دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
توجه ويژه ايرانيان باستان به آبياري و آبرساني

«آبياري و آبرساني در ايران باستان» نوشته دكتر مرتضي تهامي، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم به كوشش انتشارات بعثت منتشر شد. در اين كتاب شيوه آبياري در دوره عيلامي‌ها، اشكانيان، هخامنشيان و ساسانيان بررسي مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، بيشتر كتاب‌هايي كه درباره تاريخ ايران باستان نوشته شده، شرح تحولات سياسي سلسله‌هاي مختلف است. تقريبا اكثر نوشته‌هاي تاريخ ايران باستان به بحث فن آبياري و فعاليت‌هاي مرتبط اقتصادي نپرداخته‌اند؛ در صورتي كه آبياري در ايران باستان بسيار مهم و اساسي است.

ايرانيان باستان به آبياري و آ‌برساني توجه ويژه‌اي داشتند و براي دسترسي به آب، روش‌هاي استفاده از آب چشمه‌ها، حفر قنوات، ساخت آب‌بندها و پل‌بندها، حفر چاه آب، حفر كانال‌هاي آبياري و ساخت آب انبارها را به كار مي‌بردند.

در اين كتاب روش‌ها و تأسيسات به كار گرفته شده در آبياري و آ‌رساني در ايران باستان بررسي و كوشش شده بر اساس منابع موجود اين موضوع عنوان شود. بنابراين، اين مطلب براي كساني كه بخواهند به تحقيقات بيشتر در زمينه آبياري و آبرساني در ايران باستان بپردازند، همچون ماده خام و اوليه است.

تاريخ ايران باستان دوره طولاني است كه سلسله‌ها و تحولات و رخدادهاي متعددي را در خود جاي داده است. عمده حوادث و رويدادها در اين دوران به مسايل حكومتي، سياسي و جنگ‌ها و نبردها اختصاص دارد. بيش از هر موضوع اين امر ناشي از شرايط جغرافيايي و سياسي ايران بوده است.

مرتضي تهامي مي‌نويسد، هر يك از سلسله‌هاي ايران باستان روش‌هايي را در آبياري كم و بيش به كار برده‌اند، نظر به اينكه در مناطق خوزستان و بين‌النهرين رودهاي دايمي وجود دارد و اين دو منطقه در طول حكومت سلسله‌هاي ايران باستان، مركز سياسي و پايتخت بوده‌اند، تأسيسات آبياري و آب‌رساني ايجاد شده در اين مناطق گسترده‌تر و متعدد بوده و در نظام اقتصادي و سياسي ايران باستان اهميت ويژه‌اي داشته است.

به استناد منابع، توجه ساسانيان به امر آبياري گسترده‌تر و متنوع‌تر بوده است. در ميان اين روش‌هاي ياد شده، كشف قنات يك پديده منحصر به فرد ايراني بوده است كه با توجه به سختي كار و مشكلات عديده حفر يك قنات، اين اقدام يكي از اختراعات عجيب و مهم ايران باستان به‌شمار مي‌رود. از اين رو قنات، عامل اصلي يكجانشيني، تثبيت زندگي، ايجاد شهرها، هماهنگي و همسويي بشر با طبيعت و استفاده درست از آن و يكي از عوامل مهم حفظ استقلال كشور بوده است.

در اين كتاب به وضعيت جغرافيايي ايران، رودخانه‌هاي ايران، اهميت آب، روش‌هاي آبياري، آبياري در دوره عيلامي‌ها، آبياري و آبرساني در دوره هخامنشيان، آبياري در دوره اشكانيان، آبياري در دوره ساسانيان و... اشاره شده است.

چاپ نخست «آبياري و آبرساني در ايران باستان» در 80 صفحه و با شمارگان يك هزار نسخه و بهاي 2 هزار تومان به كوشش انتشارات بعثت منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها