یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۸
«آیینه‌ی مهرآیین» هفته آینده منتشر می‌شود

مجموعه‌ای از چکیده 500 مقاله درباره حافظ در کتابی با عنوان «آیینه‌ی مهرآیین» به کوشش کاووس حسن‌لی گردآوری و باهمکاری بنیاد فارس‌شناسی و انتشارات مصطفوی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ، هفته آینده منتشر می‌شود. این اثر چکیده مقاله‌ها و یادداشت‌هایی‌ا‌ست که در نشریات و روزنامه‌ها گوناگون به چاپ رسیده‌اند.-

حسن‌لی درباره کتاب «آیینه‌ی مهرآیین» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: این اثر در حقیقت ادامه کتاب «دفتر نسیرن و گل» است که سال گذشته به چاپ رسید و در راستای طرحی مبنی بر گردآوری، چکیده‌نویسی و معرفی تمامی مقاله‌ها و یادداشت‌هایی‌ است که تاکنون درباره حافظ تدوین شده‌اند. این طرح از سال 1388 آغاز شده است.

وی افزود: «دفتر نسیرن و گل» چکیده 500 مقاله را شامل می‌شد. «آیینه‌ی مهرآیین» نیز چکیده 500 مقاله دیگر را در برمی‌‌گیرد که از گذشته تا زمان حاضر ارائه شده‌اند. نخست در نظر داشتم چکیده تمامی مقاله‌هایی را که تا سال 1390 منتشر شده‌اند، آماده کنم، تا پس از آن برای انتشار همه آن‌ها به صورت یکجا اقدام شود.

حسن‌لی ادامه داد: به پیشنهاد علی‌اکبر صفی‌پور، مدیر بنیاد فارس‌شناسی، که پشتیبان این طرح است، در تابستان 1389 تصمیم گرفیتم هر تعداد از چکیده‌ها آماده شد، به عنوان دفتر نخست چکیده‌ها، در مهر 1389 به مناسبت یادروز حافظ منتشر شود و چکیده‌های دیگر در آینده در دفترهای دیگری به چاپ برسد.

این پژوهشگر اشاره‌ای به آثار منتشر شده در زمینه حافظ پژوهی داشت و توضیح داد: کتاب‌هایی چون «کتاب‌شناسی حافظ» (از مهرداد نیکنام)، «حافظ‌پژوهان و حافظ‌پژوهی» (از ابوالقاسم رادفر)، «ابیات بحث‌انگیز حافظ» (از ابراهیم قیصری) و «راهنمای موضوعی حافظ‌شناسی» (از کاووس حسن‌لی) در کارنامه حافظ ‌‌پژوهی دیده می‌شود، که هر یک در جای خود، به بخشی از نیازهای پژوهشگران پاسخ می‌دهند و راه حافظ‌ پژوهی را هموارتر می‌کنند.

وی ادامه داد: اما هنوز جای برخی دیگر از آثار پایه‌ای و کتاب‌های مرجع خالی مانده است. یکی از این مراجع، کتاب‌شناسی توصیفی- تحلیلی حافظ است که خوشبختانه هم‌اکنون در دست تهیه و نگارش است. شناسایی و معرفی چکیده تمامی آثاری که تاکنون درباره حافظ نوشته شده، نیز از اقدام‌های بایسته در همین زمینه است.

حسن‌لی به دستاوردهای انتشار چنین کتابی اشاره کرد و گفت: این اثر می‌تواند برای آگاهی‌بخشی و شتاب‌دهی به پژوهش‌ها بسیار کارآمد باشد و از پدیدآمدن نوشته‌ها و مقاله‌های تکراری پیشگیری کند. 

وی درباره هدف این طرح توضیح داد: همان‌طور که در ارتباط با «دفتر نسرین و گل» نیز گفته‌ام، هدف از این طرح شناسایی و معرفی تمامی نوشته‌هایی است که درباره حافظ پدید آمده، در چکیده‌نویسی و معرفی نوشته‌ها هیچ‌گونه گزینشی درکار نبوده است، برهمین اساس روشن است که ارز و ارج نوشته‌های معرفی شده هرگز همسان و هم‌اندازه نیست.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: برخی از مقاله‌ها به سختی در یکی دو صفحه فشرده می‌شدند، و برخی از آن‌ها ظرفیت معرفی در بیش از یکی دو سطر را نداشتند. تعداد اندکی از این چکیده‌ها نیز توسط نویسندگان مقاله‌ها انجام گرفته است. البته در این دسته از چکیده‌ها، برای هماهنگی با چکیده‌های دیگر در این دفتر، تغییرات اندکی صورت گرفته است.

حسن‌لی متولد یک خرداد 1341 و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز است. وی تاکنون بیش از 25 عنوان کتاب در زمینه تحقیق و پژوهش تالیف کرده است.

«دریچه‌ صبح» (بازشناسی زندگی و سخن سعدی)، «یادهایی رها در باد»، «دفتر نسرین و گل»، «کارنامه تحلیلی خیام‌ پژوهی» (مشترک با سعید حسام‌پور)، «دیگرگونه خوانی متون گذشته»، «راهنمای موضوعی حافظشناسی»، «دیوان اشعار شیخ امین‌الدین بلیانی» (تصحیح مشترک با محمد برکت)، «مثنوی اشترنامه»، «غبارزدایی از مسیر تماشا» (مجموعه مقالات)، «مثنوی مهر و ماه»، (تصحیح- مشترک با دکتر رضایی)، «چشمه‌‌ی خورشید»، «ساده‌ی بسیار نقش»، «وامق و عذرا» (بازنویسی و تلخیص)، «گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران»، «ورق درخت طوبا»، «بازنویسی گلستان»، «رنگ از رخ تمام قلم‌ها پریده است»، «شیرین‎تر از قند»، «سعدی آتش‎زبان»، «فرهنگ سعدی‎پژوهی»، «به لبخند آیینه‎ای تشنه‎ام» (مجموعه‎ی شعر)، «رستاخیز کلام» (مجموعه مقالات ادبی) «سلسله‎ی موی دوست» (مجموعه مقالات) و «من ماه تابانم» (شعر کودک) عنوان برخی از آثار منتشر شده حسن‌لی هستند.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه همچنین کتاب‌های «راهنمای موضوعی سعدی‌شناسی»، «کارنامه تحلیلی نیماپژوهی» و «تصحیح دیوان بسمل شیرازی» را در دست تدوین دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط