دوشنبه ۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۵
سبحاني: چاپ‌هاي بعدي «ديوان كبير» را پاكسازي مي‌كنم

توفيق سبحاني كه در نشست رونمايي «ديوان كبير» در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي سخن مي‌گفت، از پاكسازي اين ديوان از غزليات الحاقي به آن از ديوان‌هاي خاقاني، سنايي و سلطان‌ولد در چاپ‌هاي بعد خبر داد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سبحاني در اين نشست كه عصر ديروز برگزار شد، گفت: پس از دوره ليسانس، همواره يكي از آرزوهاي من همكاري با دكتر مهدي محقق بود كه در جواني ممكن نشد و حال، توفيق سبحاني يار من شد كه زير نظر ايشان كار كنم. 

وي با يادي از دكتر زرين‌كوب افزود: شبي دكتر زرين‌كوب به من گفتند كه خيلي بهتر است اگر براي مثنوي، "كشف‌المصاريع" آماده كنيم. من پيشنهاد ايشان را پذيرفتم كه در چاپ مثنوي انتشارات روزن به آن عمل شد و به ياري خدا، براي «ديوان كبير» نيز همين كار را انجام خواهم داد. 

سبحاني با برشمردن چند مورد از اشكالات مطبعي اين چاپ «ديوان كبير»، اظهار اميدواري كرد كه در چاپ بعد ديوان، اين اشكالات برطرف شوند. 

وي ادامه داد: از سال 1969 شروع به كار مولوي‌پژوهي كردم و اگرچه هيچ‌گاه خسته نشدم، اما فرسوده شدم. سخنان محبت‌آميز استاد محقق و استاد خرمشاهي، اين فرسودگي را به شگفتگي بدل مي‌كند. 

سبحاني در پايان گفت: در اين چاپ، غزلياتي كه از ديوان‌هاي خاقاني و سنايي و سلطان ولد به «ديوان كبير» راه يافته‌اند، حذف نشده‌اند؛ ولي در مقدمه به آن‌ها اشاره كرده‌ام؛ ولي در آينده، قطعا با حذف آنها از «ديوان كبير»، ديوان غزليات شمس تبريزي را پاكسازي خواهم كرد. حتي غزلي از سلطان ولد به «ديوان كبير» راه يافته كه من آن را از روي ديوان سلطان ولد تصحيح كرده‌ام، نه بنا به آنچه در نسخه قونيه آمده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط