پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴
آشپزي به روش نوه فتحعلي‌شاه قاجار در نمايشگاه

پژوهشگر و محقق حوزه مسايل اجتماعي و فرهنگي، ميزان استقبال بازديدكنندگان در نخستين روز نمايشگاه را خوب توصيف كرد و گفت: در اين دوره از نمايشگاه كتاب «خوراك‌هاي ايراني» كه تصحيح آن را بر عهده داشتم به علاقه‌مندان عرضه مي‌شود.\

دكتر احمد مجاهد، نويسنده مسايل اجتماعي و مصصح كتاب‌هاي کهن، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن بيان اين مطالب، يادآور شد: حوزه تخصصي مطالعاتم در زمينه تغذيه و كتاب‌هاي آشپزي نيست، اما به دليل اين كه اين كتاب به زبان فارسي سره و در زمان ناصرالدين شاه به رشته تحرير درآمده بود، تصحيح و بازنويسي آن را انجام دادم.

دكتراي فلسفه شرق افزود: مولف اصلي اين كتاب نادر ميرزا، نوه فتحعلي شاه قاجار بود. جالب‌ترين نكته اين اثر آن است كه وي با وجود آن كه آذري زبان بود، اين كتاب را به زبان فارسي سره به رشته تحرير درآورد، كاري كه فارسي‌زبانان و فارسي‌دان‌ها به سختي موفق به انجام آن خواهند شد.

وي با اشاره به اين كه اين كتاب با بيان طرز تهيه غذاها، ارزش غذايي و فوايد مواد گوناگون خوراكي را بيان مي‌كند، گفت: از اين رو، علاوه بر علاقه‌مندان حوزه تغذيه و آشپزي، افرادي كه در زمينه ادبيات و فارسي كهن مطالعه مي‌كنند يا در حوزه طب تحقيقاتي را انجام مي‌دهند، مي‌توانند از مطالب اين اثر استفاده كنند.

دكتر مجاهد با اشاره به اين كه چاپ نخست كتابش دو سال قبل منتشر شد، اظهار داشت: دومين چاپ اين كتاب كه به تازگي از سوي انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است، در نمايشگاه كتاب تهران عرضه مي‌شود.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 14 تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط