سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
مصحف ایران ملتزم به حفظ وحدت اسلامی است

مدیر تحقیق و پژوهش مرکز طبع و نشر قرآن کریم درباره مصحف جمهوری اسلامی ایران که به تازگی در این مرکز رونمایی شد، گفت: در تهیه این مصحف ملتزم به حفظ وحدت اسلامی بوده‌ایم.-

عليرضا چيذري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با تاكيد بر لزوم وجود رسم‌الخط ویژه ایران در کتابت قرآن اظهار کرد: نكته مهم درباره قرآن‌هایی که عموم مردم جامعه از آن استفاده مي‌كنند، این است که نگارش استاندارد قرآن (رسم‌الصحف) كه اهل تسنن بسيار به آن پايبندند، در آنها رعايت نمي‌شود.

چیذری با اشاره به رسم‌الخط ويژه ايران در كتابت قرآن كه در اين مركز تهيه شده است، افزود: در تهیه مصحف جمهوری اسلامی بنا را بر اين گذاشتيم رسم‌الخط اصلي رعايت شود، یعنی همان چيزي كه اهل سنت هم به آن ملتزم‌اند، پایه کار باشد و تهمت تحریف در قرآن به ما وارد نشود اما از لحاظ اعراب‌گذاری تغییراتی در آن داده‌ایم.

این کارشناس علوم قرآنی درباره ویژگی‌های این مصحف بیان کرد: در نگارش این مصحف، برخی كلمات ساده‌تر شده‌اند. همچنین در زمينه علامتگذاري نیز با توجه به آموزه‌هاي دانش‌آموزان و همچنین عامه مردم، به دنبال این بودیم که يك نگارش كم اعراب تهیه کنیم اما تا جایی که به اصل قرائت لطمه وارد، نشود. بنابراین، به حداقل اعراب كفايت كرديم، به این صورت که بعضي از علائم سليقه‌اي و زائد حذف شدند تا قرآن خلوت شود و تلاوت و همچنین آموزش آن ساده‌تر باشد. این قرآن با این رسم‌الخط، مصحف جمهوري اسلامي ايران اعلام شد.

وی با تاکید بر این‌که در تهیه این قرآن، تنها آموزش و پرورش هدف نبوده است، یادآور شد: بیشتر افرادی که با آموزش‌هاي پایه و اوليه قرآن مواجه‌اند، دانش‌آموزانند و به همین دلیل تحقیقات اولیه را بر روی این گروه مخاطب انجام دادیم اما عموم مردم، مخاطبان ما در تهیه این قرآنند. 

چیذری درباره همکاری نهادها و سازمان‌های مربوط در معرفی این مصحف به جامعه و ترویج آن اظهار کرد: تاکنون برخی نهادها مانند آموزش و پرورش با ما همكاري داشته‌اند و مصحف جمهوري اسلامي ايران در سه مجلد 10 جزئی برای سال‌های اول، دوم و سوم راهنمايي تهیه شده است.

مدیر مرکز طبع و نشر قرآن اضافه کرد: نهادهای دیگری نیز از مصحف ما استفاده می‌کنند و ما به ناشران مختلف توصيه مي‌كنيم از این قرآن استفاده كنند، زیرا هم سهولت تلاوت دارد و هم مباني علمي آن معتبر است و برخي استادان خارجی ـ به عنوان مثال از كشور مصر ـ نیز مصحف جمهوری اسلامی را دیده و آن را تایید کرده‌اند. البته باید تبليغ این قرآن را آغاز کنیم که برنامه‌هايي در اين باره داريم و انشاءالله مبانی این مصحف را به زبان ساده برای مردم بیان خواهیم کرد.

وی درباره راه‌های معرفی مصحف جمهوری اسلامی به مردم گفت: مركز ما در بیشتر نمايشگاه‌هاي كتاب و قرآن معرفي مي‌شود. همچنین هر سال همايش‌هایي در استان‌هاي مختلف براي بيان فعالیت‌ها و معرفي تحقيقات مركز برگزار مي‌كنيم. سايت مرکز و بروشورهاي معرفی مرکز نیز از دیگر امکانات تبلیغاتی ما محسوب مي‌شوند و در ادامه كار نیز تهيه برنامه‌هايي در صدا و سيما برای معرفی مرکز و نیز مصحف ایران را در برنامه داریم.

چیذری تهیه «شرح آیات قرآن ویژه دانش‌آموزان» را یکی از برنامه‌های فعلی مرکز طبع و نشر قرآن بیان کرده و افزود: این کار با توجه به استقبال مردم از قرآن حكيم (قرآن همراه با شرح آیات منتخب) صورت می‌گیرد و در آن علاوه بر شرح آيات، شرح موضوعات را نیز در حاشیه قرآن، برای دانش‌آموزان ارايه خواهیم کرد. این مصحف، تك‌جلدي است كه موضوعات آن، با توجه به نظرات دانش‌آموزان و معلمان استخراج شده‌اند.

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: تهیه همین قرآن موضوعی، ویژه دانشجويان از برنامه های بعدی مرکز است. برای این قرآن، یک نظرسنجی میان 10 هزار دانشجو با اين موضوع كه چه موضوعی از قرآن براي آنها تدوين و تبيين شود، انجام گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی کسب صلاحیت این مصحف و برای معرفی شدن به عنوان قرآن و رسم الخط ویژه ایران، مصحف جمهوری اسلامی را مورد تایید مراجع عظام دانست و گفت: در تهیه این قرآن از برخی آیات عظام استفتاء کردیم و بیشتر آنان بحث التزام به رسم‌الخط در شرايط فعلي را مطرح کردند و معتقد بودند نبايد كاري كنيم كه خللی در وحدت اسلامي ایجاد کند. از سوی ديگر، از آغاز تاسيس اين مركز، رهبر انقلاب بر کار آن نظارت داشته‌اند و تهیه مصحف و سایر آثار این مرکز، زیر نظر و اشراف ايشان بوده است و بارها به صورت كتبي و شفاهي این مصحف را تایید و به استفاده از آن سفارش کرده‌اند.

مدیر مرکز طبع و نشر قرآن افزود: گام نخست در آشنايي با قرآن، آشنایی با ظاهر و خواندن قرآن است كه مرکز ما، این گام را با تهیه مصحف جمهوری اسلامی برداشته است تا عموم مردم بهتر با قرآن رابطه برقرار كنند. گام دوم، آشنایی با معارف قرآن است و بر این اساس، به تازگی توجه بیشتری در مركز به بحث معارف و مفاهيم قرآني داشته‌ایم.

چیذری در پایان با اشاره به افزایش اقبال مردم به قرآن و معارف آن اظهار کرد: اين موضوع را از روی شمارگان قرآن در کشور نیز می‌توان دريافت كه اين اتفاق مبارکی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط