتاب به صورت ماهانه منتشر مي‌شود. نشريه مي‌كوشد از طريق بحث و بررسي درباره رابطه متقابل كتاب و جامعه، چشم‌انداز گسترده‌تري از مسايل مربوط به كتاب‌هاي علوم اجتماعي را ترسيم كند و از اين طريق بين ناشران، دست‌اندركاران فني، پديدآورندگان، كتابداران، مخاطبان و ساير فعالان عرصه نشر، رابطه‌اي موثر ايجاد كند.

در بخش «سخني با خواننده»، دكتر سيدرضا نقيب‌السادات، سردبير ماهنامه با عنوان «پدافند غير عامل؛ زمينه‌اي فرهنگي براي مقابله با تهديد» مي‌نويسد : «شماره‌اي ديگر از کتاب ماه را به موضوع پدافند غير عامل اختصاص داديم؛ دليل اين موضوع، اهميتي است که براي آمادگي‌هاي روحي و رواني آحاد جامعه براي مقابله با تهديدات دشمن در دنياي امروز قائليم.
دنياي امروز دنيايي است که افکار عمومي تحت تاثير عملکرد رسانه‌ها به سادگي دستکاري شده و ارزش‌هاي اجتماعي تحت تاثير اين عملکرد کمرنگ مي‌گردد. شيوه‌هاي پيشين نفوذ در جوامع، جاي خود را به روش‌هاي نوين نفوذ سپرده است.
هرگاه انسان‌ها از سوي عوامل طبيعي يا عوامل غير طبيعي در معرض خطر قرار گيرند و امکان ايجاد حادثه و ضرر و زيان جاني و مالي وجود داشته باشد، به نوعي دچار تهديد شده‌اند. براي مثال؛ سيل، طوفان و زلزله عوامل طبيعي هستند که زندگي انسان‌ها را تهديد مي‌کنند. حتي تهديد بيماري‌ها و خطراتي که امراض گوناگون براي جان بشر دارد، نوعي تهديد محسوب مي‌شود. از سوي ديگر در زندگي اجتماعي نيز انسان‌ها تهديد مي‌شوند. خطر دزدي اموال، تصادفات رانندگي، وجود اشرار و سارقين، همه نوعي تهديد غير طبيعي يا تهديد اجتماعي عليه انسان است. به مرور زمان، جوامع براي جلوگيري از تهديدات به صورت روش‌مند و حساب شده، مدل‌هاي گوناگون دفاع را برنامه‌ريزي کرده‌اند. انسان‌ها در مقابل تهديدات، دانش خود را افزايش مي‌دهند و براي جلوگيري از پيش آمدن حوادث و کاهش خسارات و آسيب‌ها، پيش‌بيني لازم را به عمل مي‌آورند.
بحران هويت، بحران مشروعيت، بحران مشارکت، بحران نفوذ، بحران اقتدار و بحران توسعه از جمله بحران‌ها و آسيب‌هايي است که مي‌تواند کشورها را در دنياي امروز رسانه‌ها، مورد تهديد قرار دهد و اگر به آن رسيدگي نشود، مورد بهره‌گيري دشمن قرار مي‌گيرد. در جهان امروز براي دفاع، لازم است به آسيب‌ها و بحران‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي توجه نمود تا اين گونه مسائل مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگيرد. در تهديدات امروزي که دشمنان با پيچيده‌ترين سلاح‌هاي الکترونيکي و رسانه‌اي حضور مي‌يابند، علاوه بر توان دفاعي نيروهاي نظامي، مردم نيز نقش موثر و کارا دارند؛ چرا که در جنگ‌هاي نسل چهارم، مردم اولين کساني هستند که توسط دشمن به صورت غير مستقيم مورد تهديد قرار مي‌گيرند؛ لذا شيوه‌هاي ايمن‌سازي افکار عمومي براي کاهش آسيب از زمينه‌هاي مورد توجه در پدافند غير عامل است.
توجه به شکل تهديد و نفوذ از گذشته تا به امروز، مي‌تواند دليل توجه به پدافند غير عامل را به عنوان يک مقوله فرهنگي به خوبي نشان دهد.
در گذشته تهديد سخت از طريق به کار بردن ابزار جنگي و نظامي براي تحميل اراده به ديگران انجام مي‌شد. اين امر با جنگ سخت و ضرب و زور نظامي تکميل مي‌شد. در دنياي امروز، تهديدات نرم نيز وجود دارد که معمولا دشمنان با استفاده از ابزار رسانه‌اي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي براي ايجاد رعب در مردم و به وجود آمدن شرايط بحران و نگراني‌هاي اجتماعي، سياسي و در خطر قرار دادن ساختارهاي سياسي و اجتماعي کشور آن را در دستور کار خود قرار مي‌دهند تا همين امر به آرامي و نرمي در مردم، نوعي ميل به عدم دفاع و عدم ايستادگي را به وجود آورد و دقيقا نوعي عمليات رواني، بدون استفاده از سلاح صورت مي‌گيرد.
امروزه براي مقابله با تهديدات جديد بايد آگاهي و دانايي را افزايش داد و افزايش دانايي، توانايي ما را افزايش مي‌دهد. پدافند غير عامل، زمينه‌اي براي افزايش توانايي براي مقابله با تهديدات دشمن است.»

اين ماهنامه در شماره جديد خود به معرفي و نقد اين كتاب‌هاي فارسي پرداخته است: جنگ رواني (ايوب پورقيومي)، بسيج رسانه است (حميدرضا اكبريه)، نفوذ اجتماعي (علي سعد)، بسيج فرهنگ و ارتباطات اجتماعي (مجيد فكري)، ارتباطات؛ افكار عمومي و جنگ رواني (انسيه فرهمندزاد)، مباني، اصول و شيوه‌هاي پدافند غير عامل (آزاده حسين‌شاهي)، ارزش‌هاي ديني حاكم بر دفاع غير عامل (سحر قدوسي)، آشنايي با دفاع غير عامل از ديدگاه ارزش‌هاي ديني و دستورالعمل تبليغي آن (مينا نظري)، جنگ نرم 2؛ جنگ رسانه‌اي (رضا خدايي)، جنگ نرم 3؛ نبرد در عصر اطلاعات (اسکندر صفري)، جنگ نرم 4؛ عمليات رواني و فريب استراتژيك (حسن مرادي)، ديدگاه‌هاي نظري پدافند غير عامل (زهره علي‌عسگري) و جنگ رواني (جعفر حسن‌پور).

در بخش معرفي و نقد كتاب‌هاي لاتين، اين آثار معرفي شده‌اند: قدرت نرم ابزارهاي موفقيت در سياست بين‌الملل (فرامرز يوسفوند)، ادله الكترونيكي (مرضيه محتشمي) و پسا استعمارگرايي (مريم صديق).

عناوين مقالات اين شماره ماهنامه عبارتند از: جايگاه فرهنگ در دفاع غير عامل (سيدجواد هاشمي فشاركي)، مديريت بحران در پدافند غير عامل (دکتر محمداسماعيل آهنگران)، گسترش مفاهيم پدافند غير عامل در فرهنگ عمومي (سيد محمدرضا مصطفوي)، برنامه‌ريزي پدافند غير عامل در بخش فرهنگي (دكتر سعيد صادقي)، برنامه دفاع غير عامل در رسانه‌ها (مريم علاء‌الديني)، دفاع غير عامل و فرصت‌هاي توسعه (محسن فردرو)، نقش و جايگاه نظام اطلاع‌رساني در توسعه فرهنگي (قاسم آزادي احمدآبادي) و فرهنگ و ارزش‌هاي ديني دفاع غير عامل (محسن فردرو، سيد محمدرضا مصطفوي).

همچنين لوح فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده ديماه 1389 ضميمه اين شماره است.

سي و پنجمين شماره ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني «كتاب ماه علوم اجتماعي» ويژه پدافند غير عامل و افكار عمومي (2) در 136 صفحه و بهاي 12000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها