چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳
كتاب جديدي از صادق رشيدي منتشر مي‌شود

صادق رشيدي، پژوهشگر و استاد دانشگاه، از تدوين و چاپ كتاب «نويسه‌ها و نگره‌ها» خبر داد. در اين كتاب به مباحث نظري پيرامون نشانه‌شناسي موسيقي، درام‌نويسي، پسامدرنيزم و تعزيه پرداخته شده است.\

رشيدي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: كتاب «نويسه‌ها و نگره‌ها» مجموعه‌اي از مقالات تاليفي و ترجمه شده است. در اين كتاب به مباحث نظري پيرامون نشانه‌شناسي موسيقي، درام‌نويسي، پسامدرنيزم و تعزيه پرداختم.

وي ادامه داد: اين مقالات ماحصل تجربيات نظري در طول تحصيلات دانشگاهي است كه در يك مجلد منتشر مي‌شود.

رشيدي به عنوان نمونه درباره محتواي اين مقاله‌ها توضيح داد: در يكي از مقالات كه رويكرد نشانه‌شناسي فرهنگي مورد بحث قرار گرفته است، تعزيه به مثابه نظامي از نشانه‌‌هاي چند فرهنگي مورد مطالعه قرار داده شده. در واقع مسئله نظري در اين مقاله ارايه نظريه‌اي است كه نقطه مقابل تعريف متعارف و مرسوم از تعزيه قرار مي‌گيرد.

وي معتقد است، تعزيه صرفا نمي‌تواند نمايش سنتي ايراني تلقي شود، زيرا داراي ويژگي‌هايي است كه آنرا بيشتر به يك نظام چند فرهنگي مبدل مي‌سازد. 

رشيدي افزود: لازم به ذكر است كه عنوان كتاب نيز به همين نكته اشاره دارد؛ در واقع اصطلاح «نگره» همان نظريه يا ديدگاه است كه مي‌تواند ارتباط مستقيمي با ارايه نظرياتم در كتاب باشد.

رشيدي توضيح داد: در هر دو بخش اين كتاب به ويژه در بخش تاليفات، از معتبرترين منابع خارجي و داخلي استفاده شده است. در بخش تاليفات تمامي مقالات كاملا جنبه‌ پژوهشي داشتند و براساس شكل‌دادن به يك نظريه تحليلي جديد نوشته شده‌اند، در بخش دوم كه مقالات ترجمه شده، مباحثي در حوزه درام‌نويسي مطرح است كه برخي هم جنبه‌ كاربردي دارد. به عنوان نمونه، فرايند نوشتن نمايشنامه يكي از مقالات مهمي است كه به چندين مرحله از مراحل نوشتن يك نمايشنامه اشاره مي‌كند.

وي هدف از تدوين اين كتاب را در دسترس قرار دادن آثاري دانست كه از حيث علمي مي‌تواند براي جامعه دانشگاهي مفيد واقع شود و اظهار داشت: ارايه و معرفي اين نظريه و تحليل‌ها در حقيقت برايند مطالعاتم در طول چندين سال بوده است.

رشيدي افزود: كتاب «نويسه‌ها و نگره‌ها» از سوي انتشارات افراز روانه بازار كتاب مي‌شود. 

وي يادآور شد: كتاب «نشانه‌شناسي موسيقي تعزيه»، تا 20 روز آينده از سوي انتشارات جهاد دانشگاهي روانه بازار خواهد شد. اين كتاب با رويكرد نشانه‌شناسي موسيقي تعزيه نوشته شده و در تحليل‌هاي نشانه‌شناسي يك نظريه را مبناي كار قرار داده‌ام. اين نظريه نشانه‌شناسي لايه‌اي به طور گسترده‌تر توسط «فرزان سجودي» مطرح شده. اين رويكرد در تحليل آثار هنري نوعي نشناسه‌شناسي كاربردي محسوب مي‌شود.

رشيدي افزود: اساس و بنيان اين نظريه بازنگري مفاهيم نشانه‌شناسي پيش از خودش يعني (نشانه‌شناسي ساختارگرا) است. بنابراين در اين نظريه نشانه‌شناسي «پساسوسوري» در نظام نشانه‌اي متون هنري با لايه‌هاي متعددي روبروايم كه در يك نظام همنشينی، متن را تشكيل مي‌دهند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط