شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
اسرافیلی: ادبیات گذشته جزئی‌نگر نبوده است

حسین اسرافیلی، شاعر و منتقد ادبي، رواج گسترده رمضانیه‌ها در شعر فارسی را از زمان افزایش توجه به موضوع تشیع در ادبیات فارسی می‌داند، اما معتقد است به‌طور کلی در ادبیات گذشته مباحث و موضوعات مختلف از جمله شب‌های قدر به‌طور مجزا و جزئی بیان نشده‌اند.*

اسرافیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: به‌نظر من در ادبیات گذشته چندان مسائل جزئی و تفکیک شده بیان نشده‌اند. در ارتباط با ماه رمضان و شب‌های قدر نیز برخی از شاعران مسائلی را مطرح کرده‌‌اند اما این موضوع به صورت گسترده بخش ویژه‌ای را به خود اختصاص نداده است.

وی در ادامه توضیح داد: از حدود 400 سال پیش که به موضوع تشیع در ادبیات فارسی توجه بیشتری شد، مباحث تاریخی شیعه نیز مورد توجه قرار گرفت و موضوع لیالی قدر و به ویژه شهادت حضرت امیرالمومنین(ع) در این ایام در شعر فارسی پرداخته شد.

این شاعر افزود: شاعران مرثیه‌سرا و مداح بیشتر به وصف ماه رمضان و آداب این ماه و همچنین مدح قرآن که در لیالی قدر نازل شده است در اشعار خود پرداخته‌اند. 

اسرافيلي درباره برخی از مسائلی که شاعران در رمضانیه‌های خود به آن پرداخته‌اند اظهار کرد: به‌طور کلی در شعر آیینی و مذهبی ما توجه به اصول و فروع دین مطرح شده است. در ارتباط با مساله رمضان نیز شاعران بیشترین تاکید خود را بر نماز و روزه داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط