چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
محفل انس با قرآن با حضور وزیر ارشاد در باکو برگزار شد

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دومین روز از سفر خود به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، در محفل انس با قرآن شرکت کرد. وي در اين نشست آثار «فضولي» شاعر ترک زبان را نشات گرفته از فرهنگ غنی اسلامی و از روي عشق به اهل بيت (ع) دانست.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، این مراسم شامگاه سه‌شنبه 12 مهر، با حضور اندیشمندان و شاعران جمهوری آذربایجان و دوست‌داران فرهنگ و هنر ایرانی این کشور در خانه فرهنگی «شهریار» (رایزنی فرهنگی ایران در باکو) برگزار شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایرن مراسم گفت: قرآن کتاب زندگی و رحمت الهی برای هدایت بشریت است، اما از ابتدا که قرآن کریم برای هدایت بشریت نازل شد عده‌ای با این معجزه الهی به مخالفت پرداختند. 

وی افزود: مخالفت با قرآن کریم به جایی رسید که در زمان شوروی سابق اجازه نمی‌دادند مردم جمهوری آذربایجان با این کتاب الهی مانوس شوند. 

حسینی اظهار كرد: آنها به دنبال این بودند که با استفاده از قوه قهریه مردم را از مساجد و ائمه (ع) جدا کنند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با تغییرات سیاسی که در منطقه اتفاق افتاد مسلمانان اتحاد جماهیر شوروی سابق توانستند با قرآن مانوس شوند. 

حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به رونمایی کتاب «شرح عرفانی غزلیات محمد فضولی» در جمهوری آذربایجان، گفت: فضولی شاعری حکیم و فاضل بود. آثار فضولی به زبان آذری، فارسی و عربی نشانگر احاطه این شاعر ارزشمند به علوم و مفاهیم اسلامی است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فضولی سرآمد تمام علوم دوران خود بود، افزود: تمام آثار این شاعر بزرگ اسلامی نشات گرفته از فرهنگ غنی اسلامی است و عشق به اهل بیت (ع) در تمام آثار فضولی مشاهده می‌شود . 

درخواست معاون نخست وزیر آذربایجان: متخصصان ایرانی برای حفظ نسخ خطی به آذربایجان بیایند

در ادامه سفر سید محمدحسینی به جمهوری آذربایجان، معاون اول نخست وزیر این کشور در دیدار با وی، خواستار اعزام متخصصان ایرانی برای حفظ نسخ خطی کشورش شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دعوت رسمی وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان به باکو سفر کرده است، عصر دیروز (سه شنبه 12 مهر) با «التین افندی‌اف» معاون اول نخست وزیر جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با ابلاغ پیام دوستی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: تهران آمادگی دارد در تمام زمینه های علمی، صنعتی و فرهنگی تجارب موفق خود را به جمهوری آذربایجان انتقال دهد. 

«التین افندی‌اف» نيز با اشاره به پیشرفت های علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان خواست روابط دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، ‌هنری و ‌ادبی گسترش یابد. 

وی همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواست با اعزام متخصصان و کارشناسان هنری، در زمینه حفظ نسخ خطی و آثار ارزشمند هنرمندان جمهوری آذربایجان به این کشور کمک کنند. 

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان از دوشنبه 11 مهر با حضور وزیر ارشاد و هیات ایرانی در باکو آغاز شده است. آیین‌های این رویداد فرهنگی از فردا (پنج‌شنبه 14 مهر)، به مدت دو روز در شهر گنجه این کشور ادامه می‌یابد.
 
برگزاری نمایشگاه فرهنگی و هنری، نمایش فیلم‌های ایرانی، برگزاری محفل انس با قرآن، اجرای موسیقی توسط هنرمندان ایرانی، تئاتر عروسکی و کنفرانس «شهریاران سخن» از برنامه‌های هفته فرهنگی جموری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها