یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
«جوانا کل» 69 ساله شد

جوانا کل، نویسنده کودک و نوجوان آمریکایی 69 سال پیش در یازدهم آگوست متولد شد. این نویسنده هم‌اکنون نیز برای بچه‌ها می‌نویسد. از وی تاکنون 14 اثر به فارسی ترجمه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «جوانا کل»، متولد یازده آگوست 1944 در ایالت نیوجرسی آمریکا است. 

کودکی این نویسنده در نیربی آمریکا گذشت. او دختری باهوش و علاقه‌مند به علم بود. 

تحصیلات مقدماتی این نویسنده در نیربی گذشت و وی پس از گذراندن کالج، به دانشگاه ماساچوست راه پیدا کرد و در رشته روانشناسی به تحصیل پرداخت. پس از گذراندن چندین واحد درسی، او به کتابخانه مدرسه راهنمایی بروکلین رفت و در آن‌جا به عنوان مسوول کتابخانه شروع به فعالیت کرد. از آن پس نیز مدتی نیز به عنوان ویراستار کتاب‌ها با انتشارات‌های مختلف همکاری کرد. 

کل در سال 1980 نوشتن کتاب برای بچه‌ها و بزرگسالان را اغاز کرد و به تدریج مقاله‌های او در مجلات مختلف منتشر ‌شد. 

نخستین جلد از مجموعه جادویی و پر مخاطب «اتوبوس مدرسه» این نویسنده در سال 1985 منتشر شد. این اثر به اندازه‌ای بین بچه‌های آن دوران محبوب شد که در مدت کوتاهی میلیون‌ها جلد از آن در آمریکا به فروش رفت و به سرعت به زبا‌ن‌های مختلف نیز ترجمه شد. 

آخرین اثر از این مجموعه، «اتوبوس مدرسه و تغییرات آب و هوا» بود که در سال 2010 به چاپ رسید. 

بر اساس کتاب «اتوبوس مدرسه» این نویسنده، انیمیشنی نیز ساخته شد که مورد استقبال بچه‌های سرتاسر جهان قرار گرفت. 

جوانا هم اکنون به نوشتن برای بچه‌ها ادامه می‌دهد. وی تاکنون بیش از 250 اثر برای بچه‌ها نوشته و از نویسندگان پرکار حوزه کودکان است.

از این نویسنده تاکنون 14 اثر با نام‌های «آب‍گ‍وش‍ت‌ م‍ی‍خ‌: م‍ن‍ت‍خ‍ب‍ی‌ از ق‍ص‍ه‌ه‍ای‌ ع‍ام‍ی‍ان‍ه‌ اروپ‍ای‌ ش‍م‍ال‍ی‌، ش‍رق‍ی‌، و م‍رک‍زی‌»، «ات‍وب‍وس‌ ج‍ادوی‍ی‌ م‍درس‍ه‌: درون‌ ب‍دن‌ ان‍س‍ان»، «اتوبوس جادویی و سفر به دنیای برق»، «اتوبوس جادویی و سفر به شبکه‌ی آب‌رسانی»، «ات‍وب‍وس‌ م‍درس‍ه‌ ج‍ادوی‍ی‌: ک‍ت‍اب‍ی‌ درب‍اره‌ اع‍م‍اق‌ اق‍ی‍ان‍وس‌»،‌ «ات‍وب‍وس‌ م‍درس‍ه‌ ج‍ادوئ‍ی‌: ک‍ت‍اب‍ی‌ درب‍اره‌ پ‍رواز»، «ات‍وم‍ب‍ی‍ل‌ چ‍گ‍ون‍ه‌ ک‍ار م‍ی‌ک‍ن‍د؟»، «پ‍رواز، م‍ث‍ل‌ پ‍رن‍ده‌»، «تکامل»، «س‍ف‍ر ب‍ه‌ ب‍ی‍اب‍ان‌ پ‍ر خ‍طر»، «س‍ف‍ر ب‍ه‌ ع‍م‍ق‌ اق‍ی‍ان‍وس» و «سفرهای علمی» در ایران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط