سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
برپایی حسینیه کتاب طی دهه محرم در هرمزگان

هرمزگان- همزمان با شروع ماه محرم و ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع)، اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان با ویژه برنامه معرفی کتاب و شعر حسینی میزبان کارشناسان مذهبی و دوستداران اهل بیت (ع) بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، حسینیه کتاب با هدف معرفی کتاب و شعر حسینی با حضور کارشناسان مذهبی و علاقمندان و دوستداران اهل بیت(ع) همزمان با آغاز ماه محرم در محل اداره کل کتابخانه های استان برپا شده است.

در این ویژه برنامه که بطور مستقیم از فضای اسکای روم اداره کل کتابخانه‌ها نیز پخش شد، کارشناسان مذهبی حجت الاسلام ابوالفضل رحمانیان کتاب«ادب عاشقی» و «قدم عاشقی»، حجت الاسلام بهزاد پودات، کتاب«بررسی تاریخی مدینه تا کربلا»، حجت الاسلام محمد عبدالعلی زاده، کتاب « از ظهر عاشورا تا شام بغداد» و کتاب «شش محور جهاد تبیین»، حجت الاسلام عبدالرسول باستین، کتاب «مناسک عزاداری محرم» و حجت الاسلام محمد مهدی زارعی، کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» را معرفی کردند.  همچنین آیه باستین و معصومه مرشدی با بیانی شیوا به خوانش اشعار حسینی از آثار شاعران فرهیخته کشورمان پرداختند. در ادامه معرفی مختصری از کتب ارائه شده توسط کارشناسان آمده است.

معرفی کتاب «مناسک عزاداری محرم»

 مناسک عزاداری محرم یکی از مهمترین و کانونی‌ترین مناسک جمعی در فرهنگ شیعیان است. مطالعات جامعه شناختی و انسان شناختی به دنبال فهم دلالت‌های فرهنگی و اجتماعی این مناسک در جامعه ایرانی و سهم آن در صورت بندی حیات اجتماعی و فرهنگی مومنان است.

کتاب «مناسک عزاداری محرم» مجموعه ای از مقالات جامعه شناسان و انسان شناسان ایرانی پیرامون ابعاد مختلف این مناسک در فرهنگ ایرانی است و می‌توان آن را گامی برای توسعه سنت مطالعات اجتماعی فرهنگی شیعیان در ایران دانست.

معرفی کتاب «انسان ۲۵۰ ساله»

این کتاب شامل ۱۷ فصل است که نحوه چینش عناوین فصل‌ها به ترتیب تاریخی زندگی ائمه(ع)، از دوران پیامبر اعظم (ص) تا دوره امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) است که بیانات مقام معظم رهبری درباره این سه امام(ع) در یک فصل ارائه شده است. 

محتوای کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه (ع) است و از این رو، این کتاب بیش از آن که یک کتاب تاریخی صرف باشد، یک فراتحلیل تاریخی است که به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه (ع) نگاهی کل گرايانه به زندگی هر یک از معصومین (ع) را با توجه به بستر تاریخی دوره مربوط و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می کردند، ارائه می دهد.

عنوان کتاب عینا برگرفته از کلام مقام معظم رهبری است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسی مبارزاتی ائمه(ع) است و علت این نامگذاری در مقدمه کتاب به تفصیل از بیانات ایشان تشریح شده است.

معرفی کتاب «ادب عاشقی» و «قدم عاشقی»

کتاب حاضر ماحصل سخنرانی‌های استاد محمدرضا عابدینی به مناسبت اربعین حسینی است که در سه گفتار منتشر شده است.

گفتار اول: (اربعین و ظهور حق در طول تاریخ) دربردارنده نگاه تاریخی– تمدنی به جریان نبرد حق و باطل و نقش انبیا الهی در تاریخ انسانی و تبیین جایگاه حماسه عاشورا و توجه انبیا و اولیای الهی به آن، به عنوان گلوگاه تاریخ در این سیر و نسبت يابي اربعین به عنوان فعلیت و امتداد ظرفیت‌های عاشورا برای مقدمه سازی ظهور است.

گفتار دوم: (اربعین؛ امتداد عاشورا تا ظهور) این مبنا را با نگاهی عینی و مصداقی و با تدبر و تجربه اندیشی در متن حماسه پیاده روی اربعین همراه می‌سازد و تلاش می‌کند با نگاهی تحلیلی و مصداقی به نهضت اربعین ظرفیت آن را به عنوان یک الگوی اجتماعی و تمدنی تحلیل کرده و در نهایت به آسیب شناسی اربعین بپردازد.

در گفتار سوم: (شرح زیارت نامه اربعین) تلاش شده است، به زیارت اربعین به عنوان فصل اخیر و کمال غایی زائر نگاه شده و شرحی هر چند مختصر بر متن زیارت نامه اربعین، با این مبنا ارائه شود.

کتاب «ادب عاشقی» با موضوع «آداب حضور در مجالس اهل بیت(ع)» برگرفته از نکات معرفتی و کاربردی مدرس برجسته حوزه علمیه قم و خطیب ارجمند؛ استاد محمدرضا عابدینی در جلسات متعدد سخنرانی در مجالس حسینی و هیأت های دانشجویی و … است که به اهتمام هسته‌های احیاء امر و منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام و توسط علی جعفری هرستانی گردآوری و تدوین شده و مرحله به مرحله توسط استاد عابدینی تکمیل و تأیید شده است. این کتاب در ده فصل، در بر دارنده آداب مقدّماتی حضور در مجالس اهل بیت علیهم السلام، آداب معرفتی مجالس اهل بیت و نکات کاربردی فردی، جمعی، تشکیلاتی و تمدنی در این زمینه است.

به بیان نویسنده کتاب ادب عاشقی، ادب ارتباط با اهل بیت (ع) و ادب محبت به ایشان در مجالس اهل بیت علیهم السلام است و ما با توجه و محبت مان به اهل بیت علیهم السلام، ظرف دریافت محبت و توجه ایشان می‌شویم؛ لذا هر چقدر با توجه بیشتر و ادب بیشتر در این مجالس حاضر شویم، در وجود ما این اثر را خواهد گذاشت که توجه و محبت اهل بیت علیهم السلام را با خود داشته باشیم و اگر این ادب حضور و توجه نباشد، خودمان را از رحمت و محبت ایشان محروم ساخته‌ایم.

این محرومیت حقیقتا محرومیتی عظیم است که خسران ابدی را در پی دارد و چقدر انسان باید کاهل باشد که خود را از چنین توجهی، که نظر رحمت رحیمیه حق تعالی است، محروم سازد! ما خود را در حجاب قرار داده و محروم ساخته‌ایم و خود این محجوب بودن، بی اعتنایی و بی ادبی به ساحت مقدس ایشان است.

معرفی کتاب «بررسی تاریخی مدینه تا کربلا»

آشنايي و اطلاع از رويدادها و حوادث گذشته از آن جهت كه آگاهي و دانش است، براي انسان ارزش دارد، ولي از نظر قرآن آگاهي هدف نيست بلكه وسيله‌ای براي تذكر و تنبه و بيداري شخصي بيننده و خواننده است تا از آن عبرت بگيرد. و برای او نقش اصطلاح و سازندگی داشته باشد، از اين جهت قرآن سرگذشت انبيا و رويدادهای مهم اقوام گذشته را بيان می کند و مي‌فرمايد: «اولم يسيروا في الارض فينظروا كيف كان عاقبه الذين كانوا من قبلهم ...» تاريخ اسلام و رويدادهاي مهم و قابل توجه عصر پيامبر (ص) از جمله اموری است كه سزاوار است مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد تا از حوادث صدر اسلام كه خود از جذابترين رخدادها در عصر گذشته است اطلاعات مفيد و مورد نياز را به دست آورد.

نوشتار حاضر كه نگاهي متفاوت اما صحيح و درست از ماجراي حركت امام حسين (ع) از مدينه تا كربلاست به تحليل مستندي از اوضاع سياسی، دينی، اجتماعی اسلام در آن عصر اختصاص دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها