شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
«فرم در موسيقي كلاسيك» تدوين شد

عليرضا مشايخي، آهنگساز و پژوهشگر، از تدوين و چاپ كتاب «فرم در موسيقي كلاسيك» خبر داد. به گفته مشايخي، اين فرم‌ها مي‌توانند مقدمه‌اي براي تحقيقات مبتني بر موسيقي‌هاي غيراروپايي باشند.\

مشايخي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: با در نظر گرفتن قدمتي كه مكاتب موسيقي اروپا دارند و تاخيري (حدود300 سال) كه در نگاه علمي به موسيقي ايران وجود دارد بسيار ضروري است كه از تجربيات مكاتب موسيقي اروپايي استفاده كنيم.

وي ادامه داد: يك سلسله تجربيات كه بسيار مهم هستند تحت عنوان فرم‌هاي موسيقي در اروپا شكل گرفتند كه دانستن آنها مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

مشايخي افزود: اين فرم‌ها مي‌توانند مقدمه‌اي براي تحقيقات مبتني بر موسيقي‌هاي غيراروپايي باشند.

وي توضيح داد: من با الهام از موسیقی ایرانی نیز، فرم‌هاي خاص خود را ابداع كرده‌ام كه به گفته «آلبرت ساسمن» موسيقيدان اتريشي، كاملا مستقل از فرم‌هاي اروپايي هستند.

مشايخي در اين كتاب سعي كرده فرم‌هاي اصلي موسيقي كلاسيك را به مخاطب علاقه‌مند توضيح دهد. كتاب «فرم در موسيقي كلاسيك» از سوي انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

عليرضا مشايخي نخستين آهنگسازي است كه به گونه گسترده‌اي، پيام‌آور نوگرايي و مدرنيسم در موسيقي ايران بوده است. آثار وي بيش از چهل سال است كه در داخل و خارج از ايران اجرا مي‌شود. نخستين استادان او در ايران «لطف‌الله مفخم پايان» در موسيقي ايراني، «حسين ناصحي» در آهنگسازي و «افيليا كمباجيان» در پيانو بوده‌‌اند. استادان آهنگسازي مشايخي در سال‌هاي اقامت او در وين، «هانس يلينك» برجسته‌ترين نظريه‌پرداز مكتب وين شاگرد «شوئنبرگ» و «كارل شيسكه» بودند.

آشنايي مشايخي با هانس يلينك سبب شد كه او پژوهش‌هاي وسيعي در زمينه مسائل و گستره‌هاي گوناگون موسيقي معاصر داشته باشد. اين شناخت از سويي و علاقه او به موسيقي ايراني از سوي ديگر قوي‌ترين تاثيرات را در تكامل هنري او داشته‌اند.

مشايخي پس از به پايان رساندن دوره آهنگسازي در آكادمي موسيقي وين براي ادامه تحصيل و پژوهش در زمينه موسيقي الكترونيك به اوترخت «هلند» رفت و در كلاس‌هاي «گوتفريد ميشائيل كونيگ» كه از پايه‌گذاران انستيتو زونولوگي هلند بود شركت جست. اقامت او در هلند به فعاليت‌هاي گسترده آهنگسازي و پژوهشي انجاميد كه پانزده سال ادامه يافت.

سبك‌هاي گوناگون موسيقي ايراني و غير ايراني مشايخي را مي‌توان زير چتر گسترده‌تري گردآورد كه ريشه‌هايش را بايد در آثار دهه شصت وي در قطعاتي چون از شرق تا غرب جستجو كرد. پيام اصلي مشايخي در موسيقي عبارت است از «موسيقي چند فرهنگي» كه با عنوان نمادين متا ايكس (meta-x) معرفي شده.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط