احمدیخواه، مدرس دانشگاه و شاعر در این نشست ابتدا به تاریخ ادبیات داستان بزرگسال در استان ایلام پرداخت و ادامه داد: متولیان ادبیات کودک و نوجوان استان از ضعف و فقر این ژانر، حکایت میکنند و معتقدند که ادبیات کودک و نوجوان در استان حامی ندارد؛ اما وقتی خوب نگاه میکنیم حامی، مسئول، مجری، طراح برنامه، همه و همه خود این عزیزان هستند. کاش مشخص شود چه کسانی باید حمایت کنند؟
وی ادامه داد: حاتمی به تنهایی جور همه ما را کشیده است. زمانی که ما همگی در استراحت بودیم و خوابیدیم او تمام اوقات، لحظات و روزهای عمرش را صرف نوشتن این آثار کرد و البته این تلاش ادامه دارد.
مؤلف کتاب پهل وهچ (جوانه) (بررسی تطبیقی ادبیات کودک و نوجوان فارسی و کردی) پیشنهاد داد: ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دیگر نهادهای فرهنگی در موازات یکدیگر و با هدف مشترک به موضوع فرهنگ و ادب کودک و نوجوان ورود کنند. ایجاد انجمنها و محافل ادبی مختص به این ژانر ادبی، حمایت از فعالان این حوزه، استمرار کارگاههای تخصصیتر از سوی نویسندگان آثار، می تواند به رونق ادبیات داستانی کودک و نوجوان استان کمک کند.
وی در پایان به نویسندگان توصیه کرد که از فرهنگ غنی و ادبیات شفاهی بومی بهترین استفادهها را داشته باشند.
زهرا مرادپور، روانشناس کودک و نویسنده در ادامه این نشست گفت: کارکردهای ادبیات داستانی بسیار قابل توجه هستند. ازجمله: سرگرمی و بازی، توسعه و پیشرفت زبان، مهارتهای ادبی، مهارتهای شنیداری، تقویت قوه ادراک و تخیل، مهارتهای مربوط به ایجاد ارتباط، زبانآموزی و آشنایی با واژگان نامها و اصطلاحات، انتقال مفاهیم علمی، اخلاقی و...، تقویت حس کنجکاوی، انتقال ارزشها، آشنایی با واقعیتهای زندگی، اصلاح رفتار، تعامل اجتماعی و پیوندهای فرهنگی.
نویسنده کتاب داستانهای چند ثانیهای ادامه داد: از بُعد روانشناسی، اگر کودکی دچار مشکلات روانی یا اختلالات رفتاری و هیجانی باشد ادبیات کودک و بهطور خاص، داستانگویی و داستان خوانی این گرهها را باز میکند.
وی در ادامه ضمن اشاره به گروههای سنی مخاطب بیان کرد: توجه به گروههای سنی در ادبیات داستانی بسیار مهم است. ویژگیهای کودکان ۲-۶ سال با ویژگیهای کودکان ۷-۹ سال با ویژگیهای کودکان ۱۰-۱۲ سال و ۱۳-۱۶ سال متفاوت است و نویسنده باید ویژگیهای هر سن را بداند و با توجه به رشد شناختی و عاطفی-روانی کودک برایش بنویسد.
این نویسنده ایلامی در ادامه ضمن اشاره به چالشهای ادبیات داستانی در استان ایلام گفت: ادبیات داستانی در ایلام چالشهای خاص خود را دارد، ازجمله: کتابسازی که پدیدهای ضدفرهنگی است و فرد صرفاً برای اینکه کتابی چاپ کند وارد این حوزه میشود و بعد غیبش میزند! دیگر اینکه گاهی فردی را میبینیم که در ادبیات بزرگسال موفق نشده و به ادبیات کودک روی میآورد که نتیجه، اثری خواهد بود ضعیف و نامناسب برای کودک. چالش مهم دیگر فقدان نشستهای ادبیات کودک و نقد آثار این حوزه است.
این نشست از سوی موسسه فرهنگی هنری عصر پیام ایلام با مدیریت واحد زهرایی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برگزار شد.
نظر شما